فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۸۷۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چگونه تحولات خاورمیانه قیمت گاز را بالا برد؟

چگونه تحولات خاورمیانه قیمت گاز را بالا برد؟

پس از مشکلات صادرات از طریق خط لوله، صادرات گاز مایع از طریق دریای سرخ نیز با مشکلات متعددی مواجه شد. تحولات متعددی در خاورمیانه تاکنون بر صادرات گاز موثر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد قیمت گاز وابستگی بسیاری به تحولات خاورمیانه دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

در پی موفق نبودن انتقال گاز از طریق خط لوله قطر به عربستان، اردن، سوریه و ترکیه، بازار جهانی گاز همواره در حال تغییر بوده است. اساساً انتقال گاز با خط لوله در مسیر طولانی امکان‌پذیر نیست. از این رو، با مشکلات ناشی از این خط لوله در پی جنگ داخلی سوریه، انتقال گاز فقط توسط گاز مایع ال ان جی و به وسیله کشتی‌های مجهز به مخازن گاز ال ان جی (LNG) میسر می‌شود.

صادرات ال ان جی پیرو حمله‌ به کشتی‌ها در دریای سرخ، تجارت جهانی انرژی را به هم ریخته است. این موضوع تجارت جهانی گاز را با مشکلات متعددی مواجه کرده و منجر به افزایش قیمت گاز هم شده است.

پیشتر صادرات ال ان جی تنها از طریق دریای سرخ و عبور از کانال سوئز میسر بود. قبل از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، کانال سوئز و تنگه باب‌المندب مسیر تجاری انتقال گاز ال ان جی بوده اما پس از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ و حملات به کشتی‌ها، این مسیر تجاری دستخوش مشکلات متعددی شده است.

بازار جهانی ال ان جی، به دنبال طی کردن مسیرهای جایگزین به دلیل پوشش ریسک، تغییرات چشمگیری پیدا کرده است. برای انتقال سوخت بسیاری از کشورها مجبور شده‌اند مسیر خود را با عبور از مسیر دماغه امیدنیک و دور زدن قاره آفریقا و برگشت به تنگه جبل‌طارق برای ورود به دریای مدیترانه تغییر دهند. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بالطبع افزایش قیمت گاز شده است. این نشان می‌دهد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نیز منجر به بالا رفتن قیمت گاز و تغییر چهره تجارت جهانی می‌شود.

جنگ داخلی سوریه مسیر انتقال گاز قطر را از بین برد

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، مسیر انتقال گاز قطر از طریق دریای مدیترانه به خاطر جنگ داخلی سوریه و با تحریکات روسیه از بین رفت. این موضوع به نفع روسیه بود تا رقبای خود را در منطقه کنار بگذارد. از سوی دیگر به دنبال رقابت ایران با قطر نیز این خط لوله دستخوش تغییرات بسیاری بوده است.

حال دیگر مسیر انتقال گاز از طریق خط لوله از بین رفته و انتقال گاز تنها می‌تواند از طریق گاز ال ان جی صورت پذیرد. در حال حاضر در منطقه، قطر و مصر کارخانه ال ان جی دارند. راه عبور کشتی‌های ال ان جی از طریق دریای سرخ و دماغه امید نیک بوده که به سبب درگیری و تنش در دریای سرخ، علناً اکنون تنها مسیر دماغه امید نیک است.

قطر قصد داشت گاز را از مسیر عراق و سوریه و از طریق دریای مدیترانه به اروپا صادر کند. این موضوع با جنگ داخلی سوریه و مشکلات خط لوله، با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد. اکنون قطر مجبور است آفریقا را دور بزند و از مسیر دماغه امید نیک و از طریق تنگه جبل‌طارق، ال ان جی به اروپا صادر کند.

پیامدهای حمله‌ها در دریای سرخ برای بازار گاز چیست؟

کشتی‌ها به دلیل مشکلات کانال سوئز، مجبورند از آب‌های سومالی عبور کنند تا به دماغه امید نیک برسند و از طریق دور زدن آفریقا، وارد دریای مدیترانه شوند. این موضوع نشان می‌دهد مشکلاتی که در دریای سرخ پیش آمده، تجارت گاز را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

قطر یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گاز طبیعی مایع به اروپاست. از این رو، اختلال در دریای سرخ و به تعویق افتادن ارسال محموله‌ها به خاطر دور زدن قاره آفریقا، تامین انرژی را بسیار دشوار کند. در پی افزایش این مشکل‌ها و تشدید آنها، قیمت گاز مایع نیز دستخوش تغییر شده است.

در پی افزایش نگرانی‌ها، شرکت‌های بیمه و کشتیرانی دیگر ریسک صادرات محموله‌های ارسالی به اروپا با هزینه‌های قبلی را متحمل نمی‌شوند. از سوی دیگر صادرات گاز طبیعی به دنبال حمله روسیه به اوکراین نیز، تامین انرژی در اروپا را با مشکل مواجه کرد. به دنبال این تغییرات، اروپا در فکر جایگزین است و راه‌های بسیاری تاکنون دنبال شده است. این موضوع نشان می‌دهد امنیت منطقه خاورمیانه، روند بازار جهانی گاز را با تغییرات بسیاری مواجه کرده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.