خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۱۱۹۶

عدم توافق آذربایجان با ترکمنستان بر سر قیمت گاز/ ترکمنستان با ایران مذاکره می‌کند

عدم توافق آذربایجان با ترکمنستان بر سر قیمت گاز/ ترکمنستان با ایران مذاکره می‌کند

با عدم توافق آذربایجان با ترکمنستان بر سر قیمت گاز، پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بعد از دو ماه توقف، بسته شد تا مذاکرات دوجانبه‌ای بین ایران و ترکمنستان برای واردات گاز آغاز شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  دی ماه سال 1400 بود که قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید. این قرارداد، با امضای تفاهم نامه ای در خرداد سال 1401 دو برابر شد تا روزانه بالغ بر 10 میلیون مترمکعب گاز از طریق خاک ایران بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ شود.

سوآپ روزانه 5 تا 10 میلیون مترمکعبی گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران ادامه داشت تا اینکه در نخستین روزهای زمستان امسال (14 دی‌ماه) سوآپ گاز از ترکمنستان به‌طور کامل متوقف شد.

دلیل توقف سوآپ گاز، اختلاف نظر آذربایجان با ترکمنستان برسر قیمت گاز بود و مذاکراتی بین دو کشور از دی‌ماه امسال درحال انجام بود که اگر به‌توافق جدیدی دست یابند، سوآپ گاز از سر گرفته شود؛ این مذاکرات هم به‌نتیجه‌ای نرسید و عملا پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بسته شد.

خرداد 1402 وزیر نفت اعلام کرد که به زودی قراردادی با ترکمنستان امضا می شود که روزانه 10 میلیون مترمکعب (علاوه بر سوآپ) واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد، اما تا امروز ترکمنستان زیر بار امضای قرارداد واردات گاز نرفته است.

زمستان امسال به‌روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و در تنها پیک شدید کاهش دما و رشد مصرف گاز که مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از مرز 660 میلیون مترمکعب گذشت و شاهد افت فشار گاز در برخی نقاط انتهای خطوط سراسری گاز کشور بودیم، هیچ گازی از سمت ترکمنستان برای پوشش افت فشار شمال شرق کشور، قابل دریافت نبود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون مذاکراتی با ترکمنستان در حال انجام است که برای زمستان 1403، قراردادی دو جانبه برای واردات گاز بین ایران و این همسایه شمالی به‌امضا برسد.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.