کد مطلب: ۹۰۳۵۸۳

ثبت رکورد جدید صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳

ثبت رکورد جدید صادرات نفت آمریکا در سال 2023

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که ایالات متحده رکورد صادرات نفت خام در سال 2023 را داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به رکورد جدید تولید نفت ایالات متحده و معرفی این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) جهان، این هفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که ایالات متحده رکورد صادرات نفت خام در سال 2023 را داشته است.

آمریکا بیش از 100 سال است که مقادیر کمی نفت خام صادر کرده است، علیرغم اینکه واردکننده خالص نفت خام است. اگرچه ممنوعیت صادرات نفت خام وجود داشت، برخی از صادرات، عمدتاً به کانادا، مجاز بودند. این وضعیت در دهه گذشته تغییر کرد.

از آنجایی که رونق نفت شیل به سرعت تولید نفت ایالات متحده را گسترش داد، تولیدکنندگان داخلی به یک خروجی برای نفت خام سبک و شیرینی که تولید می کردند نیاز داشتند. پالایشگاه‌های ایالات متحده تقاضای قابل توجهی برای نفت خام داشتند، اما آنها چندین دهه صرف سرمایه گذاری میلیاردها دلار برای فرآوری نفت خام سنگین و ترش کرده بودند.

آنها می توانستند موج جدید نفت خام تولید شده را پردازش کنند، اما از نظر اقتصادی خرید نفت خام سنگین و ترش با تخفیف بسیار منطقی تر بود. این وضعیت باعث اشباع تولیدکنندگان داخلی نفت شد که خواهان پایان دادن به ممنوعیت چند دهه صادرات نفت بودند. 

در دسامبر 2015، زمانی که اوباما یک لایحه 1.15 تریلیون دلاری را که حاوی چندین مفاد انرژی بود، به آرزوی خود رسیدند. این لایحه حاوی ماده‌ای بود: «برای ترویج اکتشاف، تولید، ذخیره‌سازی، عرضه، بازاریابی، قیمت‌گذاری و تنظیم منابع انرژی، از جمله سوخت‌های فسیلی، هیچ مقامی از دولت فدرال نباید هیچ گونه محدودیتی بر صادرات نفت خام اعمال کند. "

جزئیات صادرات نفت آمریکا 

پس از تصویب این لایحه، صادرات نفت بلافاصله شروع به افزایش کرد. از کمتر از نیم میلیون بشکه در روز در سال 2015، صادرات به 1 میلیون بشکه در روز در سال 2017، 2 میلیون بشکه در روز در سال 2018، 3 میلیون بشکه در روز در سال 2020 و 4 میلیون بشکه در روز در سال 2023 رسید.

هلند بزرگترین مقصد صادرات نفت آمریکا در سال 2023 بوده و پس از آن چین و کره جنوبی قرار دارند. از سال 2018، مقاصد اصلی منطقه ای برای صادرات نفت خام ایالات متحده اروپا، آسیا و اقیانوسیه بوده است.

در سال 2022، صادرات نفت خام ایالات متحده به اروپا به دنبال حمله روسیه به اوکراین و تحریم های بعدی اتحادیه اروپا که واردات نفت خام از طریق دریا از روسیه را ممنوع کرد، افزایش یافت.

قابل ذکر است، در سال 2023، صادرات نفت خام ایالات متحده به اروپا به طور متوسط 1.8 بشکه در روز بود که اندکی از صادرات به آسیا و اقیانوسیه که 1.7 میلیون بشکه در روز بود، پیشی گرفت.

تأثیر خالص ادامه رشد صادرات ایالات متحده کاهش مداوم واردات خالص نفت خام بوده است. از سال 2004 تا 2007، واردات خالص نفت خام ایالات متحده به طور متوسط بیش از 10 میلیون بوده است. در سال 2023، این تعداد 2.4 میلیون بشکه در روز بود که پایین ترین سطح از سال 1972 بود.

منبع : بازار نفت گاز پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.