فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۶۴۴

​۱۱ هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور افزوده شد

​11 هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور افزوده شد

۱۷ طرح در صنعت نفت با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در زمینه‌های افزایش تولید نفت، کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی، ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند مخازن ذخیره‌سازی و خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و طرح‌های پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح کلان صنعت نفت با سرمایه‌گذاری 180 هزار میلیارد تومان با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و جواد اوجی وزیر نفت در هفت استان کشور به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از پنج طرح ذخیره‌سازی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان در مجموع 18 میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی کشور افزوده شد. برای اجرای این طرح‌ها، در مجموع 46 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

از این افزایش، 8 میلیون بشکه‌ مربوط به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در کشور با سرمایه‌گذاری 680 میلیون دلاری در منطقه گوره و جاسک و 7 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در جزیره قشم با سرمایه‌گذاری 180 میلیون دلار خواهد بود، همچنین با اجرای دو طرح، افزایش ظرفیت بارگیری و صادرات فرآورده‌های نفتی با بهره‌برداری از طرح توسعه مخازن و بندر فراسکو در عسلویه با سرمایه‌گذاری 222 میلیون دلار در استان بوشهر و بهره‌برداری از تجهیزات پایانه صادراتی قیر و فرآورده‌های نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت ذخیره 40 هزار تن انواع قیر و سرمایه‌گذاری 19 میلیون دلاری در استان سیستان‌وبلوچستان محقق شد.

افزایش تولید و صادرات نفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در صنعت نفت بوده است، در همین زمینه امروز دو طرح در زمینه افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به ارزش سرمایه‌گذاری 210 میلیون دلار به بهره‌برداری رسید که روزانه 11 هزار بشکه به تولید نفت و 7 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده خواهد شد.

بر این اساس، بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی دانان 11 هزار بشکه در روز با سرمایه‌گذاری 135 میلیون دلار در استان ایلام انجام شد، همچنین ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی با هدف نگهداشت سقف تولید و تأمین خوراک پالایشگاه پارسیان به ظرفیت 7 میلیون مترمکعب در روز با سرمایه‌گذاری 76 میلیون دلار در استان فارس به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پروژه جمع‌آوری و تزریق گاز هفتگل با سرمایه‌گذاری 25 میلیون دلار با هدف جمع‌آوری و تزریق 11 میلیون مترمکعب و تولید صیانتی از میدان‌های هفتگل و نفت سفید نیز انجام شد.

علاوه بر اجرای طرح‌های بالادستی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش کیفیت فرآورده‌های پالایشی نیز در دستور کار وزارت نفت قرار داشته است.

با توجه به اهمیت این موضوع، افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کشور در حال انجام است که امروز دو طرح کیفی‌سازی نفت‌گاز در پالایشگاه‌های تبریز و آبادان به بهره‌برداری رسید.

 بهره‌برداری از پروژه کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه تبریز با هدف افزایش تولید 3 میلیون لیتری نفت‌گاز یورو 5، تولید هیدروژن با خلوص بالا، تولید گوگرد با ظرفیت 110 تن در روز و کاهش انتشار دی اکسید گوگرد با سرمایه‌گذاری 130 میلیون دلاری در استان آذربایجان شرقی انجام شد.

واحد هیدروکراکینگ پالایشگاه آبادان با هدف افزایش تولید 4 میلیون و 500 هزار لیتری نفت‌گاز استاندارد یورو با سرمایه‌گذاری 322 میلیون دلاری در استان خوزستان طرح دیگری بود که امروز با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شد.

در مراسم امروز همچنین از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی 14 اینچ تبریز - خوی - ارومیه به طول 222 کیلومتر و سرمایه‌گذاری 34 میلیون دلار در استان آذربایجان شرقی نیز بهره‌برداری شد.

تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به‌عنوان ارزش‌آفرین‌ترین حلقه زنجیره صنعت نفت در دولت سیزدهم به‌عنوان اولویت‌های اصلی این صنعت مورد توجه بوده است.

با توجه به این موضوع، امروز 6 طرح کلان پتروشیمی به ظرفیت 3 میلیون تن با ارزش سرمایه‌گذاری 35 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این گزارش، پتروشیمی هنگام با ظرفیت تولید سلانه 725 هزار تن آمونیاک و سرمایه‌گذاری 328 میلیون دلار در استان بوشهر، بهره‌برداری از واحد چهارم هوای پتروشیمی دماوند با ظرفیت 814 هزار تن در سال با سرمایه‌گذاری 82 میلیون دلار در استان بوشهر و بازسازی واحد زایلین پتروشیمی بوعلی به ظرفیت 40 هزار تن در سال و سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلار در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیدند.

پتروشیمی نخل آسماری با هدف تولید 31 هزار تن محصول پتروشیمی و سرمایه‌گذاری 43 میلیون دلاری در استان خوزستان، پتروشیمی آرین متانول برای تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و سرمایه‌گذاری 243 میلیون دلار در استان بوشهر و فاز اول پتروشیمی پتروناد آسیا برای تولید 23 هزار تن MEG و گلیسیرین در سال با سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلار در خوزستان نیز بهره‌برداری شدند.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.