خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۷۳۴

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با هدف رفع ناترازی برق در اولویت است

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با هدف رفع ناترازی برق در اولویت است

وزیر نیرو با تایید وجود ناترازی شدید در بخش برق، گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با نگاه ملی و یکپارچه به حوزه انرژی و با هدف کاهش ناترازی در اولویت است.

به گزارش تجارت نیوز،

«عباس علی‌آبادی»  افزود: آنچه رخ‌داده و مردم آن را لمس کرده‌اند و نیز بخش‌های صنعت و کشاورزی هم بیشتر درگیر آن شده و از آن رنج‌ برده‌اند، وجود نامیمون ناترازی است.

وی ادامه داد: این ناترازی که اکنون بسیار بزرگ شده، به دلایل مختلفی بروز کرده و تقریباً همه شئون و ساحت‌های اقتصاد و صنعت و رفاه را تحت‌ تاثیر منفی قرار داده است.

وزیر نیرو خاطرنشان‌ کرد: بر همین اساس در دولت تلاش بر این است که از میزان ناترازی فعلی کاسته شود.

علی‌آبادی ادامه‌ داد: اگر در طول دولت چهاردهم بتوانیم برنامه‌ها را مطابق اهداف انجام داده و به وضعیت مطلوب برسانیم، کاهش ناترازی ممکن خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدام‌ها برای رفع ناترازی که در اولویت قرار دادیم توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است؛ زیرا معتقدیم با نگاه ملی و یکپارچه نباید حتی‌المقدور برای رفع ناترازی برق از نیروگاه‌هایی بهره گرفت که با نیاز به سوخت ناترازی را به سایر بخش‌ها یعنی حوزه وزارت نفت سرایت می‌دهد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: توسعه تجدیدپذیرها مانع ناترازی در دیگر حوزه‌های انرژی خواهد بود.

علی‌آبادی گفت: برای توسعه تجدیدپذیرها مقرر شده از محل صرفه‌جویی سوختی که حاصل می‌شود، بتوان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و سود منطقی را پوشش داد.

وی ادامه داد: بخش دیگر اقدام‌ها در سمت مصرف خواهد بود که بر اساس قانون وضعیت مصرف بهبود و الگوی مصرف بهبود و رعایت خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: طبیعی است آن بخشی که بنا به هر دلیلی رعایت نمی‌شود، باید برای تأمین برق به سمت استفاده از سایر بازارها مثل بازار بورس و برق سبز هدایت شوند تا برق خود را از این محل‌ها تأمین کنند.

علی‌آبادی، از بررسی طرح‌ها در جلسه‌های مختلف و متعدد خبر داد و گفت: در وزارت نیرو نیز به طور مرتب موارد بررسی و پیگیری می‌شود.

وی اضافه‌ کرد: تلاش داریم محیط کسب‌وکار را چه در حوزه تولید و چه در حوزه بهینه‌سازی مصرف، برای بخش خصوصی جذاب کنیم تا به این سمت حرکت کنند و سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها به کار گرفته شود.

وزیر نیرو از مذاکره با سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: امید داریم مذاکرات میان دولت و سرمایه‌گذاران به نتایج مطلوب برسد.

علی‌آبادی ادامه داد: تلاش می‌شود صنعت از خاموشی و کمبود خارج شود و نیز سایر بخش‌های مولد مثل کشاورزی دسترسی خوبی به برق داشته باشند و خود نیز در تولید برق مشارکت داشته باشند.

وی به برنامه‌های تعمیرات نیروگاهی اشاره کرد که به دلیل تداوم گرما برخی دلایل دیگر هنوز برخی نیروگاه‌ها امکان تعمیر نیافته‌اند درحالی‌که باید خیلی زودتر وارد مراحل تعمیرات می‌شدند.

وزیر نیرو گفت: بر اساس الگوهای مصرف روزانه در سال‌های قبل در این روزها می‌بایست تقاضای برق به حدود ۵۰ هزار مگاوات کاهش می‌یافت؛ اما روزهای گذشته تقاضای برق حدود ۶۳ هزار مگاوات بود و نشان می‌دهد که هنوز نیاز به برق زیاد است.

علی‌آبادی گفت: از طرف دیگر واحدهای برق‌آبی به دلیل کاهش بارش از مدار خارج شده و حسب پیش‌بینی‌ها پائیز خشکی در پیش داریم و لذا توصیه به‌صرفه‌جویی هنوز ضروری است.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.