فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۸۷۰

آیا آب سد ها بی‌ضابطه رها می شود؟

آیا آب سد ها بی‌ضابطه رها می شود؟

از ابتدای مهر پارسال تا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ میزان رهاسازی آب سدهای کارون بزرگ ۳۰ درصد کمتر از پارسال گزارش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  «کافر همه را به کیش خود پندارد». یک ضرب‌المثل فارسی خطاب به افرادی است که کارهای دیگران را نسبت به کارهای خودش می‌سنجد.

در حالی‌ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی رهاسازی بدون ضابطه آب سدهای خوزستان با هدف ضربه به دولت چهاردهم شده که خروجی ۶ سد مستقر در این استان از ابتدای سال آبی تا ۱۸ تیر از کاهش ۱۰ درصدی رهاسازی نسبت به برنامه پویای منابع و‌ مصارف خبر می‌دهد.

میزان رهاسازی مطابق آمار دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع ایران امسال نسبت پارسال هم ۳۰ درصد کاهش داشته است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کاهش رهاسازی را نتیجه مدیریت بهینه بهره‌برداری از سدها دانسته و می‌گوید که ورودی سدها به دلیل کم شدن باران ۲۴ درصد کمتر از پارسال است اما با مدیریت مناسب ۸۸ درصد سدهای حوضه کارون بزرگ لبریز از آب است.

تابستان سال ۱۴۰۰ در حالی‌ دولت سیزدهم امور اجرایی کشور را بدست گرفت که ذخیره آب سدهای حوضه کارون بزرگ به نصف نمی‌رسید و نیمی از حجم سدها خالی شده بود.از مهر سال گذشته تا کنون، ۹.۶ میلیارد متر مکعب از سدهای حوضه کارون رهاسازی شده در حالی‌که سال گذشته تا این تاریخ میزان رهاسازی از ۱۳.۶ میلیارد متر مکعب فراتر رفت.

Untitled

شکل‌گیری تنش‌های آبی می‌تواند به شکل‌گیری مسائل امنیتی منتهی شود. نظیر آنچه در ماجرای کشته شدن گاومیش‌های کرخه طی سال ۱۴۰۰ رخ داد.کارشناس آب رضا فاطمی معتقد است که وقتی دولت روحانی در حال تحویل امور اجرایی به دولت رئیسی بود، با رهاسازی بدون ضابطه سدهای کشور را خالی کرد و این نگرانی با توجه به سابقه‌دار بودن این فعالیت دور از انتظار نیست.در مقابل، استاد دانشگاه سعید نیکی‌سخن می‌گوید که رهاسازی سال ۱۴۰۰ آب سدها یک اتفاق لحظه‌ای یا یک ماهه نبود بلکه از اسفند ۹۹ رهاسازی‌ها شروع شد و تا تابستان و در ۷ ماه کامل زمینه خالی شدن سد را به وجود آورد و عملا امکان رهاسازی کوتاه مدت ۴۰ روزه ممکن نیست.در قانون کشورهای اروپایی، اظهارات نسنجیده فنی اگر برای توجیه یک هدف سیاسی ارزیابی شده و به تشویش اذهان عمومی ختم شود با مجازات‌های سنگین قضایی مواجه خواهد شد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.