کد مطلب: ۸۹۸۲۲۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا:

اسقاط خودرو ناترازی بنزین را حل می‌کند؟

اسقاط خودرو ناترازی بنزین را حل می‌کند؟

اسقاط خودروهای فرسوده پس از سال‌ها کما دوباره به جریان افتاده است. موضوعی که می‌تواند بخشی از ناترازی بنزین را حل کند. حال سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، به این موضوع پرداخته است.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از موضوعات اساسی که در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد، این است که واردات خودرو در ازای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده باعث رونق دلالی و مافیا در بازار خودروهای فرسوده شده و تحمیل هزینه‌های اضافی به واردکننده‌ها و در نهایت افزایش قیمت خودرو می‌شود.

براساس آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، به ازای هر دو دستگاه خودروی وارداتی باید یک گواهی اسقاط ارائه شود. واریز وجه ریالی معادل گواهی اسقاط امکان‌پذیر نیست و تنها گواهی اسقاط خودرو فرسوده قابل قبول است.

مطابق آنچه در قانون واردات خودروهای کارکرده ذکر شد، اکنون متقاضیان واردات خودروهای دست دوم باید گواهی اسقاط به گمرک ارائه دهند. بنابراین علاوه بر هزینه‌ای که صرف خرید خودرو کارکرده خارجی می‌شود، باید یک خودرو فرسوده نیز خریداری شود.

با این حال، برخی از کارشناسان، می‌گویند برای حل ناترازی بنزین باید خودروهای باکیفیت وارد و در مقابل خودروهای فرسوده اسقاط شوند. اما برخی هم معتقدند، اینکه در ازای واردات، خودروهای فرسوده را از بازار بخرند و اسقاط کنند،  باعث رونق دلالی و مافیا در زمینه خودروهای فرسوده می‌شود و قیمت‌های غیرمنطقی به واردکننده‌ها تحمیل و قیمت خودرو صعودی می‌شود. 

حال پرسش مهم قابل طرح، این است که اسقاط خودرو تا چه اندازه می‌تواند در رفع ناترازی بنزین موثر باشد؟ 

رفع ناترازی بنزین به شرط رونق صنعتی

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: اسقاط خودرو، قطعا به حل ناترازی بنزین کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، فشار ارزی ناشی از واردات سوخت را کاهش می‌دهد. هر گونه سرمایه‌گذاری در این زمینه طی مدت کوتاهی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت  و کاهش میزان یارانه سوخت برگشت خواهد داشت.   

او در این باره توضیح داد: حتی در چنین فضایی هم امکان اسقاط وجود دارد؛‌ اما به شرط رونق صنعت خودرو و داشتن برنامه برای رسیدن به حداکثر تولید که ظرفیت آن در کشور وجود دارد. در حال حاضر حدود دو میلیون ظرفیت تولید وجود دارد که با دخالت‌های دولت در امور اجرایی خودروسازها با ظرفیت حدود ۶۰ درصد در حال فعالیت هستند.  

کشور با بحران برنامه‌ریزی مواجه است 

مدنی با اشاره به بروز بحران برنامه‌ریزی در اقتصاد ایران تشریح کرد: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی کلان در کلیه زمینه‌های اقتصادی از شروع دولت نهم با تعطیلی سازمان برنامه متوقف شده و حتی این سازمان در دولت‌های  یازدهم و دوازدهم هم هیچ‌گاه فعالیتی نداشت،  کشور با بحران برنامه‌ریزی مواجه بوده  و بالطبع این افت گریبان خودروسازی را هم گرفته است. بنابراین در غیاب برنامه‌ریزی کلان و مرکزی و نبود شفافیت، ایجاد فساد و شکل‌گیری مافیا در بحث اسقاط خودروهای فرسوده، دور از انتظار نخواهد بود. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر دخالت دولت در امور اجرایی خودروسازی به جای پایش برنامه‌های کلان، مجلس نیز به جای تدوین قوانین و پیگیری اجرای آن توسط دولت  از جمله همین مساله خودروهای فرسوده، خود در امور اجرایی خودروسازان  دخالت می‌کند. 

او معتقد است که قانون تعارض منافع باید سریعا برای جلوگیری از ایجاد فساد و رانت در کشور اجرا شود و روابط سیاسی با دنیا بازنگری شود.  

مدنی در پایان این نکته را نیز متذکر شد که صنعت خودرو بدون ارتباطات جهانی پیشرفتی نخواهد داشت و این صنعت همچنان در جا خواهد زد و نهایتا تبدیل به مونتاژکارهای تولیدات خارجی خواهد شد. 

نیاز به تنوع‌بخشی سبد سوخت

بر اساس این گزارش، اسقاط خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به کما رفت. حال به نظر می‌رسد، دولت سیزدهم به دنبال این است تا بار دیگر اسقاط خودروهای فرسوده را به جریان بیندازد. انتشار این خبر باعث شد تا حامیان واردات خودرو، این موضوع را به سنگ‌اندازی در مسیر واردات تعبیر و از آن انتقاد کنند.

چنانچه فرآیند واردات خودروهای کارکرده رونق بگیرد و افراد بسیاری اقدام به واردات خودرو دست دوم کنند، قیمت خودروهای اسقاطی به سطوح بالاتر نیز ارتقا خواهد یافت.  

با تمام این اوصاف، اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی‌تری به موضوع تنوع‌بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه‌سازی مصرف توجه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.