فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۷۷۲

تحلیل نشریات پاکستان از آینده ایران با ریاست جمهوری پزشکیان

تحلیل نشریات پاکستان از آینده ایران با ریاست جمهوری پزشکیان

نشریات پاکستان با تفسیر پیامدهای مهم پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران به ویژه برای همسایگان، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نوشتند: ایران در دوره جدید قادر به حرکت در مسیر تعامل و تدوین راهبردی عمل‌گرا برای گشایش‌های داخلی و خارجی خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رسانه‌های پاکستانی در روزهای اخیر طی تحلیل هایی از آینده سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از درگذشت ناباورانه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات نوشتند که اکنون ایرانیان به نقش آفرینی رئیس جمهور منتخب خود برای حل چالش‌های داخلی مانند تورم و کاهش تأثیرات مخرب تحریم‌ها و در جبهه خارجی تعامل سازنده و نتیجه محور با منطقه و جامعه جهانی امیدوارند.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون نوشت: دکتر پزشکیان یک سیاستمدار ۶۹ ساله اصلاح طلب و جراح قلب قادر به تاثیرگذاری بر لحن سیاست ایران است و همزمان همسو با نگاه رهبر عالی ایران درخصوص سیاست های کلان خارجی از جمله موضوع هسته‌ای و تعامل محتاطانه با جهان غرب است.

این روزنامه افزود: رئیس جمهور منتخب ایران خود را متعهد دانسته تا یک سیاست خارجی عملگرایانه را ترویج بدهد، تنش ها بر سر مذاکرات متوقف شده این کشور با قدرت های بزرگ برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کاهش یابد و چشم انداز اوضاع اجتماعی و کثرت گرایی سیاسی در داخل را بهبود ببخشد.

فرصتی برای غرب جهت تعامل سازنده با تهران

اما روزنامه انگلیسی زبان داون چاپ اسلام‌آباد در گزارش تحلیلی خود آورد که حضور پزشکیان در راس قدرت یک فرصت ایده آل برای جهان غرب برای تعامل سازنده با جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید است لذا غربی ها باید رویکرد خود را تغییر بدهند.

در این گزارش با تاکید بر اهمیت روابط سنتی ایران و پاکستان و نگاه اسلام‌آباد به تأثیرات روی کار آمدن دولت جدید در تهران به ریاست دکتر پزشکیان آمده است: روابط دو کشور همسایه در برخی مواضع تحت تاثیر نگرانی‌های امنیتی مرزی قرار گرفته است با این حال در دوره پزشکیان انتظار می‌رود که ایران رویکرد دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری را در قبال پاکستان اتخاذ کند.

روزنامه داون به نقل از ناظران سیاسی در دو کشور نوشت: پزشکیان احتمالاً گفت و گو برای حل مسائل فی مابین، منافع مشترک در مبارزه با تروریسم، امنیت مرزی و همکاری اقتصادی از طریق ابتکاراتی مانند افزایش مشارکت تجاری و انرژی را در اولویت قرار خواهد داد.

در ادامه این گزارش با اشاره به تلاش‌ دولتمردان ایرانی برای عبور از چالش‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا و احیای برجام از طریق رویکرد تعامل با جبهه غرب، آمده است: پیروزی یک سیاستمدار میانه رو در ایران می تواند اولین قدم در مسیر تعامل با خارج باشد، اما این به تنهایی کافی نیست زیرا غرب نیز باید ژست های آشتی جویانه به سمت تهران داشته باشد.

روزنامه داون نوشت: محور راهبرد رئیس جمهور منتخب ایران احیای برجام است. دکتر پزشکیان توافق هسته ای را برای کاهش تحریم های اقتصادی و بازگرداندن اعتبار ایران در صحنه جهانی ضروری می داند. او با در نظر گرفتن پیچیدگی های بازگشت احتمالی دونالد ترامپ در آمریکا، آماده تعامل مجدد با ایالات متحده است چرا که پزشکیان در گذشته بر موضع مذاکره‌ای عمل‌گرایانه و نتیجه‌محور با تمرکز بر الزامات اقتصادی به جای شکاف‌های ایدئولوژیک تأکید کرده است.

این نشریه انگلیسی زبان در ادامه با اشاره به حمایت تهران از جبهه مقاومت در منطقه و پیامدهای جنگ غزه، نوشت: به نظر می رسد پزشکیان از تعامل ایران با محور مقاومت در خاورمیانه دفاع کند. او ضمن درک اهمیت استراتژیک این اتحادها در ژئوپلیتیک خاورمیانه، تمرکز بر دیپلماسی و حمایت از ملت‌های تحت ستم را پیگیری می کند که با اصول ایران همسو می‌شود.

روزنامه داون در پایان افزود: رویکرد عملگرایانه منتخب ملت ایران، بر این باور او تأکید می کند که احیای اقتصادی و تأمین منافع ملی را می توان از طریق تعامل حساب شده دیپلماتیک به جای تقابل به دست آورد.

پایگاه خبری شبکه آج تی وی پاکستان نیز نوشت: مسعود پزشکیان دو آزمون حساس شامل بهبود معیشت و تقویت آرامش اجتماعی را پیش رو دارد. وی اکثریت آرا توسط مردمی که وعده‌های مهمی را از رئیس جمهور منتخب خود شنیده‌اند را کسب کرده است لذا باید دید که پزشکیان چگونه می تواند به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند.

سایت شبکه جیو نیوز پاکستان نیز در تحلیل خود درباره آینده سیاسی جمهوری اسلامی ایران نوشت که دکتر پزشکیان به عنوان یک چهره اصلاح طلب درپی تعامل سازنده اما محدود با جهان غرب است که هدف آن حذف موانع در مسیر برنامه‌های هسته‌ای ایران و مهمترین آنها رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم کشورش است.

براساس این گزارش، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان عصر روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌ وگوی تلفنی با دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران، با تاکید بر آمادگی اسلام‌آباد برای توسعه مناسبات همه جانبه با تهران، گفت: توافقات دو کشور در جریان سفر شهید رئیسی به پاکستان شالوده بسیار خوبی برای مشارکت سودمند دوجانبه است.

پیش از این مقام‌های بلندپایه پاکستان در ساعات اولیه اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران با ارسال پیام تبریک و مودت به دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب، آمادگی و اشتیاق قوی خود را برای همکاری با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به اهداف مشترک اعلام کردند.

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد.

مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس، تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‌تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.