خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۸۵۳۰

افت فشار، پارس جنوبی را از کار می‌اندازد

افت فشار، پارس جنوبی را از کار می‌اندازد

بیش از ۷۰ درصد گاز داخلی ایران از میدان پارس جنوبی تأمین می‌شود و عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی حالا منجر به افت فشار این میدان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، میدان گازی پارس جنوبی، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ذخایر گازی در جهان و راهبردی‌ترین منبع کشور برای تأمین انرژی است. یکی از چالش‌های مطرح‌شده در سطوح کارشناسی و مدیریتی در سال‌های گذشته، نحوه حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی با توجه به کاهش فشار طبیعی گاز و به تبع آن افت تولید در مخزن بوده است. 

پارس جنوبی یک میدان واحد مشترک با قطر است بیش از ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد مصرف کل انرژی کشور را تأمین می‌کند عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی حالا منجر به افت فشار این میدان شده به طوری که بسیاری از بخش‌های شمالی و شمال شرقی کشور در زمستان با معضل افت فشار مواجه شدند و گازرسانی به این مناطق با دشواری زیادی روبرو شد. برآورد می‌شود که از سال ۱۴۰۴ حداقل سالی یک فاز پارس جنوبی را از دست بدهیم و تا سال ۱۴۲۰ در بهترین حالت تولید این میدان از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز به حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

همچنین برآورد‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۱۰ باید ۳۰ میلیارد دلار صرف هزینه واردات سوخت مایع و سوخت جایگزین شود که معادل ۵ میلیون بشکه نفت است و این مقدار تا سال ۱۴۲۰ به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. این داده‌ها حقیقتا یک دورنمای فاجعه‌بار را برای پارس جنوبی و کل زیرساخت‌های انرژی کشور ترسیم می‌کنند و طبق گفته خود وی با این شرایط حتی جزیره‌فروشی هم یک رؤیا به نظر می‌رسد.

طبق تحقیقات انجام شده برای پارس جنوبی نیاز به فناوری پیشرفته و های‌تک است چرا که باید کمپرسور‌های قدرتمندی نصب شود که در دریا فشار چاه را بالا بیاورد. عرف فشار چاه ۲۵۰ است که در روی سکو تبدیل به فشار ۱۲۴ می‌شود. در حال حاضر عمده چاه‌های ایران که قبلا فشار ۲۵۰ داشت الان به ۱۵۰ رسیده و هنوز با فشارشکن می‌توان گاز را به محل رساند، اما از دو سال دیگر این فشار به زیر ۱۲۴ خواهد رفت که در این شرایط نیاز به کمپرسور‌های قدرتمند است از نظر بسیاری از کارشناسان تنها دو سال وقت است که کمپرسور‌های قدرتمند نصب شود.

ساجد کاشفی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن بیان اینکه در حال حاضر در ساعات پیک مصرف حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز ناترازی گاز وجود دارد صریحا می‌گوید که این وضعیت حداقل تا دو سه سال آینده ادامه خواهد یافت چرا که توان تولید کشور همراستا با مصرف نیست و هر ساله با توجه به گازرسانی‌های صورت گرفته میزان مصرف بیش از تولید است. 

اهمیت فشار افزایی پارس جنوبی 

جواد اوجی وزیر نفت درخصوص میدان مشترک پارس‌جنوبی اظهار کرد: در حال‌حاضر مهم‌ترین پروژه وزارت نفت، فشارافزایی در این میدان است زیرا هم‌اکنون بیش از ۷۰‌درصد از گاز مورد‌نیاز کشور از این میدان تامین می‌شود.این پروژه نیاز به ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و خوشبختانه مطالعات اولیه آن رو به اتمام است. اگر پروژه فشارافزایی در میدان پارس‌جنوبی طی سه تا چهار سال‌آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار خواهیم بود. اوجی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۳۲ طرح وزارت نفت برای شروع به‌کار در سازمان محیط‌زیست کشور معطل است، اذعان کرد: بیش از دو سال‌است که بعضی از این طرح‌ها معطل مانده‌اند، اطلاعات و سوابق مربوط به این طرح‌ها طی روزهای آتی به‌منظور بررسی بیشتر و دقیق‌تر به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال خواهد شد.

۲۵ میلیارد دلار سرمایه لازم جهت فشار افزایی

فشار افزایی احتیاج به حداقل ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و این محدود شد به ۸ هاب، ۴ خشکی، ۴ دریا و می‌شود گفت که هر هاب ما تقریباً احتیاج به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

چالش فشار افزایی پارس جنوبی به‌ویژه به‌دلیل نقش کلیدی میدان گازی پارس جنوبی در امنیت انرژی کشور اهمیت دوچندان یافته است و به همین دلیل در سال‌های گذشته، شرکت ملی نفت ایران با بهره‌گیری از مشاوران خارجی و داخلی تلاش کرده است تا مؤثرترین راهکار‌های پاسخ به این چالش را از زوایای مختلف فنی، مالی، زمانی، اجرایی و عملیاتی بررسی و عملیاتی کند.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همزمان با ایام دهه مبارک فجر گفت: عملیات اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با همکاری چند پیمانکار بخش خصوصی کشور آغاز خواهد شد.  

تجارب گذشته ما نشان داده است که دست‌یابی به اهداف بزرگ، مستلزم تلاش و باور به دانش و توان فنی و مهندسی داخلی در کنار استفاده هوشمندانه از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی است. تحقق اهداف همچنین نیازمند حمایت و همراهی همه کسانی است که دل در گرو مهر این آب و خاک داشته و مشفقانه برای توفیق بیشتر این پروژه مهم و راهبردی، به‌ویژه در شرایط کنونی، تلاش می‌کنند.

منبع : برنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.