کد مطلب: ۸۵۹۲۱۲

آب و برق کدام دهک‌ها رایگان می‌شود؟

آب و برق کدام دهک‌ها رایگان می‌شود؟

رئیس جمهور گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم‌درآمد نیز در برنامه دولت است، همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت در نشست خبری که صبح سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی اظهاراتی گفت: دولت ۲ سال قبل کارش را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور خاص بود و در آن شرایط با کرونا و کسری بودجه، تورم و کاهش کالاهای اساسی مواجه بود که برخی از صاحب نظران نسبت به مدیریت شرایط توسط دولت تردید داشتند. ما با اتکا به خدا و توانمندی‌های داخلی در کشور کار را آغاز کردیم؛ برخی از دشمنان ما برای پیشبرد شرایط ناباور بودند اما در کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و ما معتقدیم با تغییر گفتمانی که در دولت رخ داد و بازگشت به مردم اتفاق افتاد و با رجوع به داخل می‌توان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد. دولت کار خود را با این نگاه آغاز کرد.

رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با تاکید بر این‌که «در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم» گفت: دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

وی همچنین با بیان این‌که «بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است» گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

وی با بیان این‌که «اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم» خاطرنشان کرد: معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.

همه شاخص‌ها نشان دهنده تلاش و پیشرفت در کشور است

وی با اشاره به «تلاش‌های انجام شده از سوی کادر درمان در پایان دادن به کرونا در کشور» عنوان کرد: کسری بودجه می‌توانست قریب به ۴۸۰ میلیارد در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ بر خلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان‌دهنده ایجاد امید در کشور است.

وی همچنین با اشاره به «کاهش تورم تولید از ۱۰۳ به ۳۰ درصد» ادامه داد: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است. وضعیت اشتغال نیز که بسیاری نگران آن بودند به ۸.۲ درصد رسیده است. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

رئیسی افزود: برای مشکلات اساسی که باعث نگرانی شده، برنامه‌ریزی داریم از جمله آن ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بانکی و بودجه ای است که در برنامه هفتم آمده است. این برنامه‌ریزی همراه حرکت و اقدام است.

وی گفت: ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته و ۷ هزار آن ناترازی جبران شده یعنی تولید برق با ایجاد نیروگاه داشتیم. برق صنعتی را از خانگی جدا می‌کنیم که برق صنعتی خودش می‌تواند تولید داشته و به برق خانگی اتصال نمی‌کنیم. مدیریتی برای برق شد که خاموشی در خانه‌ها نباشد و در تابستان کارهای مدیریتی صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به دور اول سفرش به اهواز گفت: در دور اول سفر برای رفع مشکل فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری مشغول به کار در اهواز بود که این میزان در سفر دوم به ۱۵۴ جبهه کاری رسید و تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است و دیگر و نگرانی ها رفع شده که در بسیاری از شهرها مثل سنندج و همدان این‌گونه است.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشتند که مشکل تنش آبی ۳۵۰۰ روستا حل شده است و دیگر نگرانی مساله آب ندارند و برای روستاهای دیگر هم برنامه‌ریزی شده است.

ما آمده‌ایم که مشکل جامعه را به گردن بگیریم و حل کنیم

رئیسی با بیان این‌که «اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است و روش و منش من در برهه‌های مسئولیتی که داشته‌ام نیز همین بوده است»، عنوان کرد: نکته متفاوت در کشور طبیعی است اما نیابد نسبت به منافع ملی بی‌توجه باشیم. همه گروه‌های سیاسی که دل در گروی نظام و مردم دارند یک اشتراک نظر دارد و آن منافع مردم است. طبیعتاً ایرادی ندارد نقایص بازگو شود و تمام تلاش ما طی این ۲ سال این بوده که تمام نقایص و مشکلات و کاستی‌ها را با نگاهی که داریم می‌توانیم برطرف کنیم. در این مدت با مشکلاتی مواجه شدیم اما دولتی نیستیم که مشکلات را به مردم منتقل کنیم؛ تحمل حرف‌ها برای ما خیلی سهل تر از آن است که به عنوان دولت مشکلات را به درون جامعه منتقل کنیم؛ ما آمده‌ایم که مشکل جامعه را به گردن بگیریم و حل کنیم نه اینکه اگر با مشکلی مواجه شدیم، جامعه را نگران و دغدغه‌مند کنیم.

