کد مطلب: ۹۰۷۲۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ایران صادرکننده برق به اروپا می‌شود؟/ تأثیر صادرات برق بر تأمین نیاز داخلی

ایران صادرکننده برق به اروپا می‌شود؟/ تأثیر صادرات برق بر تأمین نیاز داخلی

صادرات برق ایران به اروپا خبری است که اخیراً رسانه‌های نزدیک به دولت به آن اشاره داشته‌اند. کشور ایران قصد دارد از طریق صادرات برق به ترکیه بستر را برای صادرات برق به اروپا مهیا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، صادرات برق یکی از بخش‌های حیاتی تجارت بین‌‌المللی محسوب می‌شود که این بخش برای هر ‌کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند منابع قابل توجهی را برای کشور‌ها فراهم کند. در‌آمد حاصل از صادرات برق می‌تواند به نحوه‌ عملکرد اقتصاد، توسعه صنایع و بهبود شرایط زندگی به مردم و دولت‌ها کمک کند. ایران هم از‌ این قاعده مستثنی نیست. به‌طوری‌که سالانه از صادرات برق سالانه حدود 40 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

ترکیه یکی از کشور‌هایی است که بیشترین مصرف برق را در منطقه دارد. حال صادرات برق از ایران به ترکیه می‌تواند بستر انتقال برق ایران به اروپا را فراهم کند. البته این امر مشروط به مهیا کردن بسترها و زیرساخت‌های لازم است.

ایران واردکننده و صادرکننده برق

در حال حاضر ایران یکی از کشور‎های بزرگ تولید کننده برق در خاور‌میانه محسوب می‌شود. طوری که طبق آنچه در ایسنا منتشر شده از سه کشور شمالی نظیر آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می‌کند و به کشورهایی همچون عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق انجام می‌دهد و با ترکیه تبادل دوطرفه برق دارد.

صادرات برق به اروپا، با اینکه می‌تواند سود چشمگیری برای کشور داشته باشد، موانع و چالش‌هایی هم برای کشور دارد. به‌ویژه آنکه ایران در داخل با چالش تامین برق مواجه است و علاوه بر صنایع و تولیدکنندگان، در ایام تابستان مصرف‌کنندگان شبکه خانگی هم با بحران خاموشی مواجه می‌شوند. اما آیا صادرات برق به ترکیه یا اروپا این بحران را عمیق‌تر می‌کند؟

حمید‌رضا صالحی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره میزان سود کشور از صادرات برق و نحوه ورود ارز به کشور با توجه به شرایط تحریم کشور گفت: تا این لحظه صادرات انرژی در دست دولت است و برای صادرات، دولت همان سیاستی که در زمینه صادرات برق و گاز به عراق دارد، در این حوزه هم انجام می‌دهد. اگر دولت امکان فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را فراهم می‌کرد، از طریق مراودات و همکاری‌هایی که بخش خصوصی با شرکت‌های خارجی دارد، فرصتی فراهم می‌شد تا ارز کشور به بهترین نحو، در جهت منافع کشور و رفع مشکلات تولید و توسعه صادرات استفاده شود.

او درباره تاثیر صادرات برق به اروپا در چالش خاموشی تابستان نیز توضیح داد: با ‌توجه به اینکه کشور در فصل گرما دچار مشکل تامین برق است، پیش از همه تامین نیاز داخل در اولویت قرار دارد و‌ حتی طی قرارداد‌های منعقده برای انرژی، به‌صراحت اشاره شده که تامین نیاز داخل در اولویت است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

صالحی با اشاره به تبادل انرژی با کشور‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، تشریح کرد: ایران می‌تواند مرکز صادرات انرژی شود. بدین ترتیب هم نیاز داخل بر‌طرف می‌شود و هم کشور نقش ویژه‌ای در منطقه به عنوان یک بازیگر اصلی قیمت‌گذاری انرژی پیدا می‌کند و ‌با در‌آمد‌های حاصل از ‌این راه می‌توان در داخل کشور سرمایه‌گداری انجام داد و برای دیگر‌ بازار‌ها هدف‌گذاری کرد.

چالش‌های صادرات برق

صالحی درباره چالش‌های صادرات برق‌ گفت: یکی از چالش‌ها مربوط به برخی از شبکه‌هایی است که باید حتماً احداث شود و کشور‌هایی نظیر عراق، پاکستان و افغانستان نیاز است به شبکه برق‌رسانی متصل شوند و همین‌طور نیاز به سرمایه‌گداری در این حوزه ‌وجود دارد که اگر بخش خصوصی وارد شود، می‌توان هم برای آینده و هم برای توسعه زیرساخت‌های فعلی اقدام کرد.

او صحبت‌های خود را با اشاره به استراتژی‌های ایران برای صادرات برق این‌گونه ادامه داد: در حال ‌حاضر ایران در تلاش است برق را از کشور آذربایجان به ترکیه صادر کند و همین‌طور استراتژی ایران این است که هم واردکننده انرژی و هم صادر‌کننده باشد و این بیش از پیش بر نقش ایران در منطقه تاثیر می‌گذارد. اگر این روند به‌خوبی پیش برود، می‌توان صادرات برق را تا اروپا ادامه داد که اولین کشور‌های اروپایی همچون بلغارستان، رومانی و... هستند و می‌توان تا اروپای غربی پیش رفت.

دبیر سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به پروژه‌های ایران در صنعت برق توضیح داد: پروژه‌هایی در افغانستان، پاکستان و عراق و همین‌طور پروژه برق‌رسانی به عمان و پروژه کابل‌های زیر‌دریایی با امارات و عمان وجود دارد که به دلیل عدم سرمایه‌گداری منتفی یا تعطیل شده است و برای شروع چنین پروژه‌هایی بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند.از سویی فعلاً قراردادی با بخش خصوصی بسته نشده که بخش خصوصی هم در این حوزه درگیر شود.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در این حوزه اقدامات قانونی انجام داده است گفت: خیر، در حال حاضر اقدام قانونی‌ای در این حوزه صورت نگرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران برای صادرات برق به ترکیه و نهایتاً اروپا، راه طولانی پیش رو دارد و عواملی همچون عدم سرمایه‌گذاری، ندادن فرصت فعالیت به بخش خصوصی در این حوزه، تعطیلی بعضی از پروژه‌های ابن حوزه و بهینه نبودن مصرف در داخل، باعث شده راهی طولانی برای رسیدن به این هدف پیش رو باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.