کد مطلب: ۸۹۸۱۷۸

قیمت نفت به ۸۲ دلار رسید

قیمت نفت به ۸۲ دلار رسید

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به احتمال مختل شدن عرضه، افزایش یافت و به ۸۲ دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۷ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۲ سنت در هر بشکه رسید.

این دو شاخص بازار جهانی که هفته گذشته، ۶ درصد صعود کرده بودند، در معاملات روز دوشنبه نسبتا ثابت بودند.

منازعه در خاورمیانه، قیمت‌ها را بالا نگه داشته است. نیروهای مسلح یمن، روز دوشنبه، به یک کشتی باری در دریای سرخ، دو موشک شلیک کردند. یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، به کشتی‌های بین‌المللی که روابط تجاری با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی دارند، حمله کرده است.

اما نگرانی‌ها نسبت به نرخ‌های بهره، رشد قیمت‌ها را محدود کرده است. فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد نظرسنجی انتظارات مصرف‌کننده در ژانویه، نشان داد دورنمای تورم طی یک تا پنج سال آینده، تغییری نکرده و هر دو بالای سقف ۲ درصد بانک مرکزی آمریکا مانده‌اند.

اگر نگرانی‌های تورمی، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا را به تاخیر بیاندازد، می‌تواند با کند کردن رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

قرار است آمار تورم آمریکا، روز جاری منتشر شود. آمار تورم انگلیس و تولید ناخالص داخلی منطقه یورو هم روز چهارشنبه اعلام خواهند شد.

کاهش ذخایر نفت آمریکا 

فعالان بازار منتظر انتشار آمار صنعتی ذخایر نفت و سوخت آمریکا در روز سه شنبه هستند. چهار تحلیلگر در نظرسنجی رویترز برآورد کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ فوریه، به میزان حدود ۲.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

گزارش ماهانه اوپک روز جاری منتشر می‌شود. عراق روز دوشنبه اعلام کرد به تصمیمات این سازمان، پایبند است و بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

بازار در انتظار تصمیم اوپک پلاس درخصوص کاهش تولید 

تحلیلگران گروه مالی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: آنچه در هفته‌های آینده، جالب خواهد بود، تصمیمی است که اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید داوطلبانه پس از اتمام مدت اجرای آن در پایان مارس، خواهد گرفت. برآورد آی ان جی نشان می‌دهد در صورت عدم تمدید این کاهش تولید توسط اوپک پلاس، بازار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، دچار مازاد عرضه می‌شود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در مارس، برای تمدید کاهش تولیدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشتند، تصمیم خواهند گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در نوامبر توافق کرد کاهش تولید حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اجرا کند که شامل یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.