وی تاکید کرد: به همه مدیران دولتی گفته‌ام که در مسائل مختلف به هیچ وجه حق نگران کردن مردم را ندارند؛ واقعیت را به مردم می‌گوییم اما بنای ما بر حل مشکل است. همچنین نباید از جلوی مساوئل به جای حل آن‌ها عبور کنیم؛ مسأله ارز ۴۲۰۰تومانی موضوعی است که سال‌های درباره آن نوشته شد و بدون استثناء اقتصاددانی نیست که درباره آن ننوشته باشد اما دولت بنای عبور از آن را نداشت. معتقدیم که اگر چاله‌ای موجود شد، باشد آن را پر کرد، چالش را شناسایی و رفع کرد. و ما با این نگاه به میدان آمده‌ایم؛ نگاه ما حل مساله است و در حل مسأله از همه صاحب‌نظران و نخبگان کمک خواستیم و کمک می‌گیریم.

صرف رفتن و آمدن به استان‌ها مطرح نیست بلکه اقدام و عمل مطرح است

رئیس جمهور در ادامه درباره انتقادات نسبت به سفرهای استانی ریاست جمهوری اظهار کرد: برخی در اوایل به من درباره سفرهای استانی انتقاد می‌کردند که من به آن‌ها گفتم که ۶ روز تهران و کار ملی و یک روز کار استانی و نگاه به استان‌ها؛ حتما باور من این است که رفتن به استان‌ها، دیدن به مسائل و شنیدن حرف‌های عزیزان داستانی به دولت کمک می‌کند و تاکنون نیز تجربه نشان داده که همینطور بوده است.

رئیسی با اشاره به ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» ادامه داد: می‌شود در تهران نشست و گزارشی برای ما بیاورند اما به نظرم حضور در استان‌ها و دیدن نقایص کار به انسان حس بسیاری می‌دهد و به همکارانم نیز توصیه می‌کنم که با حضور در میدان حس را پیدا کنند؛ چراکه این اقدام به حل مشکل حس بیشتری می‌دهد؛ از این جهت بسیار از سفر به استان‌ها استفاده کردم و توصیه من به همه همکاران این است که وزرا عین این کار را انجام دهند و استانداران نیز به بخش‌های تحت مدیریت خود سفر کنند.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری مصوبات سفرهای استانی اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیگیری مصوبات سفر بر عهده مدیران دستگاه‌ها، استانداران و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری است. از چند جانب این مصوبات پیگیری می‌شود و مردم شاهد باشند که صرف رفتن و آمدن به استانها مطرح نیست بلکه اقدام و عمل مطرح است.

ما میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکرده‌ایم

در ادامه این نشست، خبرنگار راشاتودی با اشاره به اظهارات برخی صاحب نظران مبنی بر این‌که عضویت در سازمان شانگهای و بریکس کمکی به اقتصاد ایران برای نجات از تحریم‌ها نمی‌کند و تنها راه رفع این مشکلات روابط نزدیک با غرب است از رئیس جمهور پرسید که نظر شما درباره این اظهار نظرات چیست؟

رئیسی در پاسخ با تاکید بر این‌که «ما میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکرده‌ایم» تصریح کرد: دیگران میز مذاکره را ترک کردند که خودشان پشیمان شدند و الان می‌گویند که آماده مذاکره هستند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که :ما فقط پرونده رفع تحریم‌ها را دنبال نمی‌کردیم» توضیح داد: از دیگر پرونده‌هایی که دنبال می‌کردیم عضویت ایران در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بود.

وی با بیان این‌که «شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای است که در آسیا نقش آفرین است» اظهار کرد : اتباط با زیرساخت‌های شانگهای برای ما اهمیت دارد این‌که دیگران می‌گویند راه برون رفت از مشکلات ما لبخند آمریکا یا چند کشور اروپایی است در پاسخشان تاکید می‌کنم که ما منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم شد.

رئیسی با اشاره به این‌که «ائتلاف‌هایی مثل شانگهای و بریکس حتماً در مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا تاثیرگذار است» ،خاطرنشان کرد: ایران نیز در کنار آن‌ها می‌تواند با ظرفیت‌های بالایی که دارد تاثیرگذار باشد و این تاثیر دو طرفه است پس ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و منتظر نمی‌مانیم که آن‌ها برای ما تصمیم بگیرند.

توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل باشد

وی همچنین در پاسخ یه سوال خبرنگار ژاپنی درباره برنامه دولت برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن و سفر وی به توکیو ، اظهار کرد: هر کشوی دست دوستی به سوی ما دراز کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و اگر کشوری تعدی کند، دست او را قطع می‌کنیم. بنای ما همکاری و روابط اقتصادی و سیاسی با ژاپن است و ما دنبال توسعه این روابط هستیم. یکی از اقدامات دولت، آزادسازی پول های مسدودشده ایران در سایر کشورهاست. توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل باشد وتحت تاثیر آمریکا نباشد و پول ایران را مسدود نکند. خوب است دولت ژاپن ظلم های آمریکا را به مردم خود تجربه کرده است.

وی افزود: ما ارتباطات خوبی با ژاپن خواهیم داشت. مبالغ مسدودشده هم در داد و ستد باید به ایران بازگردد تا ایران با آن‌ها دادوستد عادلانه داشته باشد. در وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم کرد و از مقامات این کشور هم دعوت کرده‌ایم.

بنای دولت ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌ها است

در ادامه از رئیس‌جمهور پرسیده شد که برنامه دولت برای توزیع عادلانه‌تر یارانه و رفع خط فقر مطلق و افزایش سطح دهک‌های درآمدی پایین در یک سال آینده چیست؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: بعد از اصلاح اقتصادی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ یارانه‌هایی که به دهک‌های مختلف به غیر از یک دهک داده می‌شد، به مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسید. اخیرا هم با کالابرگی که اعلام شده این مبلغ افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: قانون در سال ۱۴۰۱ موضوع کالابرگ را قید کرده بود منتهی زیرساخت‌های آن آماده نبود که ما به دوستانمان در مجلس شورای اسلامی گفتیم که این موضوع احتیاج به زیرساخت فنی داشته تا بتواند کالابرگ را عملیاتی و اجرایی کند این زیرساخت در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آماده شد؛ این موضوع از مواردی است که نسبت به واقعیات مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی یادآور شد: از همان زمان که زیرساخت‌ها آماده شد به صورت آزمایشی در استان‌ها عملیاتی گردید امسال برای آن‌که قیمت‌ها با تغییر قیمت ارز تغییر نکرده و سفره مردم دچار تلاطم نشود کالابرگ در نظر گرفته شد. در حال حاضر به پنج دهک داده می‌شود و بعدا امکان توسعه است که قیمت کالاهای مصرفی با تلاطم قیمت ارز جابه‌جا نشود. پیش از این مبلغ یارانه ۴۵ هزار تومان بود که تبدیل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان شد و اکنون با تغییری که داده می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

رئیس جمهور اظهار کرد: یارانه‌ها کمکی برای اقشار بوده و فاصله طبقاتی را کمتر می‌کند اما تمام نگاه دولت ثبات قیمت‌ها بوده و این‌که کاهشی هم شود. اینها منوط به این است که اقدامات ما در حوزه تولید رشد داشته باشد و به دنبال آن اقتصاد رشد پیدا کند بنای دولت این است که روز به روز پول ملی افزایش پیدا کند البته که دشمن نمی‌خواهد و عدد سازی می‌کند چون قصدش این است که وضعیت اقتصادی را به نحوی که می‌خواهد رقم بزند وقتی چند روز تعطیل است و داد و ستدی نمی‌شود شاهد جابه‌جایی عددها هستیم معلوم است که این عددها با داد و ستد مشخص نشده و عددسازی است.

وی ادامه داد: بنای دولت ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌ها است که این جزو برنامه‌های جدی دولت به شمار می‌آید همچنین حفظ ارزش پول ملی در دستور کار دولت است برهمین اساس در ابتدای سال جاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه مشترکی در جهت تحقق شعار سال ارائه کردند که این برنامه رصد می‌شود تا در عمل و در زندگی مردم عملیاتی شود؛ لذا برنامه دولت توزیع عادلانه یارانه‌ها است تا یارانه‌ها تنها مشمول یک عده خاص نشود چون قبل از اصلاح اقتصادی این پول به عده‌ای خاص می‌رسید که اکنون بین آحاد جامعه تقسیم می‌شوند برخی فکر می‌کردند که دولت برای کسری بودجه خودش این کار را می‌کرده است حال این‌که همین رقم و مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان توزیع عادلانه یارانه‌ها بین مردم تقسیم می‌شود و الان هم رقم آن افزایش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.