خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۸۱۲

داریوش فروهر کاندیدا شد / مسعود رجوی تنها کاندیدایی که حذف شد/ مسئولیت موسوی خوئینی ها در اولین انتخابات چه بود؟

داریوش فروهر کاندیدا شد / مسعود رجوی تنها کاندیدایی که حذف شد/ مسئولیت موسوی خوئینی ها در اولین انتخابات چه بود؟

در این ۵ روز اکثر قریب به اتفاق نامزدها با پوشش رسمی (‌کت وشلوار) و در مواردی با وجود فصل گرما با کاپشن (‌مانند سعید جلیلی و مسعود پزشکیان) وارد شدند و غالبا ته‌ریشی دارند .

به گزارش تجارت‌نیوز، خالی از لطف نیست در تونل زمان به اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری سر بزنیم. نزدیک به ۴۵ سال قبل و در دی ۱۳۵۸.

در اولین دوره خبری و اثری از شورای نگهبان و طبعا نظارت استصوابی آن نبود و بررسی صلاحیت نامزدها را تنها دربارۀ رجل سیاسی بودن یا نبودن به یک کمیته سپردند که زیر نظر موسوی خویینی‌ها تشکیل شد و تنها چهرۀ مشهور که حذف شد مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق بود (که بعدتر به منافقین شهرت یافت) به این خاطر که به قانون اساسی رأی نداده بود و نمی‌توانست برای اجرای آن سوگند یاد کند. تفاوت دیگر در ظاهر و پوشش کاندیداها و کارمندان وزارت کشور است.

اگر در این ۵ روز اکثر قریب به اتفاق نامزدها با پوشش رسمی (‌کت وشلوار) و در مواردی با وجود فصل گرما با کاپشن (‌مانند سعید جلیلی و مسعود پزشکیان) وارد شدند و غالبا ته‌ریشی دارند هر چند عبدالناصر همتی و محمد علی وکیلی با صورت تراشیده ظاهر شدند اما در اولین دوره چنین نبود و به همین خاطر بر تصویری از داریوش فروهر درنگ می‌کنیم که یکی از ۱۰ نامزد نهایی انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری هم بود که البته در رقابت با ابوالحسن بنی‌صدر و به رغم ۲۵ سال سابقه مبارزه و زندان و خدمت به کارگران در همان دوره کوتاه وزرات و عضویت در هیأت حسن نیت کردستان و مطرح بودن در رسانه‌ها رای قابل توجهی به دست نیاورد و عجیب هم نبود وقتی که آرای حسن حبیبی که مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و طیف مذهبی بود هم به یک میلیون نرسید و گوی سبقت را با سرعت زیاد ابوالحسن بنی‌صدر ربود با نزدیک به ۱۱ میلیون رأی.

مکث بر عکس برای نسل تازه از این حیث می تواند جالب باشد که گمان نکند از فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ زنان در ادارات با حجاب شدند یا برخی مقامات آن زمان شبیه امروز بودند. البته فروهر شبیه رجال آن زمان هم نبود و فرم خاص خود را داشت.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.