فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۶۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نفت خام ۶۹ دلار شد!/ کاهش قیمت نفت به دنبال شکاف عرضه و تقاضا

نفت خام 69 دلار شد!/ کاهش قیمت نفت به دنبال شکاف عرضه و تقاضا

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 16 شهریور ۱۴۰۳ با 0.46 درصد کاهش به 73 دلار و 48 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.6 درصد کاهش به 69 دلار و 96 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت نفت با این که در روزهای گذشته اندکی افزایش را تجربه کرد، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این افزایش پایدار نبود و قیمت نفت دوباره شیب نزولی به خود گرفت. تا جایی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، از روز چهارشنبه، زیر 70 دلار باقی مانده است.

به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 5.69 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 7.47 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. این روند طی چندین هفته گذشته ادامه یافته و به نظر می‌رسد قیمت نفت همچنان روند کاهشی را طی کند. کاهش 7 درصدی قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، نشان از تغییر چهره بازار نفت دارد.

کاهش تقاضای نفت

همان طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، کاهش تقاضای چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان و کاهش ذخایر نفتی آمریکا، دو عاملی است که تاثیر به‌سزایی در روند کاهشی قیمت نفت داشته است. البته لازم به ذکر است که قیمت نفت، عمدتا تحت تاثیر تحولات منطقه خاورمیانه بوده و با کوچک‌ترین اتفاقی که منجر به نااطمینانی شود، قیمت نفت شیب افزایشی به خود می‌گیرد.

روند کاهشی قیمت نفت نشان می‌دهد که گویا بازار نفت تا حدی از کاهش درگیری‌های احتمالی، اطمینان حاصل کرده و دیگر متغیرهای اساسی مانند وضعیت اقتصاد بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیا، روند افت قیمت نفت را تقویت کرده است.

افزایش تولید نفت در جهان

یکی از مهم‌ترین عواملی که به عقیده کارشناسان بر کاهش قیمت نفت اثرگذار بوده، موضوع میزان تولید و عرضه نفت است. یکی از کشورهایی که شاهد کاهش عرضه نفت به دنبال تنش‌های سیاسی بوده، لیبی است. در واقع کل تولید نفت لیبی که در ماه‎های گذشته برابر با 1.28 میلیون بشکه در روز بود، این ماه تا 591 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که با کاهش تنش‌ها در لیبی، صادرات نفت نیز افزایش یابد. انتظار فعالان بازار از کاهش تنش‌ها، کاهش قیمت نفت را به دنبال داشته است.

یکی دیگر از اقدامات که کاهش قیمت نفت را به دنبال داشته است، سیاست‌های اوپک پلاس است. اوپک پلاس که برنامه کاهش عرضه تا سال 2025 را دارد، در حال حاضر قرار است که اندکی تولید خود را افزایش دهد. هشت عضو اوپک پلاس قرار است در ماه اکتبر، تولید نفت را به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. این تصمیم بدان جهت در دستور کار قرار دارد تا کاهش اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز را حذف کنند.

افزایش عرضه این کشورها از یک سو و کاهش تقاضای بزرگ‌ترین متقاضیان نفت از سوی دیگر، عواملی هستند که قیمت نفت را در شیب نزولی نگه داشته است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.