فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۹۲۶

صادرات بنزین چین کاهش یافت

 صادرات بنزین چین کاهش یافت

صادرات بنزین چین در ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در پی تولید کمتر پالایشگاه‌های چینی ناراضی از سود ضعیف، ۳۵.۷ درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت نیوز،

آمارهای اداره کل گمرک نشان داد صادرات بنزین چین در ماه میلادی گذشته، به ۷۹۰ هزار تن معادل ۵.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید. چین در ژوئیه سال گذشته، ۱.۲۲ میلیون تن و در ژوئن، ۹۳۰ هزار تن بنزین صادر کرده بود.

اِما لی، تحلیلگر ارشد نفت شرکت «ورتکسا» در امور چین، اظهار کرد: صادرات سوخت موتوری به دلیل حاشیه‌ سود ضعیف و تولید کمتر پالایشگاه‌ها، کاهش یافته است.

یک معامله‌گر که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: حاشیه‌ سود صادرات بنزین بین نیمه دوم ژوئن تا اوایل ژوئیه، تقریبا منفی بود و فروش صادراتی، سه تا چهار دلار در هر بشکه ضرر داشت.

اداره آمار چین، پنجشنبه گذشته گزارش کرده بود پالایش نفت خام چین از ژانویه تا ژوئیه، ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۱۹.۱۵ تن رسید.

اِما لی گفت: چین احتمالا سهمیه‌های صادرات محصولات بیشتری را برای تقویت فعالیت پالایشگاه‌ها صادر خواهد کرد.

پکن صادرات بنزین، دیزل و سوخت جت را تحت یک سیستم سهمیه‌بندی، مدیریت کرده و در طول سال، چندین سهمیه را عمدتا به تولیدکنندگان دولتی صادر می‌کند و صادرات محصول به بازارهای جهانی را ابزاری برای مدیریت تعادل عرضه و تقاضای داخلی می‌بیند.

صادرات سوخت جت با ۲۰.۲ درصد افزایش در ژوئیه، به ۱.۷۶ میلیون تن رسید که بالاتر از ۱.۴۷ میلیون تن در ژوئیه سال گذشته بود. صادرات سوخت جت در ژوئن، مجموعا ۱.۶۵ میلیون تن بود. داده‌های روز جمعه اداره آمار نشان داد تولید سوخت جت در فاصله ژانویه تا ژوئیه، ۲۳.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

یک معامله‌گر دیگر اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ نفتی، به دلیل تقاضای قوی‌تر و با توجه به عملکرد بالای سفرهای هوایی داخلی و بهبود پروازهای بین‌المللی، تولید سوخت جت را در اولویت قرار داده اند.

داده‌های شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات پرواز «واری فلایت» نشان می‌دهد پروازهای بین‌المللی در ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۰ درصد افزایش یافت و به طور میانگین به ۲۱۱۱ پرواز در روز رسید. این آمار معادل ۷۵ درصد از میانگین پروازهای روزانه در ژوئیه سال ۲۰۱۹ است که هنوز پاندمی کرونا شروع نشده بود.

سوخت ارائه شده به پروازهای بین‌المللی در آمار گمرکی، صادرات به حساب می‌آید.

صادرات دیزل، با ۴۱.۲ درصد کاهش سالانه، به ۵۴۰ هزار تن رسید که کاهش شدیدی در مقایسه با صادرات ۹۱۰ هزار تن در ژوئیه سال ۲۰۲۳ داشت. میزان صادرات در ژوئن، ۸۲۰ هزار تن بود.

حاشیه سود برای دیزل در دو ماه گذشته بهبود یافته، اما تولید کلی همچنان کاهش یافته است زیرا پالایشگاه‌ها تولید سوخت جت را به حداکثر رسانده اند. تولید دیزل در فاصله ژانویه تا ژوئیه، با ۴.۷ درصد کاهش، به ۱۱۹.۳۹ میلیون تن رسید.

مصرف داخلی دیزل در چین به دلیل ضعف در بخش‌های املاک و تولید و همچنین روی آوردن به گاز طبیعی مایع در بخش حمل و نقل کامیونی، کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این ضعف در نیمه دوم سال ادامه یابد.

داده‌های روز یکشنبه همچنین نشان داد چین در ژوئیه، ۵.۹۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل، ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی پالایش شده چین که شامل سوخت دریایی هم می‌شود، در ژوئیه، به ۴.۹۸ میلیون تن رسید که نسبت به ۵.۳۱ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶ درصدی داشت.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.