خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۶۴۲

آرامکوی سعودی، قیمت نفت خام خود را ثابت نگه داشت

آرامکوی سعودی، قیمت نفت خام خود را ثابت نگه داشت

قیمت فروش نفت خام آرامکوی سعودی به مشتریان آسیایی در این ماه ثابت بود و فعالان بازار را شگفت‌زده کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی (OSP) نفت خام خود به آسیا را در این ماه ثابت نگه داشت و فعالان بازار را شگفت‌زده کرد که انتظار افزایش قیمت‌ها را داشتند. آرامکو قیمت آسیایی ماه مارس را برای نفت خام سنگین‌ تر عربی خود 20 سنت در هر بشکه کاهش داد و 5 سنت در هر بشکه نیز قیمت نفت فوق سبک عربی خود کاسته است.

قیمت فروش رسمی (OSP) نفت خام برای سایر گریدهای نفت خام آرامکو نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. برخی منابع بازار به Energy Intelligence گفتند که این اقدام آرامکو را تلاشی برای افزایش سهم بازار می دانند.

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس امسال با رقابت سختی به دلیل افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اتحادیه روبرو هستند، آن هم در شرایطی که تصور می‌شود رشد تقاضای جهانی پس از بهبودی پس از همه‌گیری کاهش یافته است.

آرامکو به طور قابل توجهی رقابت پذیری نفت فوق سبک ترش عرب خود را نسبت به نفت خام ترش موربان سبک ترش در ابوظبی بهبود بخشید، اگرچه گرید عربستان همچنان گران تر است.

کاهش قیمت‌های شگفت‌انگیز

چندین منبع پالایشگاهی آسیایی و یک تولیدکننده خاورمیانه، OSP های مارس را برای پالایشگاه ها مثبت ارزیابی کردند، اما بیشتر آنها از سطح قیمت ها شگفت زده شدند. دلیل اصلی، قدرت ساختارهای قیمتی Platts Dubai و DME عمان بود، عوامل کلیدی که آرامکو برای تعیین قیمت های فرمول خود استفاده می کرد.

به گفته منابع بازار، تصور می‌شود که آرامکو، که معمولاً OSPهای خود را در زمانی که ساختار قیمت‌ها تا این میزان تقویت می‌شود، به سطح مشابهی افزایش می‌دهد، برای دفاع از سهم بازار، قیمت‌های فرمول را به‌طور غیرعادی پایین نگه داشته است.

دو منبع تجاری گفتند که ابوظبی آخرین OSP بارگیری ماه مارس خود را برای موربان با قیمتی حدود 1.20 دلار در هر بشکه نسبت به قیمت معیار دبی تعیین کرده است. این رقم از پرمیوم قیمتی حدود 60 سنت در هر بشکه نسبت به دبی در ماه گذشته افزایش یافته است.

اگرچه اکسترا لایت Arab Extra Light مستقیماً با موربان رقابت می کند، آرامکو تصمیم گرفت آخرین قیمت فرمول ماه مارس را در آسیا به قیمت 1.50 دلار در هر بشکه نسبت به میانگین دبی/عمان کاهش دهد.

منبع : بازار نفت گاز پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.