فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۵۴۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

دهلران ۴۸ ساعت بی‌آب ماند/ تجهیزات آب و فاضلاب همچنان فرسوده هستند

دهلران 48 ساعت بی‌آب ماند/ تجهیزات آب و فاضلاب همچنان فرسوده هستند

پس از 48 ساعت قطعی آب در شهرستان دهلران، سرانجام شبکه آب این شهر امروز متصل شد. اسدالله چراغی، نماینده مردم دهلران در مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: 65 درصد از تجهیزات آب استان ایلام که دهلران هم بخشی از آن است فرسوده هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

از روز پنجشنبه 12 مهرماه، خبرهایی مبنی بر قطعی آب شهرستان دهلران به گوش می‌رسید. شهروندان گزارش‌های متعددی درباره قطعی آب شرب منتشر کردند. این قطعی بیش از 48 ساعت به طول انجامید.

در پی این قطعی، مردم در دهلران محبور بودند ساعت‌ها برای پر کردن ظرف آب در صف بایستند. حتی برخی از خانواده‌ها مجبور بودند ساعت‌ها منتظر بمانند تا شاید یک تانکر آب پیدا کنند. این موضوع منجر به نارضایتی بسیاری از شهروندان شد و اعتراض آنها را برانگیخت.

نبود تمایل به اطلاع‌رسانی!

قطعی آب شرب شهر دهلران به دلیل شکستگی یکی از فلکه‌های فشارشکن و تخلیه اضطراری خط لوله اصلی بعد از ایستگاه پمپاژ چاه آب روی داده بود. در نهایت بعد از 48 ساعت سرانجام شکستگی تعمیر و آب در این شهرستان مجدداً برقرار شد.

تجارت‌نیوز در پیگیری دلایل قطعی 48ساعته آب و وضعیت کنونی این استان، از اداره آب و فاضلاب شهرستان دهلران و فرمانداری این استان پاسخ روشنی دریافت نکرد.

نهایتاً اداره منابع آب دهلران از وصل شدن آب این شهر خبر داد و گفت این قطعی به دلیل شکستگی خط انتقال آب به مخزن اصلی شهر رخ داده بود. موضوعی که پیش از این هم مشخص بود!

به نظر می‌رسد مسئولان این شهرستان، تمایلی به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی راجع به چرایی موضوع کمبود آب ندارند.

فرسودگی تجهیزات آب استان

سیدمحسن موسوی، امام جمعه دهلران، در خطبه نماز جمعه عنوان کرد با توجه به پوسیدگی و فرسودگی لوله‌ها و اتصالات، قطعاً شهر گرفتار بی‌آبی‌ خواهد شد. قطعی آب در دهلران، بر اثر بی‌تدبیری متولیان و نبود تجهیزات بوده است.

در پی این اظهارات، گویا مردم هر دم باید به فکر ذخیره آب باشند تا به دلیل فرسودگی تجهیزات، شاید هر لحظه قطعی آب گریبان‌شان را بگیرد. در چنین شرایطی آیا مسئولان برای رفع موانع بی‌آبی اقداماتی را در دستور کار قرار خواهند داد؟

برخورد تنبیهی مشکل آب را برطرف نخواهد کرد

حسین پناهی، دادستان دهلران، در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد مسئولان مربوطه باید دلایل قطعی آب این شهر را به دادستان تحویل دهند. در غیر این صورت برخورد قاطع و شدید در انتظار متخلفان خواهد بود.

نکته درخور توجه این است که با برخورد تنبیهی نمی‌توان مشکل آب شهرستان را برطرف کرد. مشکل آب در این ایلام بر اثر فرسودگی تجهیزات و زیرساخت‌ها پیش آمده و تا تعمیر و بازسازی این تجهیزات در دستور کار قرار نگیرد، مشکل برطرف نخواهد شد. با برخورد تنبیهی، صرفاً فرد دیگری جایگزین خواهد شد و بحران نهایتاً تنها چند هفته به تعویق خواهد افتاد.

قطعی آب دوباره رخ خواهد داد

اسدالله چراغی، نماینده دهران، دره‌شهر و آبدانان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: زیرساخت‌های آب و فاضلاب به‌شدت فرسوده است. این موضوع بارها عنوان شده اما هیچ‌کس تقبل هزینه نمی‌کند و کسی پیگیر نیست. متاسفانه بی‌تدبیری مسئولان منجر به این اتفاق شده و مردم 48 ساعت درگیر بی‌آبی بودند.

او اضافه کرد: به دلیل فرسودگی تجهیزات، صد درصد دوباره قطعی آب رخ خواهد داد. چراکه 65 درصد از زیرساخت‌های آب و فاضلاب حوزه جنوب، مستهلک، فرسوده و زنگ‌زده است. به همین دلیل، در آبدانان، دهلران، دره‌شهر و بدره این قطعی بدون شک دوباره رخ خواهد داد.

او در ادامه تشریح کرد: این بحران نیازمند توجه و پیگیری مسئولان است. وزیر کشور، مجموعه استان و استانداری باید به این مساله توجه جدی داشته باشند که متاسفانه تاکنون نداشته‌اند و ندارند. ضرورت دارد به این حوزه ورود کنند چراکه به حوزه جنوب توجهی نشده و نسبت به آن بی‌مهری می‌شود.

چراغی توضیح داد: تاکنون بارها از مدیر آب و فاضلاب استان خواسته شده به این موضوع توجه کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد اما او نیز می‌گوید بودجه به این اداره تعلق نمی‌گیرد و منابع لازم برای رسیدگی به این موضوع را ندارد. باید همه کمک کنند تا به مناطق محروم توجه شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.