فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۹۲۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش قیمت نفت به دنبال افت تقاضا

کاهش قیمت نفت به دنبال افت تقاضا

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 9 شهریور ۱۴۰۳ با 1.48 درصد کاهش به 77 دلار و 6 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1.65 درصد کاهش به 74 دلار و 44 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت نفت در این هفته روند صعودی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت افزایش 1.98 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز افزایش 3.46 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از چهارشنبه قیمت نفت شیب نزولی به خود گرفت.

کاهش تقاضای نفت

رشد مصرف جهانی نفت پایین‌تر از حد انتظار کارشناسان و تحلیل‌گران بازار نفت بوده است. از این منظر باید گفت که توجه به متقاضیان نفت در جهان برای تحلیل دقیق بازار نفت ضروری است. چین در چندین ماه گذشته مصرف انرژی خود را کاهش داده است. از این رو می‌توان گفت، کاهش تقاضای نفت و انرژی توسط چین، کل بازار نفت را متاثر خواهد کرد.

چین با گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، قصد کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را دارد و این موضوع منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد. یکی از موارد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در چین، کاهش رشد اقتصادی است. چین علنا به دبال کاهش رشد اقتصادی، تقاضای نفت خود را نیز کاهش داده  و به سوی اقتصادی خدماتی‌تر در حال حرکت است.

این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت به چین، با کاهش درآمد روبه‌رو شوند و مجبور به تغییر مقاصد صادراتی شوند. از سوی دیگر، روند کاهش تقاضای چین، کل سبد انرژی در جهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کاهش ذخایر آمریکا

طبق گزارش موسسه نفت آمریکا، در هفته جاری، ذخایر نفت این کشور ۳.۴۰۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. از سوی دیگر، ذخایر بنزین آمریکا ۱.۸۶۸ میلیون بشکه و ذخایر میعانات گازی ۱.۴۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. این گزارش‌ها، کاهشی بزرگ‌تر از انتظار در ذخایر نفتی آمریکا را نشان می‌دهد.

در هفته‌های گذشته، کاهش ذخایر نفتی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت و کاهش تقاضای نفت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت، منجر به نزولی شدن قیمت نفت در جهان شده است. روندی که ممکن است با عوامل ناپایداری مانند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به سرعت تغییر کرده و شیب صعودی به خود بگیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.