فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۶۴۳

آخرین وضعیت تولید گاز از پارس جنوبی/ زمستان امسال ختم به خیر می شود؟

آخرین وضعیت تولید گاز از پارس جنوبی/ زمستان امسال ختم به خیر می شود؟

آخرین وضعیت تولید گاز از پارس جنوبی نشان می‌دهند، هرچند حال و روز این ابر میدان با تخفیف، مساعد است، اما شرایط تجهیزی برخی از سکو‌ها متاثر از سومدیریت سه سال گذشته، چالش زا شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

تغییرات الگوی آب و هوایی و شروع زودهنگام فراگیر شدن موج سرما در کشور بی شک بر افزایش زودهنگام مصرف گاز به ویژه در نیمه شمالی، اثرگذار است. این افزایش مصرف گاز بیشتر معطوف به بخش خانگی است، افزایش مصرفی که دود آن به چشم واحد‌های صنعتی مانند پتروشیمی ها، فولاد، ذوب آهن و ... می‌شود. چرا که به دلیل اولویت تخصیص گاز به بخش خانگی به ویژه در روز‌های سرد زمستان در نیمه شمالی کشور، این واحد‌های با محدودیت یا قطع مصرف گاز رو به رو هستند.

به گزارش تابناک، عمده تولید گاز ایران از منطقه پارس جنوبی است. محدوده جغرافیایی که به گفته کارشناسان باید تمرکززدایی از آن در اولویت سیاست‌های گازی کشور قرار گیرد. در راستای بررسی وضعیت پارس جنوبی، امروز، محسن پاکنژاد، وزیر نفت راهی عسلویه، پایتخت گازی کشور شده تا ضمن بررسی میدانی این بخش، پای گلایه‌ها و چالش‌های احتمالی بنشیند. 

در حال حاضر ۳۷ سکو شامل ۳۲۶ حلقه چاه در پارس جنوبی در حال بهره برداری است که ظرفیت تولید گاز غنی از این تعداد چاه در روز ۷۲۰ میلیون مترمکعب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا حال اغلب فاز‌های پارس جنوبی خوب است، اما در بخش فاز‌ها و سکو‌های قدیمی مانند یک تا هشت افت تولیدی را شاهد هستیم. پیش بینی کارشناسان نشان می‌دهد که در فاز‌های ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی نیز روند تولید کاهشی باشد که علت این افت را می‌توان به دلیل مرزی بودن و پتانسیل اندک خود این فاز باشد.

نیم نگاهی به وضعیت باقی فاز‌های پارس جنوبی نشان می‌دهد، برای احداث چاه‌های اینفیل Infill (درون میدانی) که می‌تواند افزایش فشار را در پی داشته باشد، باید به سراغ فاز‌های یک و دوازده رفت که خوشبختانه این اقدام انجام شده چرا که طی ۲ ماه گذشته ۲ سکوی جهت حفاری در این بخش ها، مستقر شده است.

فاز ۱۱، یار تازه نفس گازی ایران

پس از استقرار سکوی ۱۲ سی روی بخش بی فاز ۱۱ پارس جنوبی شاهد تولید ۴۹۰ میلیون مترمکعب گاز و ۷ هزار بشکه میعانات گازی در روز از این بخش هستیم. 

هرچند شرایط تعمیر و نگهداری فاز‌های مختلف پارس جنوبی به طور کامل و سر زمان تعیین شده پیش رفته و برای رو یا رویی با کار کردن با حداکثر توان در فصل سرما آماده است، اما طبق اطلاعات به دست آمده، شرایط در رایزر‌های ۶ سکو از فاز‌های پارس جنوبی که میان آنها یکی از فاز‌های تقریبا جوان نیز به چشم می‌خورد، دیده می‌شود. مقوله‌ای که به دلیل ضعف مدیریت شرکت نفت و گاز پارس در ۳ سال گذشته شاهد شکل گیری آن هستیم. البته طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است با استفاده از کامپوزیت، این خوردگی‌ها برطرف شود.

منبع : فرارو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.