فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۰۶۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت/ تغییر معادلات بازار

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت/ تغییر معادلات بازار

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ با 0.26 درصد افزایش به 77 دلار و 84 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.23 درصد افزایش به 73 دلار و 56 سنت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، به طور کلی روند قیمت نفت برنت در این هفته نزولی بوده است. در هفته گذشته به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 6.62 درصدی را تجربه کرده است. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 7.10 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. با این حال از روز گذشته بازار تغییر جهت داد و شیب صعودی به خود گرفت.

کاهشی که نفت در این هفته تجربه کرد را می‌توان تحت تاثیر دو عامل مهم دانست؛ یکی خبر افزایش ذخایر نفت و میعانات گازی آمریکا و دیگری خبر تمدید سیاست کاهش عرضه در نشست اوپک پلاس.

طبق آمار موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت بنزین و میعانات گازی آمریکا طی یک هفته گذشته افزایش یافته که نشان می‌دهد عرضه در این کشور از تقاضا پیشی گرفته است. افزایش ذخایر آمریکا از مواردی است که بر تقاضای نفت تاثیر می‌گذارد.

آن‌طور که گزارش داده شده، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان می‌دهد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ مه، بیش از چهار میلیون بشکه افزایش یافته است که برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش ۲.۳ میلیون بشکه‌ای ذخایر در نظرسنجی رویترز بود.

دیگر اقدام تاثیرگذار بر بازار نفت، نشست اوپک پلاس است. اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، هم‌زمان با افزایش ذخایر آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و مشکلاتی که برای تقاضای تولیدکنندگان نفت عضو اوپک ایجاد شد، برنامه کاهش تولید نفت خام را اجرا کرد. اعضای اوپک پلاس در نشستی که در دوم ژوئن برگزار شد، برنامه کاهش عرضه خود را تمدید کردند.

نفت خام در سه ماه اخیر در پایین‌ترین قیمت خود معامله شده و این را می‌توان نشانه‌ای از کاهش تقاضای جهانی نفت تلقی کرد. اما از طرف دیگر به نظر می‌رسد اقدامات اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت، تا حدی منجر به افزایش قیمت آن شده و بخش عمده عدم موفقیت کامل این اقدام به دلیل صادرات دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند آمریکا و کاهش سهم سوخت‌های فسیلی از سبد انرژی در دنیا بوده است.

گفته می‌شود اعضای اوپک پلاس با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، از سال 2022 هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را با سیاست‌هایی مانند کاهش عرضه نفت دنبال کرده است. اعضای اوپک پلاس در تلاش هستند تا کف قیمت نفت را حفظ کنند.

این اقدام اوپک پلاس در حالی است که افزایش ذخایر آمریکا و دیگر تولیدکنندگان نفتی که عضو اوپک نیستند، می‌تواند تا حدی از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند. از سوی دیگر متنوع بودن سبد انرژی در جهان نیز باعث شده که اقدامات اوپک، مانند گذشته بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار ندهد. اما به هرحال نوسانات بازار نفت و افزایش 0.26 درصدی قیمت نفت، بی‌تاثیر نبودن هر یک از این اقدامات را نشان می‌دهد. اما لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد که با حفظ شرایط سیاسی، قیمت نفت افزایشی ناگهانی را تجربه نکند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.