خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۰۷۲

سومین مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

سومین مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی پورمحمدی گفت: امام(ره) با حضور زنان صفحۀ جدیدی را رقم زدند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساندند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی پورمحمدی گفت: امام(ره) با حضور زنان صفحۀ جدیدی را رقم زدند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساندند.

پورمحمدی افزود: هنوز به زنان اعتماد نداریم و آنها را باور نکردیم انتظار داریم آنها ما را باور کنند. متاسفانه الان هالیوود و بالیوود و نتفلیکس سبک زندگی زنان ما را تعیین می‌کنند. عده ای با زبان باتوم در حوزه فرهنگ صحبت می کنند که جوابش هم فحش است

امروز خانواده مهم‌ترین مرکز توجه دولت‌ است

محمدباقر قالیباف گفت: خانواده بدون شک مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ بخصوص در دولت چهاردهم. بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می تواند بر مشکلات فائق شود.

او افزود: اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم.  زن محور حرکت در خانواده است. حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

قالیباف گفت: زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

حل مسائل را باید از مهد کودک و مدرسه ها شروع کنیم.

مسعود پزشکیان گفت: وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می بینیم، اعتراض که می شود پرونده درست می کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، بیگانگان که تربیت نکرده‌اند!

او افزود: باید نوعی برخورد کنیم که وقتی نگاه میکنیم اینطور نباشد که نتوانیم بپذیریم. خشونت علیه زنان را نتوانسته ایم حل کنیم. ولی خب الان می گوییم داریم احترام می گذاریم! احترام باید در عمل باشد.  وقتی حقوق زنان در جامعه نادیده گرفته می‌شود باید صدای ما بلند باشد.

پزشکیان گفت: حقوق معلمان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد. برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد. در محله و مدرسه چگونه دختران را آموزش داده‌ایم که وضعیت اینطوری شده است؟

پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است

سعید جلیلی گفت: خیلی از موفقیتهای ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است. مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده ولی از عزم زنان مسلمان ایران می گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می فرستد.

او گفت: در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شده‌‌اند. آیا این نقطه ضعف در ایران بود یا قوت؟  عمیقاً معتقدم چون می دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می تواند با آن موفقیتهای خود را به رخ بکشد. تمدن غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و به چالشهای جدی خورده است.

جلیلی گفت: همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون. ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می دهد که همه‌ آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می دهد.

نگاه غرب به زن در کشتار دختران غزه دیده می شود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: امروز روز تولد ریحانه عزیز ما، دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار علیه ماست. برخوردهای شعاری با موضوع زن کار صحیحی نیست؛ نباید سوءاستفاده انتخاباتی از موضوع زنان شود.

او افزود: ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ماست. عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می دهد. آنها هم مجبورند به ارزشهای خانواده محور برگردند. امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد.

قاضی زاده گفت: در جهان باید با تمام جنبش های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همه‌ی ارزشهایشان را قبول داشته باشیم ولی میشود در برخی موضوعات ائتلاف کرد.

او افزود: چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می شود؟ یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از ۲۵۰ کارشناس ارشد و ۸۰ PHD که کار بزرگی انجام می دادند نیمی از آنها زنان بودند.

اسلام جایگاه رفیع زن را در فرصت بودن قرار داده است

علیرضا زاکانی گفت: خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری است اما اسلام جایگاه زن و دختر را به نحوی قرار داده که اینها یک فرصت هستند ونه اینکه مسئله باشند! آنها باید از دیگران دست‌گیری کنند، نیاز به دست‌گیری ندارند. زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

زاکانی گفت: آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم باید ارتقا یابد. نباید حرفهای خوب دیگران را فقط تکرار کرد. امام در دهه شصت بیانیه 8 ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی نباید هیچکس دخالت کند.

 لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

پورمحمدی گفت: حجاب حکم شرع و حکم قانون است و همه ما قبول داریم. ۴۰ سال است که تلاش می کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی تا قانع کنیم و سبک مناسب را ترویج کنیم. خیلی هم از بیت المال هزینه کردیم. در صداوسیما و دانشگاه ها  و مدارس و ... اما به سطح مطلوب دست نیافتیم. البته باید انتظارمان را هم تعریف کنیم. توقعمان چگونه است؟ 

او افزود: چه کسی مقصر است؟ چه کسی باید توبیخ شود؟ مجریان و مربیان و دست اندرکاران و سخنوران و ماها یا مردم و جوانان و دختران و بانوان ما؟ به تهاجم فرهنگی به صورت جدی معتقدم و نگرانی اساسی باید داشته باشیم ولی خیلی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم نه بر اساس اعتقادات بلکه برای لجبازی و اعتراض است. به این باید عمیقاً توجه کنیم.

پورمحمدی افزود: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند؛ با زنانمان ستیز نکنیم. آیا اگر در خانه با زنان و دخترانمان ستیز کردیم ما پیروزیم؟ باید از خانه و مدرسه و اداره هر کاری را سامان دهیم و نکشد به جاهایی که ناچار شود پلیس عزیزمان که حافظ امنیت است و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام و انقلابمان هستند را درگیر حوادث تلخ کنیم. همه می دانیم موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی شود بی برنامه و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی دهد! چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟

پورمحمدی گفت: موضوع زن و حجاب و عفاف و جایگاه زن ایرانی، نقطه قوت و امتیاز ماست. اشتباه نگیریم. قرار من با شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است: اگر موفق به اعتماد شما شدم، لایحه عفاف و حجاب که مطرح است و مورد بحث است را پس می گیرم حتما و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانمها می نشینیم و مفصل صحبت میکنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم.

لایحه حجاب و عفاف به موضوع ایجابی پرداخته است

محمد باقر قالیباف گفت: بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟ آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

قالیباف گفت: نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است. ۳۲ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

قالیباف گفت: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم. در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند. در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن 

مسعود پزشکیان گفت: ظاهراً اینجا وضع خوب است پس چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد؟ با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم. چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟ همه خانواده من از عروس‌ها تا خواهرانم با حجابند و حتی چادری هستند و مانتویی نیستند؛ ولی اگر کسی نخواهد مثل اینها باشد باید با او برخورد کنیم؟

پزشکیان گفت: کلی پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی گذاشته‌ایم و نشده است؛ حال الان می‌خواهیم با این روشی که انتخاب کرده‌ایم درست کنیم؟ برخورد کردن و گرفتن و... اصلا آدم خجالت می‌کشد برخی رفتارها را بگوید. باید نگاهمان را نسبت به زنان عوض کنیم. از اینکه فکر کنیم جنس دو هستند و فقط برای خانواده هستند باید ذهنمان را عوض کنیم. باید در پستها و جامعه حضور داشته باشند. باید در عمل بگوییم؛ در تئوری کافی نیست. به جای برخورد خشن با اینها ببینیم چه کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده است. بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمیشد که الان شده است.

او افزود:  آنچه در جامعه و در خیابان بر سر زنان می‌آید، خجالت آور است، زنان جنس دوم نیستند، زنان تنها برای خانه و خانواده آفریده نشدند، زنان باید بتوانند نقش اجتماعی خودشان را پس بگیرند.

نباید اجازه داد نقش زنان نادیده گرفته شود

سعید جلیلی گفت: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود.  زن، همه‌ زنان ایران است. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟  خیلی از هزینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی که در دستگاه های دیوان سالار می‌رود و خروجی‌اش صفر است را باید اینجا یعنی زنان خانه دار اختصاص داد. ما برای این طرح مفصل داریم.

او افزود: چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری کار بزرگتر انجام می‌دهد. آیا اینها نباید دیده شوند؟ هزینه‌های اجتماعی بی‌فایده را باید به حوزه زنان تخصیص دهیم. حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود.

