کد مطلب: ۸۴۶۱۵۵

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی:

لایحه عفاف و حجاب هفته آینده به مجلس می‌رود

لایحه عفاف و حجاب هفته آینده به مجلس می‌رود

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: به دنبال آن هستیم که لایحه عفاف و حجاب در اولویت بررسی مجلس قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» به هیئت رئیسه مجلس برای بررسی در صحن، اظهار داشت: در لایحه اولیه عفاف و حجاب که به مجلس ارائه شد، ابهاماتی وجود داشت که باید اصلاح می‌شد و برای مثال در آن لایحه آمده بود افرادی که به قوانین مرتبط با حجاب و عفاف عمل نمی‌کنند، در مرحله اول و دوم باید به آنان تذکر داده شود و اگر تذکرات کفایت نکرد و آن افراد باز هم قوانین مرتبط با حجاب را زیر پا گذاشتند، باید جریمه شوند.

وی بیان کرد: ما در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس جلسات متعددی را با حضور کارشناسان این حوزه برگزار کرده و اصلاحاتی را در لایحه عفاف و حجاب اعمال کردیم. یکی از اصلاحات مهم که آوردیم آن است که از همان ابتدا اگر فردی مرتکب تخلف در حوزه عفاف و حجاب شود، پرونده آن فرد به دادگاه ارسال و حکمی برای وی صادر می‌شود.

حکم جلب برای افراد برهنه و نیم برهنه

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین افرادی که برهنگی و نیم برهنگی داشته باشند، فوراً جلب می‌شوند. افرادی هم که به اصل حجاب و افراد محجبه توهین کنند، فوراً بازداشت می‌شوند. ما لایحه عفاف و عفاف را جامع‌تر و کامل‌تر دیدیم و تشویق به رعایت حجاب را هم آوردیم و مباحث فرهنگی هم در این لایحه گنجانده شده است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در لایحه عفاف و حجاب که به مجلس ارائه شد، آن طور که باید و شاید مباحث فرهنگی مدنظر قرار نگرفته بود اما ما حدود ۵۰ ماده با محتوای فرهنگی در قالب تکالیف دستگاه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها به این لایحه اضافه کردیم. همچنین برای افرادی که در جامعه و به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها مسئله حجاب را ترویج کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

غضنفرآبادی با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی که به مجلس ارائه شده نسبت به لایحه اولیه عفاف و حجاب تفاوت‌هایی دارد، افزود: ما مصوباتی را که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف داشته است، در این لایحه آوردیم تا تبدیل به قانون شود. درست است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است امامدنظر مجلس این است که این مصوبات در لایحه عفاف و حجاب گنجانده شده و ضمانت‌هایی هم برای اجرای آن گذاشته شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس جمع‌بندی‌ها و اخذ نظر از کارشناسان ذیربط، نگاه ما آن است که با اصلاحاتی که در لایحه عفاف و حجاب اعمال شده است، این لایحه رضایت اجماع جامعه را به دنبال خواهد داشت.

لایحه عفاف و حجاب یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

وی درباره زمان بررسی گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» در صحن مجلس، گفت: این گزارش الان در سامانه مجلس بارگذاری شده و نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را ثبت کنند. ما به دنبال آن هستیم که روز یکشنبه هفته آینده (۱۵ مرداد ماه) بر اساس تبصره یک ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس تقاضای اولویت بررسی گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را دهیم تا در صورت تصویب نمایندگان، بررسی این لایحه در صحن مجلس آغاز شود.(مهر)

متن لایحه عفاف و حجاب

چند روز پیش لایحه عفاف و حجاب که مدتی قبل از سوی قوه قضاییه تهیه و تنظیم شده و بعد از ارسال به دولت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود، بعد از اعلام وصول از سوی رئیس‌ مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

در متن کامل لایحه عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نیروی انتظامی، بسیج و دیگر ارگان‌ها ملزم به برخورد با بی‌حجاب‌ها شدند. همچنین برای مردانی که لباس بدن‌نما می پوشند جریمه در نظر گرفته شده است.

همچنین از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، جزای نقدی و جریمه‌های حاصل از کشفیات واردات غیرقانونی پوشاک و لوازم‌آرایشی ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

مبالغ حاصل از افزایش فوق به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب بودجه سنواتی، ۵۰ درصد آن به وزارت صنعت و معدن و تجارت جهت انجام وظایف مندرج در این قانون و 50 درصد دیگر جهت حمایت از طراحان و انجام مأموریت‌ها به کارگروه ساماندهی مد و لباس تخصیص می‌یابد.

از سوی دیگر دولت موظف است هر ساله در بودجه‌های سنواتی منابع لازم برای اجرای این قانون را پیش‌بینی نماید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.