کد مطلب: ۸۹۳۷۶۴

رمزگشایی از اعداد نفتی ۱۴۰۲ / ایران چقدر نفت فروخته است؟

رمزگشایی از اعداد نفتی ۱۴۰۲ / ایران چقدر نفت فروخته است؟

عدم تحقق درآمد نفتی بودجه ۱۴۰۲، به معنای افت صادرات نفت ایران نیست بلکه با وجود روند صعودی صادرات، تعیین بیش‌برآوردهای غیرواقعی باعث عدم تحقق شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمار گمرک، درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه امسال ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده است. پس از کسر درآمد صادرات گاز، اگر قیمت هر بشکه نفت صادراتی را طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه ۶۵ دلار در نظر گرفته شود، رقم فروش نفت روزانه بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شده که وزارت نفت روزانه ۱.۴ میلیون بشکه با قیمت ۸۵ دلار صادر کند. البته در بندهایی مجزا، ارقامی از فروش نفت برای «تقویت بنیه دفاعی» و «تامین مالی پروژه‌های زیرساختی از طریق تهاتر» تعیین شده که این ارقام را باید به ۱.۴ میلیون بشکه اضافه کرد.

ایران روزانه باید چند بشکه نفت بفروشد؟

بدین ترتیب طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، ایران باید روزانه عددی حدود ۱.۸ میلیون بشکه با قیمت ۸۵ دلار به فروش برساند تا همه برآوردها محقق شود.

اما اخیرا خبرگزاری تسنیم با انتشار سندی مدعی شده که ۴۵ درصد از درآمدهای نفتی در ۷ ماهه محقق نشده که دو عامل اختلاف رقم صادرات از ۱.۸ تا ۱.۴ میلیون بشکه و اختلاف قیمت نفت از ۸۵ تا ۶۵ دلار دلیل این عدم تحقق بوده است.

در واقع عدم تحقق درآمدی نفتی بودجه ۱۴۰۲، به معنای افت صادرات نفت ایران نیست بلکه با وجود روند صعودی صادرات، تعیین بیش‌برآوردهای غیرواقعی باعث عدم تحقق شده است.

منبع : تحلیل بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.