فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۳۷۳

استقبال مقامات کشور‌های خارجی از مراسم تحلیف نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار بیشتر است

استقبال مقامات کشور‌های خارجی از مراسم تحلیف نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار بیشتر است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: میزان حضور و استقبال مقامات کشور‌های خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف در سطح سران نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار بیشتر است و خب این طبیعی است چراکه در آن زمان دوران پس از کرونا بود.

​ایلنا: معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: میزان حضور و استقبال مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف در سطح سران نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار بیشتر است و خب این طبیعی است چراکه در آن زمان دوران پس از کرونا بود.

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌‌های داخلی و خارجی طی سخنانی گفت: در دولت سیزدهم در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.

وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان علاوه بر شرکت در مجمع عمومی در مجامع دیگری نیز شرکت کرد. ایشان در نشست‌های شورای امنیت هم شرکت کرد.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی داریم به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است. درخواست برگزاری اجلاس ویژه سازمان همکاری اسلامی که مبتکر آن ایران بود و این اجلاس برگزار و اجلاس سران هم در ریاض برگزار شد و برای اولین بار بعد از سالها فرصتی فراهم شد رئیس جمهور ایران در این نشست شرکت با بن سلمان ولی‌عهد عربستان هم ملاقات کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری‌ اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال کردیم.

نجفی با اشاره به رای مشورتی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری، عنوان کرد: ایران یکی از کشورهای فعال در این خصوص بود، مواضع ایران را در خصوص فلسطین و اوضاع جاری در غزه بیان کردیم و درخواست‌هایی که مطرح کردیم با رای مشورتی صادر شده همخوانی دارد.

نجفی ابراز داشت: در حال حاضر اموال فریز شده که به هیچ وجه نتوانیم از آن استفاده کنیم در خارج از کشور نداریم.

رابط وزارت کشور با مجلس در کمیته برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دعوتنامه‌هایی برای سران کشورهای مختلف تهیه شده و به امضای آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی رسیده و به سران کشورها ارسال شده است. میزان حضور و استقبال مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف در سطح سران نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار بیشتر است و خب این طبیعی است چراکه در آن زمان دوران پس از کرونا بود.

وی ادامه داد: این استقبال و حضور مقامات خارجی فرصت خوبی برای آغاز کار دولت جدید است برای برگزاری برخی دیدارهای اولیه و شروع خوبی کار این دولت باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: البته ما جلساتی را با آقای دکتر عراقچی به عنوان رابط دفتر رییس‌جمهور منتخب داریم البته نه در وزارت خارجه، بلکه ایشان دبیر شورای عالی روابط خارجی هستند و جلسات در دفتر ایشان برگزار می‌شود.

معاون حقوقی وزارت خارجه درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص احیای برجام در عمان عنوان کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای آن چیزی که مسلم و قطعی است این است که ایران از ابتدای توافق به آن پایبند بود و همه تعهداتش را اجرا کرد و ۱۵ گزارش آژانس تأیید کرد که ما تعهداتمان را اجرا کردیم. ترامپ از برجام غیرقانونی خارج و تحریم‌ها را برگرداند.

وی ادامه داد: در دولت جدید دموکرات در آمریکا، دولت سیزدهم مذاکرات را ادامه داد و شاهد بودیم مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه بود که در پی اغتشاشات در ایران نوعی سوءتفاهم در طرف‌های غربی ایجاد شد و بعد از فروکش کردن آن مذاکرات عمان ادامه یافت. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه داشته است.

نجفی خاطرنشان کرد: طرف مقابل به دلیل مسائل داخلی و بحث انتخابات آن آمادگی را ندارد که در مذاکرات به صورت جدی حضور ورود پیدا کند. با تشکیل دولت جدید در ایران این مذاکرات ادامه خواهد یافت. با توجه به تحولات اخیر در آمریکا و کناره گیری بایدن باید ببینیم سیاست آمریکا چه خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و ما برای تداوم مذاکرات آمادگی داریم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.