فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۲۱۳

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس:

برای حل ناترازی برق دولت بدهی خود به وزارت نیرو پرداخت کند

برای حل ناترازی برق دولت بدهی خود به وزارت نیرو پرداخت کند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: طبق قانون دولت باید بدهی‌های خود به وزارت نیرو را بپردازد، اما متأسفانه قوانین مربوط به این موضوع به درستی اجرا نمی‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

حسینعلی حاجی‌دلیگانی با انتقاد از قطعی مکرر برق، اظهار کرد: با وجود آنکه اعلام شده بود که قطعی برق تا ۱۵ شهریور ماه کاهش می‌یابد، اما طی چند روز گذشته روند قطعی برق در بخش‌های صنعت، کشاورزی و در بخش خانگی رو به افزایش بوده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد مشکلاتی برای واحدهای صنعتی به علت قطعی مکرر برق، گفت: قطعاً با قطعی برق مشکلاتی برای صنایع ایجاد می‌شود و زمانی که قطعی برق صنایع بدون اعلام قبلی است، این ضرر و زیان بیشتر می‌شود. برای مثال، اخیراً یک تولیدکننده شیرینی به بنده پیام داد و گفت که به علت قطعی برق، کل مواد اولیه‌ای که قرار بود به شیرینی تبدیل شود، از بین رفت.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعی برق در واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی هم مشکلاتی را به وجود آورده است و صاحبان تولید از این وضعیت ناراضی هستند. صاحب یک واحد تولیدی اخیراً به بنده مراجعه کرد و گفت که چندین بار است برق واحد تولیدی وی بدون اعلام قبلی قطع شده است و سوال کرد که با این شرایط، پول کارگران را باید از کجا پرداخت کند؟

قطع مکرر برق چاه‌های کشاورزی

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه قطعی برق در بخش خانگی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: در بخش کشاورزی هم این مشکل وجود دارد و الان که فصل کشت به خصوص کشت گندم و جو است، شاهدیم که برق کشاورزی برای مدت مدیدی قطع می‌شود. نقاطی را سراغ دارم که سه روز پشت سر هم برق چاه‌های کشاورزی قطع شده و این قطعی مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط راهکار رفع مشکل آن است که دولت قانون را اجرا کند. در ماده ۶ «قانون حمایت از صنعت برق کشور» که مصوب سال ۱۳۹۴ است و همچنین در «قانون رفع موانع صنعت برق» که مصوب سال ۱۴۰۱ است، گفته شده که دولت باید بدهی‌های خودش را به وزارت نیرو بپردازد، اما متأسفانه این قوانین به درستی اجرا نشده است. در حال حاضر دولت ۶۳ هزار میلیارد تومان به صنعت برق بدهکار است و با این وضعیت، بخش خصوصی که می‌تواند به دولت و بخش خصوصی در تولید برق کمک کند، انگیزه لازم را برای این کار ندارد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در گذشته ناترازی برق حدود ۱۷ هزار مگاوات بود که پیش‌بینی می‌شد امسال با یک هزار مگاوات افزایش به ۱۸ هزار مگاوات برسد، اما با توجه به اینکه طی روزهای گذشته تعدادی از نیروگاه‌های برق آبی به جهت کاهش میزان آب سدها از تولید برق بازماندند، ناترازی برق به ۱۹ هزار مگاوات رسیده است. از سوی دیگر توان تولید نیروگاه‌های برق در کشور مجموعاً ۶۲ هزار مگاوات است، اما نیاز کشور بیشتر از این است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از وزارت نیرو برای افزایش تولید برق، گفت: اینکه فقط به وزارت نیرو گفته شود که تولید برق را افزایش دهد اما امکاناتی به این وزارتخانه و توانیر داده نشود، نمی‌تواند نتیجه مشخصی برای تولید برق در پی داشته باشد و دولت هم باید حمایت‌های لازم را انجام دهد.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: البته در برخی جاها شاهد اسراف واقعی در مصرف برق هستیم که جا دارد مردم و واحدهای صنفی در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و مصرف برق را کاهش دهند.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.