مشاغل ما مردانه طراحی شده است

قاضی زاده هاشمی گفت: کمی از زمان عقبیم. حرف‌هایی می‌زنیم که ۲۰-۳۰ سال پیش موضوع زنان بود.  امروز قدرت اصلی ما زنان هستند. حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساختها و فرصت‌ها علیه شان برداشته شود. الان بیش از ۹۴-۵ درصد زنان ما باسوادند و بسیاری از آنها سواد دانشگاهی دارند ولی بسیاری بیکارند چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد. در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

ظرفیت عظیم زنان چرا نادیده گرفته شده است

علیرضا زاکانی گفت: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر، می‌گویم که جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است. وقتی با دخترهایم صحبت می‌کنم که مشت نمونه خروار است می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان و بانوان چرا مورد غفلت واقع شده است؟

او گفت: آقایان پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را بیان می کنند ولی دوستان شما 32 سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند؟ آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخ دهد! با فرار به جلو نمیشود پاسخ معتبر داد. خانمها فرصتند. موضوع شایسته سالاری است. در دولت خدمت بیشتر از دوره های قبل از بانوان استفاده خواهیم کرد.

زاکانی گفت: امروز در شهرداری بیش از گذشته از خانم‌ها استفاده می‌کنیم. با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.

او افزود: صرف میدان دادن به زنان هنر نیست؛ باید بدویم که این ظرفیت را در خدمت کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شویم. نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را. بنده در تحقق قانون اساسی، کاری خواهم کرد که با نهادسازی نوین مردم کارشان تا پای صندوقهای رای تمام نشود بلکه بعد از صندوق نیز اثر و نظارت مردم بر مسئولین تشدید شود. این نشود که مردم رای بدهند و بروند! مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند.

فضای مجازی دنیای فرصت‌ها  و تهدیدات است

پورمحمدی گفت: فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصتها و تهدیدهاست. یعنی همه فرصتها در آن است درکنار تهدیدهای بسیار زیاد. اول باید آن را شناخت و اهمیتش را درک کرد. و روی فرصتهایش دست گذاشت و تهدیدهایش را شناخت. بدون فضای مجازی دیگر زندگی امکان پذیر نیست. بچه های ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازیهای کودکانه رشد کرده اند و دنیایشان با دنیای همه ما متفاوت است.

او گفت: برای مقابل با آسیبها که بسیار هم نگران‌کننده است، نمی شود خود را از فرصتها محروم کنیم. نمیشود فقط روی فیلترینگ مانور داد؛ البته تصمیمی بود که در یک مقطعی کار قابل دفاعی بود. ولی استمرارش نگران کننده و مشکل ساز. مافیای وی پی ان هم کیسه مردم را خالی می کند هم سرعت را محدود میکند و هم امنیت را تحت الشعاع قرار می دهد.

پورمحمدی افزود: باید از ابتدا روی ایجاد یک پیام رسان بسیار قوی تمرکز می کردیم. من این را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم. چون روی استفاده از فضای مجازی و اینترنت همیشه فعال بوده ام و  کارهای بزرگی در این حوزه کرده‌ام!

او گفت: تاکید کردم آن موقع که باید یک پیامرسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر و در عرصه جهانی، حداقل جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشیم. اما متاسفانه هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد! و اینطور شد که الان گرفتار شدیم. با یک پیامرسان شرقی صحبت کردیم آماده شراکت و سهیم شدن بودند، اما متاسفانه نشد و آقایان همه عقب‌نشینی کردند.

با فیلترینگ مخالفم چون فساد زاست

محمدباقر قالیباف گفت: بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم است در همه ابعاد خودش. مثل فضای واقعی را در فضای مجازی داریم و در آن زندگی می‌کنیم. روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

او افزود: اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

قالیباف گفت: حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم. مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند. 

او افزود: فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی. الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ... بعد از فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

قالیباف گفت: بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود. یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم

پزشکیان گفت: خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است. از اینور هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟

او افزود: وقتی اینطور صحبت می‌کنیم انگار مشکل جای دیگری است و همه ما اینجا مخالفیم!  اگر از حقوق زنان دفاع می‌کردیم، وضع اینطور بود؟

پزشکیان افزود: اعتقاد دارم باید آزاد کنیم؛ توئیتر محل آموزش است و خیلی از علم را می شود آنجا یاد گرفت. اگر به ریاست جمهوری برسم درباره این ممنوعیت ها که باعث عصبانیت شده و شغلهای مجازی تخریب شده، جلویش را خواهم گرفت.

