کد مطلب: ۸۸۲۰۵۴

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ شرکت می‌کند؟

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 شرکت می‌کند؟

احتمال حضور روحانی در انتخابات خبرگان رهبری دور از ذهن نیست و تقریبا محتمل است، اما نگاه او فقط به این انتخابات نیست و بسیاری معتقدند او با نیم‌نگاهی به انتخابات مجلس برای نقش‌آفرینی چه مستقیم و چه غیرمستقیم برای پاستور ۱۴۰۴ در تکاپو است

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرساله با نزدیک‌شدن به موسم انتخابات گمانه‌زنی‌ها در رابطه با ائتلاف‌ها، حمایت‌ها و صف‌بندی‌های جناحی قوت می‌گیرد و هر حرکت چهره‌های سیاسی معنا و مفهومی انتخاباتی دارد که بر بازی سیاسی احزاب و جناح‌های سیاسی تأثیرگذار است. در این بین مدت‌‌‌هاست نقش حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو زیر ذره‌بین قرار گرفته و شایعه‌های مختلفی از حضور مستقل در انتخابات تا ائتلاف با علی لاریجانی یا حمایت از لیستی خاص و موارد مشابه مطرح بوده که با توجه به دومرحله‌ای‌شدن ثبت‌نام انتخابات، حضور مستقیم او و علی لاریجانی در انتخابات مجلس منتفی است. در این بین درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره حمایت از لیستی واحد ادامه دارد، از احتمال حضور او در انتخابات خبرگان رهبری صحبت شده است.

دراین‌باره کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام خواهند کرد، گفت: بالاخره تصمیم با ایشان است که ثبت‌نام کنند یا خیر، ولی آقای روحانی در آخرین سخنرانی که داشتند، دیگران را ترغیب کردند که همه در انتخابات شرکت کنند. زمانی هم تا ثبت‌نام خبرگان رهبری نمانده و ایشان هم بهترین تصمیم را در بهترین زمان ممکن می‌گیرند.

لیست مورد حمایت روحانی در انتخابات مجلس شکل خواهد گرفت؟

مهدی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا لیست مورد حمایت روحانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل خواهد گرفت، گفت: طبعا آقای لاریجانی، آقای روحانی و حاج سیدحسن خمینی افرادی هستند که بیرون از گود نیستند. همیشه هم سعی کردند با صحبت‌ها و جلساتی که برگزار می‌شود، مشارکت، شور و شوق را افزایش دهند تا مردم را به صحنه بیاورند. او با تأکید بر اینکه امروز یکی از مسائل اساسی این است که مردم واقعا بیایند و مشارکت کنند، گفت: یعنی همان فرمایشاتی که مقام معظم رهبری اعلام کردند و شورای نگهبان هم باید در عمل کمک کند نه در حرف. ما هنوز منتظر اجرای دستور مقام معظم رهبری بابت جبران هستیم و تا امروز چیزی ندیدیم که در مورد کاندیدای مدنظر جبران شود. البته این سخنان مهدی‌زاده همراه شده با سخنان اخیر روحانی درباره انتقاد از خالص‌سازی و افراطی‌گری همراه با تأکید بر تقویت نقش انتخابات و حمایت از تلاش‌ها برای خروج‌ جامعه از انفعال.

