کد مطلب: ۸۹۸۸۴۲

راهکار کنترل و مدیریت ناترازی گاز چیست؟

راهکار کنترل و مدیریت ناترازی گاز چیست؟

کارشناس اقتصاد انرژی درباره ناترازی گاز اظهار کرد: مصرف گاز در پیک مصرف و برودت هوا خیلی بالا می‌رود و این مسئله باعث می‌شود مصرف در بخش خانگی بالا رود و با ناترازی گاز مواجه شویم.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدصادق مهرجو با اشاره به ناترازی گاز افزود: به همین دلیل اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی از سال قبل شروع شد تا خانوار‌هایی که مصرف بالایی دارند هزینه بیشتری پرداخت کنند و به اندازه مردم عادی از یارانه این سوخت برخوردار نشوند.

مهرجو با تاکید بر اینکه در طرح تعرفه‌گذاری به میزانی که باید از پر مصرف‌ها هزینه اخذ نمی‌شود، گفت: ۱۲ پله برای مصرف گاز تعیین شده است که پلکان ۱ تا ۳ برای دهک‌های کم برخوردار است یعنی کسانی که در براساس الگو، گاز مصرف می‌کنند.  

به گفته این کارشناس اقتصادی، در طرح تعرفه‌گذاری پلکانی برای پله ۱۲ که شامل اقشار مرفه و دارای ویلا و مصارف لوکس می‌شود برای هر متر مکعب ۶ هزار تومان هزینه گاز محسوب می‌شود که باز هم عدد قابل توجهی نیست.  

وی با بیان اینکه ارزش گاز صادراتی حدود ۲۵ الی ۳۰ سنت است، گفت: در مقایسه ارزش صادرات گاز با میزان تعرفه پلکان ۱۲ باید گفت باز هم به این پلکان به‌گونه‌ای یارانه تعلق گرفته است و این میزان تعرفه باز هم عاملی انگیزه‌ای برای کاهش مصرف گاز نیست و باید قبض این پرمصرفان ۲ تا ۳ برابر بیشتر محاسبه شود.  

مهرجو با تاکید بر اینکه باید قیمت گاز برای مشترکین پر مصرف به قیمت صادراتی نزدیک شود، اظهار کرد: یعنی در قیمت‌گذاری در پلکان ۱۲ باید قیمت هر متر مکعب گاز را به ۱۵ هزار تومان نزدیک کنیم.  

این کارشناس اقتصاد انرژی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال کسانی که ویلا اجاره می‌دهند دائما در حال گرم نگه‌داشتن ویلا هستند، ولی این قیمت گاز بیشتر را بر قیمت اجاره ویلا محاسبه و از مسافر اخذ می‌کنند، اما باید به گونه‌ای تعرفه‌ها را افزایش داد تا ایامی که مسافر در ویلا حضور ندارد صاحبان املاک، موتورخانه را برای گرم نگه داشتن ویلا و استخر خاموش کنند.  

وی با اشاره به افزایش جهانی قیمت گاز در بحبوجه اختلافات سیاسی روسیه و اوکراین و قطع گاز روسیه در سال گذشته، اعلام کرد: این فرصتی است که برای ایران به وجود آمده است و ما می‌توانیم با صادرات گاز بیشتر از مزایای آن استفاده کنیم.  

مهرجو همچنین به برنامه عرضه ۳ میلیون بخاری پربازده از سوی شرکت بازرگانی گاز ایران با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی و جلوگیری از اتلاف انرژی در وسایل گازسوز با بازده پایین اشاره و اظهار کرد: این طرح تعویض بخاری‌های پرمصرف با بخاری‌های کم‌مصرف هم یک اقدام دیگر برای کاهش ناترازی گاز در فصل زمستان است.  

به گفته این کارشناس انرژی؛ طرح تعویض بخاری‌های پرمصرف با کم‌مصرف جزء اقدامات غیرقیمتی است که می‌توان با اجرای وسیع‌تر آن، مصرف گاز را تا حدودی کنترل کرد، اما باید تاکید کرد ابزار‌های قیمتی تاثیرگذاری به نسبت بالاتری دارند.  

منبع : خبرگزاری میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.