کد مطلب: ۷۸۸۱۳۳

رایزنی‌های شمخانی ادامه دارد؟

رایزنی‌های شمخانی ادامه دارد؟

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تا قبل از پایان سال جاری به یکی از کشورهای عربی منطقه سفر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی با اعلام خبر فوق، هدف از این سفر را ملاقات با مقامات عالی آن کشور و حل و فصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی عنوان کرد.

اخیرا در سفر شمخانی به چین و مذاکره با همتای عربستانی‌اش توافق تهران و ریاض رقم خورد و دو کشور پس از ۷ سال مجددا روابط خود را از سرگرفتند.

در جریان سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم های ایران گفت و گو خواهد شد.

شمخانی به امارات می‌رود

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. این مقام ارشد امنیتی ایران مهمان همتای اماراتی خود، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان (TbZ) مشاور امنیت ملی امارات خواهد بود.

قرار است شمخانی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی نیز دیدار کند. افزایش آشکار تعامل ایران و امارات به دنبال سفر اخیر شمخانی به چین است، جایی که او مذاکراتی با عربستان سعودی را رهبری کرد و در 10 مارس اعلام شد که سفارتخانه های دو کشور در تهران و ریاض ظرف دو ماه آینده بازگشایی خواهند شد. توافق اخیر ایران و عربستان در چین به دنبال دورهای متعدد مذاکرات در عراق و عمان بین مقامات ایرانی و سعودی در سال‌های 2021-2022 صورت گرفت.

یک منبع آگاه عربی که نخواست نامش فاش شود، به امواج مدیا گفت: «برنامه سفر [شمخانی] به امارات از قبل وجود داشت و قرار بود دو هفته پیش انجام شود، اما به دلیل توافق با چین به تعویق افتاد». تاریخ دقیق سفر آینده نامشخص است.

با این حال، منابع در منطقه به امواج مدیا گفته اند که این تعامل آشکار در پی تلاش های بازیگران منطقه ای برای پیشبرد گفت وگو صورت می گیرد.

یک منبع آگاه عربی در این خصوص می گوید: از هر دو طرف ایرانی و اماراتی خواسته شد که این رایزنی ها را برای پیشبرد همکاری های منطقه ای سازماندهی کنند. در این سفر همچنین درباره توافق هسته‌ای و راه‌حل‌های رفع تحریم‌ها نیز صحبت‌هایی خواهد شد.

با این شرایط، انتظار می‌رود که تمرکز سفر شمخانی علاوه بر مسائل امنیتی، سرمایه‌گذاری و تجارت باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به کشورمان به ابوظبی سفر می‌کند.

شمخانی در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.

در این سفر، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان را همراهی می‌کنند.

پیشتر شمخانی به منظور مذاکره برای ازسرگیری روابط بین تهران و ریاض به پکن سفر کرده بود.

در جریان مذاکرات فشرده شمخانی و «مساعد بن‌محمد العیبان» مسئولین نهادهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی که از 15 تا 19 اسفندماه در شهر پکن پایتخت جمهوری خلق چین برگزار شد، دو کشور توافق کردند که پس از ٧ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

بر اساس توافق دو کشور، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی ضمن ملاقات با یکدیگر، حداکثر ظرف دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط را فراهم خواهند کرد.

روابط دوستانه کشورهای منطقه به طور قطع مانعی جدی بر سر راه حضور و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم غاصب صهیونیستی در حوزه غرب آسیا خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.