فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۵۲

خط و نشان نماینده مجلس برای آمریکا/ حق ندارند درباره ارسال سلاح توسط ایران به روسیه اظهار نظر کنند

خط و نشان نماینده مجلس برای آمریکا/ حق ندارند درباره ارسال سلاح توسط ایران به روسیه اظهار نظر کنند

در چند روز گذشته، در بیانیه مشترک صادرشده توسط سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان موسوم به «تروئیکای اروپایی» مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، یکی از داغ‌ترین خبرهای رسانه‌های جهان بوده است، به نحوی که رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نظیر رویترز، وال‌استریت ژورنال و اسکای نیوز، تا کنون چند گزارش اختصاصی را به نقل از مقام‌های آگاه آمریکا و اروپا در تایید این ادعا منتشر کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

حتی یورونیوز رسانه وابسته به اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که «تصاویر ماهوا‌ره‌ای که به‌تازگی توسط شرکت فناوری اطلاعاتی «مکسار» منتشر شده، یک کشتی باری روسی مظنون به حمل موشک‌های بالستیک ایران را روز ۱۴ شهریور در دریای خزر نشان می‌دهد.» 

کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان هفته گذشته شرکت «ایران ایر» را تحریم کردند. تروئیکای اروپایی همچنین اعلام کردند که اقداماتی را برای همراهی اتحادیه اروپا در راستای «توقف فوری هرگونه ارائه خدمات هوایی به ایران» انجام خواهند داد. بریتانیا نیز روز سه‌شنبه (۲۰ شهریور)، به صورت جداگانه هفت فرد و نهاد مرتبط با صنایع هوایی ایران را تحریم کرد و آلمان و فرانسه نیز اعلام کردند که لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

 «سردار محمداسماعیل کوثری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به ادعای مطرح‌شده توسط تروئیکای اروپایی و تبعات آن در تحریم صنایع هوایی ایران، به دیده بان ایران گفت: روسیه خودش یک ابرقدرت است و می تواند از پس اوکراین بر بیاید. اروپایی‌ها ارسال موشک و پهپاد را مبنا قرار داده و با این بهانه ی که شرکت‌های هواپیمایی ما از جمله "ایران ایر" به روسیه موشک حمل کرده‌اند، این شرکت‌ها را تحریم کرده‌اند. 

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که غربی‌ها با طرح این ادعاها می‌خواهند خودشان را طلبکار نشان بدهند،  عنوان کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند که روسیه خودش یک ابرقدرت سیاسی و نظامی است که انواع و اقسام موشک‌ها و سلاح‌ها را در اختیار دارد و می‌تواند به‌تنهایی از پس کشوری مانند اوکراین بربیاید. البته ایران و روسیه با یکدیگر روابط استراتژیک دارند،

کوثری با تاکید بر این که از همان سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، غربی‌ها به دشمنی آشکار با ملت ایران پرداخته‌اند، گفت: از سال ۵۹ به بعد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها متوجه شدند که حضور جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد، سعی کردند که با تحریم و تهدید، ملت ما را تحت فشار قرار دهند، اما ایران از پس همه مشکلات تحمیل‌شده توسط غربی‌ها برآمده و امروز به سطحی از اقتدار رسیده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آمریکا که این روزها در کنار کشورهای اروپایی به ایران تهمت می‌زند، در رأس جنایتکاران جهان قرار دارد. یادمان نمی‌رود که آمریکایی‌ها در سال ۱۹۴۵ با شلیک دو بمب اتم به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، بیش از ۲۲۰ هزار انسان بیگناه را کشتند. در سال‌های بعد هم آمریکایی‌ها چندین برابر این سلاح‌ها را به رژیم اشغالگر قدس دادند که این روزها بخشی از آن علیه مردم بی‌دفاع فلسطین استفاده می‌شود و در ۱۱ ماه گذشته، بیش از ۴۱ هزار نفر شامل حداقل ۱۷ هزار کودک با همین سلاح‌های آمریکایی کشته شده‌اند. بنابراین آمریکا اصلا حق ندارد که درباره ارسال سلاح توسط ایران به روسیه اظهار نظر کند، بلکه خودش باید پاسخگوی ارسال صدها میلیارد دلار سلاح‌ به رژیم جنایتکار صهیونیستی باشد. 

غربی‌ها نمی‌توانند در دوستی بین ایران با روسیه و چین، خللی وارد کنند

کوثری با تاکید بر این که آمریکا، اروپا و ناتو به صورت کاملا علنی به اوکراین سلاح می‌دهند، در حالی که جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که خواهان برقراری صلح بین روسیه و اوکراین است، اظهار داشت: وجود روابط استراتژیک بین ایران و روسیه را هیچ‌گاه انکار نکرده‌ایم و کشورهای ثالث بخصوص کشورهایی که خودشان به تشدید جنگ اوکراین دامن زده‌اند، به هیچ وجه حق دخالت در روابط استراتژیک بین ما با روس‌ها را ندارند. روابط نظامی و استراتژیک ما با روسیه ربطی به غربی ها ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دیده بان ایران گفت: غربی‌ها خیال می‌کنند که اکنون شرایط مانند قبل از انقلاب اسلامی است و آن‌ها هنوز هم می‌توانند حاکم جهان باشند و کشورهای دیگر باید از آن‌ها اطاعت کنند، در حالی که آن روزها گذشته است و استکبار جهانی باید بداند نه‌تنها قدرتش رو به افول است، بلکه باید فاتحه ابرقدرت بودن و هژمونی غرب در دنیا را بخواند. آمریکا و اروپا باید بپذیرند که قدرت‌های نوظهوری مانند روسیه، چین و ایران در جهان پا به عرصه گذاشته‌اند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف با یکدیگر رابطه داشته باشند و آن‌ها نمی‌توانند در دوستی و ارتباط بین این کشورها، خللی وارد کنند.

اسماعیل کوثری در پایان تصریح کرد: آنچه درباره موضوع روسیه علیه منافع ایران در مساله گذرگاه زنگزور در برخی رسانه‌ها مطرح شد، بیشتر فضاسازی رسانه‌ای بود و غربی‌ها تمایل داشتند که به این بهانه، به روابط بین ایران و روسیه ضربه بزنند. در حالی که مشاهده کردیم در روزهای اخیر هم آقای شایگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و هم آقای پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با آقای احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، بر پایبندی روس‌ها به توافقات قبلی با ایران در موضوعات مربوط به قره‌باغ از جمله گذرگاه زنگزور تاکید کردند.

منبع : دیده بان ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.