شهریور بود که حسن روحانی در دیدار جمعی از وزرا و معاونان سابق رئیس‌جمهور گفت: رهبر انقلاب ماه‌ها پیش فرمودند انتخاباتی که پیش‌رو داریم باید رقابتی باشد. ما گفتیم وقتی رهبری دستور می‌دهند همه تلاش می‌کنند که رقابتی باشد، مردم بیایند، مشارکت شود، آن ضرری که در دو انتخابات اخیر کردیم، دیگر تکرار نشود. او گفت: تمام حرف‌هایی که الان زده می‌شود یا قانونی که تصویب می‌شود، درست برعکس است؛ یعنی به‌جای اینکه مردم را تشویق کنیم که همه بروند ثبت‌نام کنند، زمان بسیار محدودی جلوی پای مردم گذاشتیم تا طرف برود فکر کند که برود ثبت‌نام کند یا نه، بعد می‌گویند تمام شد. مگر می‌شود زمان انتخابات را چند ماه جلو یا عقب کشید؟! نمی‌شود. زمان انتخابات بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ برای ثبت‌نام، مشارکت مردم و امید مردم. آخر هفته گذشته هم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق کشورمان، با بیان اینکه اعتراض خیابانی و قهر و انفعال مسیر خوبی برای حل معضلات کشور نیست، گفت: متأسفانه در جامعه امروز ما عده‌ای در مسیر قهر قرار گرفته‌اند و اقلیتی در مسیر تفوق و غلبه قرار گرفته‌اند که قدرت در جامعه امروز در اختیار آنها قرار داده شده است. زمانی که اکثریت جامعه در مسیر انفعال یا در مسیر جدایی از حاکمیت باشند و حاکمیت در اختیار یک اقلیت باشد، آن حکومت دارای قوام و قدرت لازم برای حل معضلات داخلی و بین‌المللی نخواهد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید وظیفه همگان در شرایط فعلی را ایستادگی در مقابل افراط، اعتدال در داخل و تعامل سازنده با خارج و توسعه عنوان و اظهار کرد: ما می‌بینیم در سایه افراطی‌گری در مسئله نظارت بر انتخابات با چه مشکلاتی مواجه شدیم. اگر در بحث نظارت در انتخابات اعتدال و میانه‌روی را پیش بگیریم و در چارچوب قانون و مقررات عمل کنیم، فضای بازی برای جامعه و رقابت واقعی در انتخابات به وجود خواهد آمد و در آن انتخابات است که مجلسی می‌تواند از کل جامعه یا حداقل از اکثریت قاطع جامعه نمایندگی کند و دولتی تشکیل شود که بتواند از طرف قاطبه مردم حرف بزند و سخن بگوید و نمایندگی کند. روحانی تأکید کرد: همه آنچه ما برای دولت بعدی به عنوان فرصت به وجود آورده بودیم، متأسفانه امروز شاهد فرصت‌سوزی‌ها هستیم به دلیل اینکه وقتی دولت یا مجلس از طرف قاطبه مردم، مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد، آن‌وقت ما می‌بینیم با ضعف‌های زیادی در مقام عمل و در مقام اقتدار، چه اقتدار داخلی و چه اقتدار بین‌المللی مواجه خواهد شد.

احتمال حضور روحانی در انتخابات خبرگان رهبری دور از ذهن نیست و تقریبا محتمل است، اما نگاه او فقط به این انتخابات نیست و بسیاری معتقدند او با نیم‌نگاهی به انتخابات مجلس برای نقش‌آفرینی چه مستقیم و چه نامحسوس و غیرمستقیم برای پاستور ۱۴۰۴ در تکاپو است و با برگ‌های برنده خود می‌تواند در لحظات حساس انتخابات نقشی مؤثر در چیدمان بهارستان و در نهایت پاستور داشته باشد.

البته که آشتی‌دادن مردم با صندوق‌های رأی مهم‌ترین دغدغه او خواهد بود و هرنوع ائتلاف، لیست‌بندی و… منوط به نحوه تصمیم‌گیری شورای نگهبان درباره نامزدهای نزدیک به جریان مدنظر روحانی است. از‌این‌رو بیش از تلاش روحانی، نقش شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو برای جلب مشارکت بالا در انتخابات حائز اهمیت است تا با تأیید چهره‌هایی از جناح‌های مختلف امکان حضور نامزدهایی مطابق سلایق مختلف فراهم شود و این‌گونه شاهد تشکیل مجلسی با آرای حداقلی مانند مجلس یازدهم نباشیم.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.