فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۲۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افت قیمت نفت در سایه کاهش ریسک‌های سیاسی/ آیا بازار نفت کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را پیش‌بینی کرده است؟

افت قیمت نفت در سایه کاهش ریسک‌های سیاسی/ آیا بازار نفت کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را پیش‌بینی کرده است؟

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 26 مرداد ۱۴۰۳ با 0.46 درصد کاهش به 80 دلار و 42 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1.11 درصد کاهش به 77 دلار و 61 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت نفت در این هفته روند صعودی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت افزایش 2.66 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز افزایش 3.23 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از چهارشنه قیمت نفت شیب نزولی به خود گرفت.

کاهش ذخایر آمریکا و کاهش تقاضای چین

همچون هفته‌های گذشته دو عامل تاثیرگذار بر روند قیمت نفت، توجه به متقاضی‌های نفت است. از یک سو، کاهش تقاضا در چین به عنوان بزرگ‌ترین متقاضی نفت و از سوی دیگر کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا، دو عاملی است که توجه بازار نفت را به خود جلب می‌کند.

ذخایر نفت و بنزین آمریکا در هفته گذشته، کاهش پیدا کرده اما ذخایر سوخت‌های تقطیری افزایش یافته است. طبق این گزارش، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ اوت، به میزان ۵.۲۱ میلیون بشکه و ذخایر بنزین به میزان ۳.۶۹ میلیون بشکه کاهش یافته است. ذخایر سوخت‌های تقطیری، ۶۱۲ هزار بشکه افزایش داشته است.

پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضای جهانی برای نفت نشان می‌دهد که در پی کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش ذخایر نفتی آمریکا، ممکن است که تقاضای نفت در جهان رو به افول باشد. این کاهش تقاضا، منطقا به دنبال جایگزینی یا تنوع در سبد انرژی میسر خواهد شد. لازم به ذکر است که کماکان نفت، بخش مهمی از اقتصاد کشورها را در بر می‌گیرد و عاملی مهم در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود.

نفت کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را پرایس کرده است؟

با اینکه قیمت نفت در سه روز گذشته روند نزولی را طی کرده است، اما با هر اقدام کوچکی در خاورمیانه که منجر به نگرانی مردم می‌شود، قیمت نفت به سرعت صعودی می‌شود. حال باید گفت که شاید در بازار نفت، احتمال افزایش حملات کاهش یافته باشد.

در واقع در این بازار، گمانه‌زنی‌ها نسبت به از سر گیری حملات، کاهش یافته است. از این رو، کاهش اندک در قیمت نفت را شاید بتوان با کاهش نگرانی‌ها توجیه کرد.  البته این موضوع، پایدار نیست و با احتمال افزایش تنش و درگیری، این قیمت به سرعت جابه‌جا خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.