فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۸۵

چرا مقصد اولین سفر خارجی پزشکیان عراق شد نه عربستان؟

چرا مقصد اولین سفر خارجی پزشکیان عراق شد نه عربستان؟

روزنامه اعتماد اهداف سفر مسعود پزشکیان به عراق را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

 در بخش‌هایی از این مطلب آمده است:

مسعود پزشکیان 20 شهریور به دعوت شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق راهی بغداد می‌شود. هر چند که در ابتدای تشکیل دولت ایشان گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه رییس دولت چهاردهم در اولین سفر خارجی خود به ریاض خواهد رفت؛ اما درنهایت ایشان عراق را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی دولت چهاردهم انتخاب کرد.

 در دولت سیزدهم تعاملات تجاری و مالی میان ایران و عراق تحت تاثیر تحریم‌های ایالات‌متحده با موانعی جدی روبه‌رو شد. امروز نیز پرونده منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های عراقی همچنان باز است. به گفته وزیر اقتصاد دولت سیزدهم قرار براین بود تا 10 میلیارد دلار طلب ایران آزاد شود اما تا به امروز و بعد از گذشت یک سال هنوز گامی در این مسیر برداشته نشده، هر چند که در دولت آقای رییسی ایالات‌متحده با هدف از‌سرگیری مذاکرات هسته‌ای مجوز استفاده ایران از منابع مسدود شده در عراق برای خرید کالاهای غیرتحریمی از کشورهای ثالث را صادر کرد، اما این مجوز صرفا برای دسترسی ایران به پول‌های خود برای مقاصد بشردوستانه بود.

گروهی از ناظران مدعی‌اند که رایزنی درباب اموال بلوکه شده ایران می‌تواند یکی از محورهای رایزنی پزشکیان و مقام‌های عراقی باشد. این گروه با اشاره به نتایج منفی تحریم‌های امریکا بر تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با عراق و سایر بازیگران اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براین باورند که سفر رییس‌جمهوری به عراق می‌تواند نخستین گام در مسیر تنش‌زدایی با غرب بالاخص ایالات‌متحده قلمداد شود؛ این گروه در توجیه ادعای خود به بازه‌ای از زمان اشاره دارند که بغداد حامل پیام‌هایی رسمی و غیررسمی میان تهران و واشنگتن بود.

علاوه بر این به واسطه میزبانی عراق از هیات‌های نمایندگی ایران و عربستان که ماحصلش احیای روابط دیپلماتیک دو کشور در چین بود، گروهی مدعی‌اند که پزشکیان در این سفر می‌تواند برای احیا و بهبود روابط تهران با سایر بازیگران منطقه مقدمه‌سازی کند.

منبع : اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.