کد مطلب: ۸۹۹۴۱۴

ضرر پالایشگاه‌های هندی از واردات کمتر نفت روسیه

ضرر پالایشگاه‌های هندی از واردات کمتر نفت روسیه

پالایشگاه‌های دولتی هندی که یکی از برندگان جنگ در اوکراین بودند، اکنون با گرانتر شدن و محدودتر شدن واردات نفت روسیه، با کاهش حاشیه سود خود روبرو شده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، معامله گران و تحلیلگران می گویند وقایع امنیتی در دریای سرخ، نرخ حمل بار را افزایش داده و همزمان، تشدید سخت گیری آمریکا در اعمال تحریمها علیه مسکو، باعث سرگردانی بعضی از محموله های نفت روسیه به مقصد هند شده و به هزینه ها افزوده است.

این وضعیت ممکن است بعضی از پالایشگاه‌ها را وادار کند نفت گرانتر از تامین کنندگان خاورمیانه خریداری کنند که حاشیه سود آنها را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد.

هند که ۸۸ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را با واردات، تامین می‌کند، پس از آغاز جنگ در اوکراین و تحریمهای کشورهای غربی علیه مسکو، به خرید نفت ارزان‌تر روسیه روی آورد اما این تجارت که به پالایشگاه‌های دولتی برای بهبود درآمد خالص در سال جاری کمک کرده، تحت فشار است.

هاردیک شاه، مدیر شرکت رتبه‌بندی اعتباری و تحلیلگر CareEdge Group، در این باره گفت: حاشیه‌ سود ناخالص پالایش برای پالایشگاه‌ها از جمله شرکت ایندین اویل در سه ماهه گذشته، به دلیل نرخ‌های حمل‌ونقل بالاتر، کاهش یافت. طبق ارزیابی این شرکت، حاشیه سود پالایشگاه‌ها در سال مالی جاری تاکنون کمتر شده باشد، اما حاشیه سود آنها همچنان بالاتر از سطوح قبل از جنگ اوکراین است.

طبق پیش‌بینی شرکت CareEdge، تا زمانی که قیمت نفت زیر ۹۰ دلار باقی بماند، حاشیه‌ سود کلی، حدود ۱۰ دلار در هر بشکه باقی می ماند. بهای معاملات آتی نفت برنت روز پنجشنبه نزدیک به ۸۳ دلار در هر بشکه بود.

وقایع امنیتی دریای سرخ، تجارت جهانی سوخت را متاثر کرده است. ورود محموله های سوخت از هند به اروپا در دو هفته نخست فوریه، تنها ۱۸ هزار بشکه در روز بود که بیش از ۹۰ درصد در مقایسه با میانگین ژانویه کاهش داشت.

این اختلالات بی شک روی شرکتهای ریلاینس و نایارا انرژی تاثیر خواهد داشت اما این شرکتها، گزینه های صادرات در سراسر آسیا و اروپا دارند. نفت ارزان‌تر روسیه به پالایشگاه‌های هند این امکان را داده است که رقابتی‌تر از همتایان خود در کره جنوبی، سنگاپور و سراسر جهان باشند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته موکش ساهدف، رئیس تجارت نفت و تحقیقات پایین دستی شرکت ریستاد انرژی، اگر هند مزیت روسیه در نفت خام را از دست بدهد، هر مزیت حاشیه سود پالایشی که داشت، از بین خواهد رفت.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.