کد مطلب: ۸۷۵۱۷۲

سخنگوی دولت: ۳۰۰ نقطه پرتنش آبی در کشور وجود دارد

سخنگوی دولت: 300 نقطه پرتنش آبی در کشور وجود دارد

سخنگوی دولت گفت: دولت مسئله آب را یکی از اصلی‌ترین موضوعات خود از ابتدای کار قرار داده است. 300 نقطه پرتنش آبی در کشور وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، امروز پنجشنبه ۱۳ مهر در جمع نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به زمان محدود شخص رئیس جمهور در هر استان، برای ارتباط با دانشجویان، می‌خواهیم مباحث و نظرات را از شما دانشجویان بگیریم و به رئیس جمهور و هیئت وزیران منتقل کنیم. با توصیه رئیس جمهور، بنده سخنگوی مردم برای انتقال مطالبات مردم به دولت نیز هستم و نکات مهم و گزارش این جلسات به ایشان و نهادهای مرتبط منتقل خواهند شد.

سخنگوی دولت با اشاره به مسائل مهم آبی و فرونشست که دغدغه اکثر دانشجویان حاضر در جلسه بود، این موضوع را فرامنطقه‌ای و ملی خواند و تاکید کرد: مسئله کمبود منابع آبی و مشکلات آن محدود به استان اصفهان نیست؛ همچنان که این مشکل در سایر نقاط جهان وجود دارد. ریزگردها در نقاطی ایجاد می‌شود که یکی از اصلی‌ترین عوامل آن خشکسالی و موضوعات و تنش‌های آبی در یک کشور و یا کشورهای اطراف است.

وی ادامه داد: دولت مسئله آب را یکی از اصلی‌ترین موضوعات خود از ابتدای کار قرار داده است. 300 نقطه پرتنش آبی در کشور وجود داشته که متاسفانه در دولت پیشین در اولویت قرار داده نشده و منابع مناسبی برای آن تخصیص داده نشده است. نامه‌ای در چند روز پایانی دولت قبل در مرداد ۱۴۰۰ از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای دفتر رئیس جمهور وقت ارسال می‌شود که خواستار تامین منابع می‌شوند، اما پاسخ می‌گیرند که خزانه خالی است و منبعی تخصیص داده نمی‌شود. پیشرفت پروژه به حدی انجام نشده که فکر می‌کنند پروژه انتقال آب نیز نشدنی است.

سخنگو دولت با رد موضوع اثر نداشتن پروژه انتقال آب از خلیج فارس در بهبود مشکلات آبی، خاطر نشان کرد: ده‌ها سال جملاتی گفته شده و وعده‌هایی داده شده که انجام نشده و طبیعی است که دانشجو فکر کند این راهکارها چون انتقال آب‌، کمک‌کننده نیست. در هر حال به طور قطع می‌گوییم که قابل انجام و کمک‌کننده است و در این ۲ سال بسیاری از ابعاد آن انجام شده، می‌شود و باید بشود.

او ادامه داد: اگر خطوط انتقال آب را مشاهده کنید، می‌بینید که می‌توان آب دریا را شیرین کرد. ما نیز تکنولوژی آن را داریم و می‌توانیم.

بهادری جهرمی یادآور شد: مشکلاتی در حوزه منابع داریم، اما باید مشکلات را با تدبیر و بهره‌وری کنترل کنیم. نگاه دولت به مسائل منطقه‌ای در چارچوب آمایش سرزمینی و برنامه‌های کلان و ملی است و در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش‌های جهشی در تخصیص بودجه آب‌رسانی و حل تنش‌های آبی داشته‌ایم که این‌ها جزو مواردی بودند که برای حل مسائل آن از صندوق توسعه ملی و با اجازه رهبرانقلاب بودجه اخذ شد.

تلاش دولت برای ایجاد منابع جدید آبی

سخنگوی دولت از تلاش دولت برای ایجاد منابع جدید آبی خبر داد و گفت: در بخش سوم نیز روش‌هایی همچون سامانه‌های آب شیرین کن و انتقال آب از خلیج فارس و عمان به درون کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: طرح‌های خط انتقال آب از خلیج فارس، توسط شخص معاون اول رییس جمهور پیگیری و تقریبا به‌صورت ماهیانه جلساتی با حضور وزرای مربوطه و استانداران برگزار می‌شود و مورد به مورد بررسی می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه آب و حل مشکلات آبی اول باید بپذیریم که مشکل منابع آب داریم که اختصاص به کشور ما ندارد، پس باید دست به دست هم دهیم تا بهترین راندمان و مدیریت منابع را داشته باشیم. مثلا پا به پای تلاش دولت، کشاورزان نیز باید از شیوه‌های آبیاری مدرن استفاده کنند.

این مقام دولتی اضافه کرد: امسال با تغییر ساعات کاری و افزایش منابع تولیدی برق از سوی دولت و همیاری و صرفه‌جویی مردم، شاهد قطعی برق و گاز نبودیم.

وی افزود: همانطور که از دولت انتظار به حق دارید، در حوزه اجرایی، علمی و گفتمان‌سازی نیز جامعه دانشگاهی می‌تواند کمک‌دهنده باشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.