فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۲۴۹

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک زن است/ کالاس چه نگاهی به ایران دارد؟

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک زن است/ کالاس چه نگاهی به ایران دارد؟

نخست‌وزیر سابق استونی زاویه ویژه‌ای نسبت به رویکرد اخیر اتحادیه اروپا نسبت به ایران ندارد. او بارها مواضعی خصمانه علیه ایران ابراز کرده، و همچنین از اعمال تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

 العالم نوشت: "جوزپ بورل" مسئول اسپانیاییِ سیاست خارجی اروپا تا کمتر از ۳ ماه دیگر جای خود را به "کایا کالاس" نخست‌وزیر سابق استونی می‌دهد. از دیدگاه‌های فردی کالاس در مورد ایران، رژیم صهیونیستی، روسیه و چین چه می‌دانیم؟

کالاس ۴۷ سال سن دارد و سیاستمداری لیبرال است، در حالی که بورل یک سوسیالیستِ کهنه‌کار و ۷۷ ساله بود. برهمین اساس، در نگاه نخست، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ابتدای دسامبر ۲۰۲۴ با چابکی بیشتری پیگیری خواهد شد. اما این همه داستان نیست.

کایا کالاس کیست و چه سوابقی دارد؟

کالاس که در سال ۲۰۲۱ به عنوان نخستین نخست‌وزیرِ زنِ استونی آغاز به کار، یکی از اولین رهبران اتحادیه اروپا بود که زنگ خطر را در مورد طرح‌های توسعه‌طلبانه روسیه به صدا درآورد و بارها به رهبران اروپایی به ویژه شرقی‌ها درباره گرفتار آمدن در "تله" روابط تجاری خوب با روسیه هشدار داد.

بنابراین گروهی از کارشناس معتقدند که کالاس گزینه مناسبی برای راهبری سیاست خارجی اتحادیه اروپا است، به ویژه در دوره‌ای که تمرکز اتحادیه بر تقویت توان دفاعی در برابر روسیه متمرکز خواهد بود. لذا، به نظر می‌رسد که اولویت اصلی کالاس به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، اطمینان از آمادگی اروپایی‌ها برای جلوگیری از پیشرفت‌های آتی روسیه خواهد بود.

او ارائه‌دهنده طرح پیشنهادی اعطای وام اتحادیه اروپا به کشورهای عضو برای تقویت توان دفاعی‌شان است، طرحی که با وجود جلب حمایت فرانسه برای نهایی شدن با مخالفت آلمان مواجه است.

البته کالاس با چالش‌های بزرگ‌ دیگری نیز در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه خواهد بود: پیگیری رویکرد تازه اتحادیه اروپا در قبال چین و تقویت نقش میانجیگرانه اتحادیه اروپا در تعامل با پرونده ایران و بحران خاورمیانه با محوریت رژیم صهیونیستی.

کالاس هر چند که شخصا حامی ایده دو کشوری برای حل مناقشه فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است ولی از حامیان سرسخت این رژیم به شمار می‌رود. چنان که از پاسخ موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی در آوریل گذشته انتقاد کرده است.

او همواره خط‌مشی اتحادیه اروپا در حمایت قاطعانه از حق رژیم صهیونیستی برای "دفاع از خود" را دنبال کرده و در عین حال خواستار احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه شده است.

او همچنین در جبهه آن دسته از رهبران اتحادیه اروپا قرار دارد که از چین به دلیل همراهی با روسیه شاکی است و از طرح اتحادیه برای برقراری توزن تازه در روابط سیاسی و اقتصادی با چین حمایت می‌کند.

 

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.