فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۶۴

کارنامه پتروشیمی های تولیدکننده آروماتیک در مرداد ۱۴۰۳

کارنامه پتروشیمی های تولیدکننده آروماتیک در مرداد 1403

بررسی گزارش‌ فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های فعال در صنعت آروماتیک نشان می‌دهد، پتروشیمی بوعلی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری عملکرد درخشانی در زمینه تولید داشته و موفق به تحقق 51 درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود شده است. همچنین پتروشیمی اصفهان نیز توانسته در این ماه عملکرد خوبی را در زمینه درآمدزایی داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش فعالیت ماهانه آروماتیکی‌های بورس منتشر شد و خبر از رشد درآمدزایی این صنعت در مرداد داد. نگاهی به ارقام گزارش‌های این صنعت نشان می‌دهد چهار پتروشیمی تولیدکننده آروماتیک یعنی نوری، بوعلی، اصفهان و فارابی مجموعا در مردادماه موفق به شناسایی درآمد ۱۹ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومانی شده‌اند.

کارنامه پتروشیمی های تولیدکننده آروماتیک

مقایسه این عدد با درآمد صنعت آروماتیک در مردادماه سال گذشته خبر از رشد ۱۳.۶ درصدی آن می‌دهد.البته درآمد پتروشیمی‌های آروماتیکی‌ نسبت به ماه گذشته یعنی تیر حدود ۷.۲ درصد افت کرده است.

همچنین باید گفت چهار پتروشیمی فعال در زمینه تولید آروماتیک در مردادماه امسال موفق به تولید ۵۹۳ هزار و ۹۵۳ تن از محصولات خود شده‌اند. این عدد در مقایسه با مردادماه سال گذشته بیشتر از هفت درصد کاهش داشته است.

انرژی پرس در این گزارش وضعیت تولید و فروش پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک را در مردادماه مورد بررسی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه پتروشیمی‌ها

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در مردادماه امسال نشان می‌دهد، سه پتروشیمی‌ این صنعت موفق به افزایش درآمد مردادماه خود شده‌اند. در این میان پتروشیمی اصفهان بهتر از سایر رقبا عمل کرده و جهش چشم‌گیری را در درآمد ماهانه خود رقم زدند.

به نحوی که درآمد ماهانه پتروشیمی اصفهان از ۳۷۰ میلیارد تومان در مردادماه سال گذشته با رشد ۱۸۷ درصدی به هزار و ۶۲ میلیارد تومان رسیده است. بوعلی سینا نیز دیگر پتروشیمی موفق در زمینه رشد درآمدزایی مردادماه بود؛ به طوری که این پتروشیمی توانست درآمد ماهانه خود را از پنج هزار و ۲۸ میلیارد تومان در مردادماه سال گذشته با رشد بیش از ۲۱ درصدی به ۶ هزار و ۹۵ میلیارد تومان برساند.

همچنین پتروشیمی نوری نیز توانست درآمد خود را حدود ۵.۵ درصد بالا ببرد و عنوان سومین پتروشیمی برتر را در زمینه درآمدزایی از آن کند. اما لازم به ذکر است درآمد پتروشیمی فارابی در این ماه با کاهش ۴۴ درصدی روبه‌رو شده است.

بیشترین افزایش در آمد پتروشیمی های تولیدکننده آروماتیک

بیشترین افزایش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در سمت تولید اما تنها پتروشیمی بوعلی سیناست که توانسته است حجم تولید خود را در مردادماه بالا ببرد. به طوری که پتروشیمی بوعلی سینا موفق شد حجم تولید خود را از ۱۸۴ هزار تن در مردادماه سال گذشته با رشد ۶.۶ درصدی به ۱۹۶ هزار تن در مردادماه امسال برساند. به این ترتیب پتروشیمی بوعلی توانست عنوان «بیشترین افزایش مقدار تولید مردادماه» را از آن خود کند.

بیشترین افزایش مقدار تولید پتروشیمی

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در طرف مقابل اما پتروشیمی فارابی در مردادماه امسال با کاهش ۱۳.۶ حجم تولید روبه‌رو شد؛ به طوری که مقدار تولید این شرکت از سه هزار تن در مرداد ۱۴۰۲ به دو هزار و ۶۵۴ هزار تن در مرداد ۱۴۰۳ رسید و بیشترین کاهش را میان آروماتیک‌سازان رقم زد.

همچنین نوری و اصفهان نیز در این ماه کاهش حجم فروش را نسبت به مرداد سال گذشته تجربه کرده‌اند.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی آروماتیک‌سازان

اما موضوعی که باید به آن پرداخته شود این است که پتروشیمی‌های صنعت آروماتیک در پنج ماهه ابتدایی سال جاری چقدر از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود را محقق کرده‌اند. نگاهی به گزارش‌های تجمیعی پتروشیمی‌های آروماتیکی نشان می‌دهد پتروشیمی بوعلی سینا با تحقق ۵۱ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود، بهتر از سایر رقبا عمل کند. همچنین پتروشیمی نوری نیز با ثبت رقم ۴۶ درصد عملکرد مناسبی داشته است.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی پتروشیمی

اما دو پتروشیمی اصفهان و فاربی در این زمینه نتوانستند عملکرد مناسبی را به ثبت برسانند و تنها ۱۷ و ۱۴ درصد از ظرفیت اسمی تولید سالانه خود را محقق کرده‌اند.

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.