خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۹۴۹

وزارت خارجه ایران دوباره سفیر مجارستان را احضار کرد

وزارت خارجه ایران دوباره سفیر مجارستان را احضار کرد

در پی ادعاهای بی‌پایه در بیانیه سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس، سفیر مجارستان امروز به وزارت امور خارجه احضار و بر حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی به عنوان حقیقتی تاریخی و حقوقی تأکید شد.

به گزارش تجارت نیوز،

در پی ادعاهای بی‌پایه در بیانیه سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، سفیر مجارستان در تهران امروز (یکشنبه) ۲۹ مهرماه به وزارت امور خارجه احضار شد.این دومین بار طی چند روز اخیر است که سفیر مجارستان در تهران که کشورش عهده‌دار ریاست اتحادیه اروپاست، به وزارت امور خارجه ایران احضار می‌شود.

به دنبال تکرار برخی ادعاهای بی‌پایه در بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین جمع‌بندی نشست پنجشنبه گذشته سران اتحادیه اروپا، گیولا پتو سفیر مجارستان که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران در این خصوص به وی ابلاغ شد.

پیش از این هم اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تقبیح تکرار ادعاهای بی اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس به اروپایی‌ها توصیه کرده بود که از مداخلات تفرقه‌انگیز در غرب آسیا بپرهیزند.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در ملاقات امروز سفیر مجارستان با یادآوری ضرورت تبعیت همه کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به ویژه اصل احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، حمایت ناروای اتحادیه اروپایی از برخی ادعاهای بی اساس و غیرقانونی علیه تمامیت ارضی ایران را به شدت تقبیح و محکوم کرد.

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌‌گانه حقیقتی تاریخی و حقوقی

این دیپلمات ارشد ایرانی با تأکید بر حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به عنوان حقیقتی تاریخی و حقوقی، موضع‌گیری جانبدارانه و ناصواب اتحادیه اروپایی در این خصوص را نسنجیده، غیرمسئولانه و فاقد هرگونه ارزش حقوقی توصیف کرد و خواستار اجتناب از تکرار و اصلاح فوری این امر شد.

سفیر مجارستان هم گفت که مراتب را در اسرع وقت به مقامات اتحادیه اروپا منعکس خواهد کرد.

در پایان نشست اخیر سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در بروکسل بیانیه‌ای صادر شد. حاضران در این بیانیه مدعی اشغال جزایر سه‌گانه ایرانی توسط ایران شدند. ادعایی که با واکنش سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه هم روبرو و بار دیگر به صراحت اعلام شد که جزایر سه‌گانه ایرانی تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی جزء لاینفک خاک ایران هستند.

این دیپلمات مجارستانی اخیراً و در پی اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نیز به وزارت امور خارجه ایران احضار شده بود. او در اعتراض به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه از سوی مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار شد. اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته گذشته ۲۳ مهرماه با طرح اتهامات بی‌ اساس مبنی بر ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اقدام به تحریم هفت شخص و هفت نهاد ایرانی کرد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار