کد مطلب: ۸۹۴۲۴۱

سهم دلار در معاملات نفت جهان کاهش یافت

سهم دلار در معاملات نفت جهان کاهش یافت

شریه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از بانک آمریکایی جی‌پی مورگان چیس هشدار داد که بسیاری از مصرف کنندگان و صادرکنندگان جهانی نفت خام اکنون در معاملات خود دلار را کنار گذاشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از راشاتودی، نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از ناتاشا کانِوا، رئیس بخش استراتژی کالاهای جهانی در بانک آمریکایی جی‌پی مورگان چیس، هشدار داد که بسیاری از مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان جهانی نفت خام اکنون در معاملات خود دلار را کنار گذاشته‌اند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که ایران و روسیه، دو کشور مهم صادرکننده نفت در جهان، اعلام کردند که توافقی را برای تجارت با پول ملی خود به جای دلار آمریکا نهایی کرده‌اند.

این دو کشور که تحت تحریم غرب و آمریکا قرار دارند، خریدارانی برای محموله‌های نفت خود در چین و هند پیدا کرده‌اند و آنها را با تخفیف سخاوتمندانه می‌فروشند.

سهم ۲۰ درصدی معاملات نفتی با ارزهایی غیر از دلار

کانِوا با تاکید بر اینکه سهم معاملاتی که با ارزهای دیگر انجام می‌شود افزایش یافته و به 20 درصد رسیده است، افزود که دلار آمریکا در حال رقابت سخت با دیگر ارزها در بازارهای کالا است.

این روند نزولی استفاده از دلار در مورد سایر عمده فروشان کالا در جهان کمتر آشکار است. با این حال، برخی از آنها، از جمله برزیل، امارات و عربستان سعودی، اقداماتی را برای زمینه سازی تجارتی که بتواند دلار را دور بزند، انجام داده‌اند.

بر اساس داده‌های ردیابی شده توسط بانک جی‌پی مورگان، در سال 2023، 12 قرارداد بزرگ عمده کالا با ارزهای غیر دلاری انجام شده است در حالی که در سال گذشته میلادی تنها 7 قرارداد و در سال 2015 تا 2021 تنها دو مورد به ثبت رسیده بود.

پیش از این در سال جاری میلادی، هند و امارات متحده عربی نیز قراردادی را برای انجام تجارت دوجانبه با ارزهای ملی امضا کردند.

یک پالایشگاه در هند نیز اولین محموله نفت خام امارات را به روپیه خرید. برزیل و چین هم اولین مبادله کالایی به ارز ملی خود را برای محموله خمیر کاغذ برزیل انجام داده‌اند.

ماه گذشته، چین و عربستان هم یک قرارداد سواپ ارزی ملی به ارزش 50 میلیارد یوان (7 میلیارد دلار) به منظور تقویت روابط مالی و گسترش استفاده از ارزهای دو کشور امضا کردند.

بر اساس این گزارش، گرایش جهانی به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار آمریکا در سال گذشته میلادی و پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که باعث قطع دسترسی روسیه به نظام مالی غرب و بلوکه شدن ذخایر خارجی آن شد، به تدریج افزایش یافت.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.