فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۵۴۷

دریای سرخ از ایمن‌ ترین آبراه‌های جهان است

دریای سرخ از ایمن‌ ترین آبراه‌های جهان است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریای سرخ یکی از ایمن‌ترین آبراه‌های جهان است، البته در خلیج عدن بحث دزدی دریایی مطرح بوده اما تا به امروز دزدی‌های دریایی تا حدودی کاهش پیدا کرده، گفت: به طور قطع نیروهای سلحشور نظامی کشورمان هرگونه تجاوزی به کشتی‌ها و آب‌های ایران را با قاطعیت پاسخ خواهند داد.

به گزارش تجارت نیوز،

علی‌اکبر مرزبان، ‌عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات منطقه دریای سرخ آیا ایمنی دریانوردان ایرانی تحت تاثیر قرار گرفته است؟ اظهار داشت: دریای سرخ یکی از ایمن‌ترین آبراه‌های جهان است البته در خلیج عدن بحث دزدی دریایی مطرح بوده اما تا به امروز دزدی‌های دریایی تا حدودی کاهش پیدا کرده و نسبت به دهه اول قرن بیست و یکم که دزدی‌های دریایی خیلی شدید بوده، بسیار کاهش پیدا کرده اما نه به این حد که صفر شده باشد.

وی ادامه داد: در دریای سرخ که کشتی‌ها از خلیج باب المندب وارد آن می‌شوند تا کانال سوئز را می‌توان گفت، این مسیر یکی از ایمن‌ترین آبراه‌های جهان است و این موضوعات مطرح شده درباره وضعیت حال حاضر دریای سرخ هیچ ارتباطی به ایمنی دریانوردی ندارد؛  به این معنا که کشتی‌ها و سرنشینان در حال عبور در این مسیر با مشکل ایمنی مواجه نمی‌شوند. بحثی که امروز در این مسیر مطرح است، بحث امنیت دریانوردی بوده و باید مباحث دو مقوله ایمنی و امنیت جدا از هم دیده شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در موضوع ایمنی دریانوردی عوامل بیرونی از جمله مسائل و تهدیدات نظامی دخالت ندارند و از موضوعات موثر کشتی و همچنین سرنشینان کشتی هستند، اما در بحث امنیت دریانوردی که البته ایمنی دریانوردی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، خارج از عوامل موثر در ایمنی دریانوردی است و امروز به دلیل تحولاتی که در منطقه به واسطه جنایت‌های ضد بشری رژیم منحوس صهیونیستی ایجاد شده و همچنین حمایت‌های برخی از دولت‌های غربی ‌از این رژیم خبیث و از سوی دیگر اقدامات و حمایت‌هایی که یمن در برابر این رژیم منحوس می‌کند، شاهد وضعیت خاص در دریای سرخ هستیم.

مرزبان گفت: همواره ایران خودش را ملزم به رعایت مسائل ایمنی و امنیتی دریانوردی می‌داند. البته به طور قطع نیروهای سلحشور نظامی کشورمان هرگونه تجاوزی به کشتی‌ها و آب‌های ایران را با قاطعیت پاسخ خواهند داد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.