فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۵۸۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

شیب نزولی قیمت نفت در پی کاهش نگرانی‌ها از افزایش تقاضا

شیب نزولی قیمت نفت در پی کاهش نگرانی‌ها از افزایش تقاضا

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 25 خرداد ۱۴۰۳ با 0.23 درصد کاهش به 82 دلار و 33 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.29 درصد کاهش به 78 دلار و 19 سنت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت در این هفته روند صعودی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت افزایش 3.26 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز افزایش 4.28 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از دیروز قیمت نفت شیب نزولی به خود گرفت.

به نظر می‌رسد کاهش نگرانی‌ها بابت افزایش تقاضای جهانی نفت و حمایت نکردن عرضه از آن، از دلایل کاهش قیمت نفت باشد.

پیش‌بینی اوپک در مورد افزایش تقاضای نفت

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد تقاضای جهان برای نفت به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بین پیش‌بینی اوپک و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درباره میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، تفاوت زیادی وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی، رشد ۱.۱ میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند.

این در حالی است که اوپک و متحدانش، با تمدید کاهش عرضه ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر موافقت کردند. اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، همزمان با افزایش ذخایر آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و مشکلاتی که برای تقاضای تولیدکنندگان نفت عضو اوپک ایجاد شد، برنامه کاهش تولید نفت خام را اجرا کرد. اعضای اوپک پلاس در نشستی که در دوم ژوئن برگزار شد، برنامه کاهش عرضه خود را تمدید کردند.

برنامه اوپک برای تمدید عرضه نفت

آن‌طور که پیداست، اوپک از یک سو رشد 2.25 بشکه‌ای تقاضای نفت را تا انتهای سال میلادی پیش‌بینی کرده و از سوی دیگر خود برنامه کاهش عرضه 2.2 میلیون بشکه در روز را تمدید می‌کند. پیش‌بینی رشد تقاضا در کنار کاهش سهم عرضه اوپک، نشان می‌دهد این افزایش تقاضا باید از محل دیگری جبران شود. در سال‌های گذشته افزایش تولید نفت دیگر کشورها، افزایش ذخایر آمریکا و تغییر سبد انرژی در دنیا، معادلات بسیاری را در پیش‌بینی‌های بازار نفت تغییر داد.

سیاست‌های موثر بر نوسانات قیمت نفت 

با اینکه قیمت نفت در هفته گذشته شیب نزولی داشت اما روند صعودی قیمت در این هفته نشان می‌دهد سیاست کاهش عرضه نفت اوپک و همزمانی آن با کاهش ذخایر نفتی آمریکا، بازار نفت را تا حدی تحت تاثیر قرار داد.

طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در این هفته، به میزان ۲.۴۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در جهان، در کنار خبرهای کاهش عرضه اوپک و کاهش ذخایر نفتی آمریکا، نگرانی افراد را افزایش داده و منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

شایان ذکر است دیگر کشورهای عرضه‌کننده نفت می‌توانند تاثیر سیاست کاهش عرضه اوپک بر قیمت نفت را خنثی کنند. دلیل کاهش قیمت نفت را می‌توان عرضه دیگر کشورها یا آمارهایی مبنی بر پایین‌تر بودن رقم تقاضا نسبت به پیش‌بینی اوپک دانست.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.