فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۸۷۰

کارنامه سبز پتروشیمی شازند پس از تنگنای تحریم و کمبود خوراک

کارنامه سبز پتروشیمی شازند پس از تنگنای تحریم و کمبود خوراک

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه این شرکت در تنگنای تحریم و کمبود خوراک به علت اولویت‌دهی دولت به تامین بنزین است، از موفقیت‌های این شرکت در افزایش تولید و فروش در شرایط سخت خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل پتروشیمی شازند به تشریح عملکرد این شرکت در سال جاری و چالش‌های پیش روی آن پرداخت.

پتروشیمی شازند؛ تولید در شرایط سخت

او با اشاره به مشکلات متعدد در زمینه تامین خوراک و قطعات، از موفقیت‌های چشمگیر شرکت در افزایش تولید و فروش خبر داد.

خلیلی نیا بیان کرد: با وجود چالش‌های متعدد در تامین خوراک و عدم تامین قطعات و تجهیزات به خاطر تحریم‌ها، پتروشیمی شازند موفق شد در ۵ ماهه اول سال، ۷۳۰ هزار تن محصول تولید کند. همچنین، با وجود انجام تعمیرات اساسی در واحدهای مختلف، توانستیم فروش خود را به ۱۴ هزار میلیارد تومان برسانیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

اولویت بنزین؛ چالشی برای تامین خوراک پتروشیمی شازند

او ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سال اورهال واحدهای مختلف ما بود، انتظار می‌رفت ظرفیت تولید کاهش یابد، اما با برنامه‌ریزی دقیق توانستیم این ظرفیت را نسبت به سال گذشته حفظ کنیم. این دستاورد در شرایطی حاصل شده است که با چالش‌های جدی در تامین خوراک مایع که نیازمند پالایشگاه‌ها است، مواجه بودیم؛ اولویت پالایشگاه‌ها در حال حاضر تولید بنزین بوده و تامین خوراک پتروشیمی‌ها با مشکل مواجه شده است.

تعدیل قیمت‌ها؛ راهکاری برای حفظ سودآوری

مدیرعامل پتروشیمی شازند در ادامه به چالش مهم افزایش هزینه‌های تولید به ویژه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خوراک اشاره و عنوان کرد: خوراک، ۸۰ درصد بهای تمام شده محصولات ما را تشکیل می‌دهد و افزایش چشمگیر قیمت آن، به طور مستقیم بر سودآوری شرکت تاثیرگذار است. برای مقابله با این چالش، پیگیر دریافت تخفیف در خرید خوراک از وزارت نفت هستیم و امیدواریم با عملیاتی شدن بخشنامه اخیر وزارت نفت، این مهم محقق شود.

او همچنین به واگذاری سهام شرکت به پالایشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این واگذاری، فرصت مناسبی برای تامین پایدارتر خوراک از پالایشگاه تهران فراهم کرده است. همچنین، با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجبور به تعدیل قیمت برخی محصولات شده‌ایم. در جلساتی که با صنوف مختلف برگزار شده است، قیمت برخی محصولات مانند ون تعدیل شده و در حال پیگیری تعدیل قیمت سایر محصولات نیز هستیم.

خلیلی نیا تاکید کرد که برای حفظ سودآوری شرکت، علاوه بر پیگیری دریافت تخفیف در خرید خوراک و تعدیل قیمت محصولات، باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری باشیم. او ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها، پتروشیمی شازند بتواند سال پر سودی را تجربه کند.

توسعه زنجیره ارزش؛ گامی رو به جلو

او در پایان گفتگو به اقدامات انجام شده در راستای تقویت زنجیره ارزش در این شرکت پرداخت و گفت: با توجه به تبدیل شدن پتروشیمی شازند به یک پتروپالایش و تمایل پالایشگاه تهران به همکاری در پروژه‌های مشترک، فرصت‌های جدیدی برای توسعه زنجیره ارزش ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت شازند در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه پالایشگاه تهران قصد دارد هم در ابتدای زنجیره و هم در انتهای زنجیره، در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کند، ما نیز ۶۰ پروژه با اولویت پروژه‌های زودبازده و سودآور به این پالایشگاه پیشنهاد داده‌ایم. انتظار می‌رود از میان این ۶۰ پروژه، ۵ تا ۶ پروژه مورد پذیرش قرار گیرد و در صورت تحقق این امر، شاهد آغاز پروژه‌های جدید در بسته زنجیره ارزش شرکت خواهیم بود.

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.