خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۱۵۴

آغاز حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان گازی پارس جنوبی

آغاز حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان گازی پارس جنوبی

پروژه حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان گازی پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و با پیمانکاری گروه گسترش انرژی پاسارگاد به‌صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز،  پروژه حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان گازی پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و با پیمانکاری گروه گسترش انرژی پاسارگاد، آخرین بسته از چهار بسته قراردادی حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی (Infill) در میدان مشترک پارس جنوبی است که اجرای کامل آن به توسعه صنعت گاز، حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک با قطر و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در ابتدای آیین آغاز رسمی فعالیت‌های چهارمین بسته از پروژه حفاری چاه‌های درون‌میدانی میدان مشترک پارس جنوبی با بیان اینکه گروه گسترش انرژی پاسارگاد از ظرفیت همه شرکت‌های زیرمجموعه خود در بخش بالادست نفت برای دستیابی به اهداف این پروژه استفاده خواهد کرد، گفت: امیدوارم بتوانیم نقشه راهی مساعد را برای انجام این پروژه ملی ترسیم کنیم.

عباس روحی، مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس نیز در این آیین با اشاره به اهمیت میدان مشترک پارس جنوبی در تأمین ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه ایران از این میدان مشترک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسیده و بر اساس آماری که دریافت شده، قطر نیز از این میدان روزانه ۶۲۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند.

وی به فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای حفظ و نگهداشت تولید از این میدان مشترک پرداخت و گفت: حفاری چاه‌های درون‌میدانی یکی از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود که قرارداد حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌چاهی در قالب چهار بسته کاری به پیمانکاران صاحب صلاحیت در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور ابلاغ و واگذار شده است.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس افزود: این ۳۵ حلقه‌چاه در چهار بسته کاری با شرکت‌های پوسکو (بسته نخت با حفاری هشت حلقه چاه)، توسعه پتروایران (بسته دوم با ۹ حلقه چاه)، حفاری شمال (بسته سوم با ۹ حلقه چاه) و گروه گسترش انرژی پاسارگاد (بسته چهارم با ۹ حلقه چاه) امضا شده است.

روحی گفت: با اجرای این پروژه و حفاری کامل ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود که به کاهش ناترازی گازی کشور کمک شایان توجهی می‌کند.

 دکل حفاری نخست تیرماه در پارس جنوبی مستقر می‌شود

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، نخستین دکل حفاری این پروژه خردادماه سال آینده به سمت آب‌های ایران حرکت کرده و تیرماه در میدان پارس جنوبی استقرار یابد.

وی بهره‌گیری از مدیریت دانش و هوش مصنوعی را در بهبود عملکرد عملیات حفاری و کاهش زمان و هزینه‌های حفاری مؤثر دانست و گفت: شرکت‌های داخلی باید با هدف کاهش زمان‌های از دست رفته آشکار و نهان و بهینه‌سازی حفاری از دانش روز برای تجزیه و تحلیل داده‌های حفاری استفاده کنند.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس بر ضرورت بازنگری برنامه‌های حفاری و تکمیل چاه‌ها تأکید کرد و گفت: بررسی چاه‌های مجاور و مطالعه مقاله‌های علمی منتشرشده درباره فعالیت‌های قطر در میدان گنبد شمالی، می‌تواند به بهره‌مندی از تجربه‌های شرکت‌های خارجی در این میدان کمک کند.

روحی محدودیت‌های زمانی اجرای پروژه و لزوم تأمین گاز مطابق با برنامه مصوب وزارت نفت را از جمله چالش‌ها و ریسک‌های این پروژه برشمرد و گفت: پرهیز از به‌کارگیری کالاهای حفاری بی‌کیفیت و نامطمئن و بهینه‌سازی پارامترهای حفاری و بازنگری در برنامه‌های حفاری گذشته و تکمیل چاه و کاهش زمان‌های غیرمفید از دیگر الزام‌های اجرای این پروژه به شمار می‌آیند که با تلاش گروه پیمانکاری و حمایت همه‌جانبه در بخش کارفرمایی انتظار می‌رود که به حداقل برسد.

وی بهره‌مندی از درس‌آموخته‌های حاصل از حفاری بیش از ۴۰۰ حلقه چاه در میدان پارس جنوبی را ضروری دانست و به لزوم هماهنگی لجستیکی بسیار دقیق به‌منظور جلوگیری از وقفه‌های ناشی از نرسیدن کالا، سرویس‌ها و سوخت مورد نیاز دستگاه حفاری تأکید کرد.

 اسیدکاری ۱۱۴ حلقه چاه تکمیل‌شده پارس جنوبی با هدف جلوگیری از افت تولید

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، اسیدکاری ۱۱۴ حلقه چاه تکمیل‌شده پارس جنوبی را از دیگر اقدام‌های این شرکت برای جلوگیری از افت تولید اعلام کرد و گفت: این فعالیت‌ها با شتاب بیشتری دنبال می‌شوند و به موازات، مباحث مربوط به مناقصات آن در حال پیگیری و انجام است.

در ادامه این نشست، علی خواجوی، نماینده شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در پروژه حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به تقاضای روزافزون گاز از منظر داخلی و رقابت با شریک قطری در میدان مشترک در بعد بین‌المللی گفت: شرکت گسترش انرژی پاسارگاد بخش کوچکی از این رقابت در میدان مشترک را به‌عهده دارد و تلاش می‌شود تا با بهترین کیفیت و مطابق با زمان‌بندی پروژه، تعهدات خود را به درستی انجام دهیم.

تکمیل پروژه طی ۳۳ ماه

وی مدت زمان اجرای این پروژه را ۳۳ ماه اعلام کرد و گفت: حفاری ۹ حلقه چاه در موقعیت سکوهای فاز ۱۹، ۲۰، ۷ و ۳ انجام خواهد شد.

خواجوی جهت‌گیری‌های اساسی در اجرای پروژه را حفظ ایمنی و صیانت از محیط زیست، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت بهینه پروژه و توسعه و تقویت ظرفیت‌های پیمانکاران کشور اعلام کرد و افزود: حدود ۹۶ درصد این قرارداد در بخش ئی‌پی‌دی و حدود چهار درصد آن در بخش ئی‌پی‌سی تعریف شده است.

نماینده شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در پروژه حفاری ۹ حلقه چاه درون‌میدانی میدان گازی پارس جنوبی یادآور شد: گروهی باتجربه، منسجم، یکپارچه و همدل که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به نیازمندی‌های پروژه واکنش نشان می‌دهند، شکل گرفته و همگرایی زیادی برای به نتیجه رسیدن آن ایجاد شده است، همچنین پروژه‌محور بودن شرکت نفت و گاز پارس موجب شده تا همه بخش‌های مرتبط با پروژه در بخش کارفرمایی و پیمانکاری با اهداف پروژه همراه شده و فرصت مغتنمی را برای دستیابی به اهداف این طرح ملی ایجاد کنند.

منبع : شرکت ملی نفت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.