فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۲۶۴

‌کولر گازی قاچاق پوست نیروگاه‌ ها را کند

‌کولر گازی قاچاق پوست نیروگاه‌ ها را کند

سالانه ۳۰۰ هزار کولر گازی غیراستاندارد قاچاق، ۱۰۵۰ مگاوات معادل توان نیروگاه اتمی بوشهر به مصرف برق کشور اضافه می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

سفت کار کنم، هفته‌ای سه بار جنس از مرز به تهران می‌آورم و بر‌می‌گردم؛ «صدی به نود اجناس هم کولر گازی است». این صحبت‌ها اصغر راننده سواری حمل کالا موسوم به «شوتی» است که اجناس قاچاق را از مرز به مرکز منتقل می‌کنند.انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران گزارش داده که سالانه حداقل ۳۰۰ هزار دستگاه کولر گازی قاچاق به ایران وارد می‌شود.

سازمان ملی استاندارد کیفیت کولرهای گازی قاچاق را نامناسب دانسته و مصرف برق این تعداد کولرگازی را معادل ۱۰۵۰ مگاوات عنوان کرده است. تامین این برق نیازمند توان تولیدی نیروگاهی به بزرگی نیروگاه اتمی بوشهر است.سال گذشته بود که هیئت دولت در مصوبه‌ای هرگونه تبلیغ کولرگازی در مناطق غیر گرم کشور از جمله تهران را ممنوع اعلام کرد. تبلیغات کولر گازی از رسانه ملی در کنار قاچاق این محصول متوقف نشده است.

توانیر اعلام کرده که مصرف برق ایران در تابستان ۱۴۰۳، حدود ۱۰۰۰ مگاوات بیشتر از پیش‌بینی بدبینانه رشد مصرف بوده و به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسیده است. این میزان اوج‌بار ثبت شده در ایران مشابه آلمان با اقتصادی ۱۰ برابر بزرگتر از ایران است.استاندارهای موجود برای مصرف انرژی بخش خانگی از جمله استاندارد ساخت مسکن و همچنین استاندارد مصرف لوازم خانگی مورد توجه نهادهای نظارتی قرار ندارد.کارشناس اقتصادی علی محمدی معتقد است که تنها عنصر اثرگذار بر خرید لوازم خانگی یا ساخت خانه قیمت است و مادامی که لوازم پرمصرف قیمت ارزان‌تری داشته باشند، مورد اقبال مردم قرار می‌گیرند.اما یک کارشناس انرژی سعید اردکانی می‌گوید که اگر انرژی در ایران به قیمت واقعی عرضه می‌شد، هزینه یک ماه برق کولر گازی قاچاق غیر استاندارد انقدر بالا بود که همه دنبال کولرهای کم مصرف باشند.ارتقای استاندارهای ساخت لوازم خانگی، تغییر نظام تعرفه‌گذاری و کاهش یارانه انرژی به صورت پلکانی در کنار افزایش تولید محصولات داخلی از جمله راهکارهایی هستند که اندیشکده علم و صنعت برای ارتقای مصرف بهینه انرژی به آن‌ها اشاره کرده است.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.