کد مطلب: ۹۰۰۹۳۵

قیمت نفت بر مدار کاهشی

قیمت نفت بر مدار کاهشی

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا برای دومین روز کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۶۴ سنت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه، ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه، در مسیر پنجمین کاهش روزانه متوالی قرار گرفت.

چین متعهد شد مدل توسعه اقتصادی خود را تغییر دهد و ظرفیت مازاد صنعتی را محدود کند و در عین حال، هدف رشد اقتصادی حدود ۵ درصد را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد که مشابه هدف سال گذشته و مطابق با انتظار تحلیلگران بود.

تحلیلگران گفتند این هدف، که تحقق آن به احتمال زیاد باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، امسال دشوارتر خواهد بود.

بزرگترین واردکننده نفت خام جهان همچنین متعهد شد اکتشاف و توسعه منابع نفت و گاز طبیعی را افزایش دهد اما هم زمان وعده داد کنترل مصرف سوخت فسیلی را تشدید کند.

عوامل موثر بر قیمت نفت

در حالی که نگرانی‌ها در خصوص چشم‌انداز تقاضای چین برای نفت، باعث کاهش قیمت‌ها شد، عوامل عرضه ناشی از کاهش تولید و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی حاصل از جنگ غزه، از قیمت نفت پشتیبانی کرد.

اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس در جلسه‌ای که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، با تمدید کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت در سه ماهه دوم، موافقت کردند. انتظار می‌رود این اقدام در بحبوحه نگرانی‌های اقتصادی جهانی و رشد تولید در خارج از این گروه، از بازارهای نفت حمایت کند. تصمیم روسیه برای افزایش کاهش تولید هم برخی از تحلیلگران را غافلگیر کرد.

با این حال، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، حدود ۲.۶ میلیون بشکه رشد کرده است و ذخایر سوخت‌های تقطیری و بنزین، کاهشی پیش‌بینی شد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: بازار در هفته‌های اخیر، روند افزایشی داشته که تحت تاثیر بهبود عوامل بنیادین بوده است. رشد قیمت معاملات نقدی نشان می‌دهد بازار فیزیکی در بحبوحه اختلالات بخش عرضه، دچار محدودیت عرضه شده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.