او گفت: البته در بحرانهای خاص که لازم باشد باید مداخله کرد در اینترنت. در همه کشورها اینطور است. ولی الان چه لزومی دارد که اینترنت را فیلتر کنیم و عده ای هم فیلترشکن بخرند.  تازه این فیلترشکنها را که می زنند خیلی راحت تر می توانند به آن فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند. دولت اگر اینترنت را آزاد کند خیلی بهتر می‌تواند مدیریت کند و نگذارند به آن فضاها برخی بروند.

 پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و روبیکا کار بزرگ انجام دادند

سعید جلیلی خاطرنشان کرد: درود می‌فرستم به فعالانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند. پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و غیره کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

وی گفت: امروز در سطح جهان سکوهای فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارند و گفته می‌شود مرزهای جدید جایی است که یک سکو کاربر فعال داشته باشد و بسیاری از قدرت‌ها دنبال بین‌المللی کردن سکوهای خود هستند و برای فعالیت سایر سکوهای کشورها قوانین سخت‌گیرانه داشته باشند. مردم درباره اقدامات آمریکا برای تیک‌تاک شاهد بودند و اتحادیه اروپا نیز دو قانون تصویب کرده که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در بحث هوش مصنوعی نگرانی غرب این است که در فضا اگر کسانی حاکم شوند و از طرفی اطلاعات معتبر را گرفته و داده‌های غلط را اشاعه دهند و محاسبات را در حکمرانی متحول می‌کند.

جلیلی بیان کرد: امروز می‌بینیم وقتی امکان دست‌شان می‌آید ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را می‌بندند و عکس شهید قاسم سلیمانی را حذف می‌کنند. فعالان عرصه فضای مجازی در ایران نگذاشتند که کشور ما صرفاً مصرف‌کننده و تابع آنها باشد؛ اینان حکمرانی را داخل آورده و نشان دادند اگر فعال باشید هم مردم استقبال دارند.

وی خاطر نشان کرد: دیدیم که نرم‌افزار مسیریاب «نشان» جای «ویز» را گرفت و خدمات خوبی هم دارد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. اگر از جهش سخن می‌گوییم، سکوی جهش همین سکوهای ارتباطی است و ظرفیت خوبی در این زمین داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: متخصصان خوبی در کشورمان داریم که در این عرصه می‌توانند کار کرده و موفق باشند.

جلیلی اضافه کرد: اگر با استفاده از این ظرفیت‌ها برای هرکسی که محتوا تولید می‌کند، 10 درصد هزینه اینترنتِ آن را به تولیدکننده‌ی محتوا بدهید، خواهیم دید چه موجی وسیعی از اشتغال رخ می‌دهد. زنانی که به‌دنبال اشتغال هستند، در این بستر می‌توانند شعل ایجاد کرده و درآمد کسب کنند. به شرطی که دولت وظیفه خود را انجام دهد و سهم آنان را در مصرف اینترنت پرداخت کند.

بهترین مشاغل زنامه مشاغل اینترنتی است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه‌اش در حوزه رسانه و فضای مجازی عنوان کرد: اینترنت یک کالای اساسی است و همه به آن نیاز دارند و یکی از بهترین مشاغل زنانه هم مشاغل اینترنتی هستند.

وی افزود: دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.

این نامزد انتخابات عنوان کرد: باید اینترنت سریع و با کیفیت و امن داشته باشیم. ما چند مشکل در حوزه اینترنت داریم یکی از آنها این است که  زیرساخت مناسب اینترنت توسعه پیدا نکرده حدود یک دهه توسعه زیرساخت‌ها متوقف بوده است. موضوع دوم محدودیت‌های فکر نشده  و سوم هم کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است زیرا تا کسی متخصص می‌شود به بیرون از کشور مهاجرت می‌کند چون در آنجا درآمد بالایی دارد.

قاضی‌زاده گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌هایی در حوزه توسعه زیرساخت‌های اینترنت کردیم و پروژه فیبر نوری با گستردگی بالا شروع شده است و باید ادامه پیدا کند. سرعت اینترنت ثابت و همراه هم افزایش یافته است البته این رشد به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها ملموس نیست چون سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد. البته محدودیت‌ها موثر نبوده؛ تلگرام 40 میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در خیلی از کشورهای جهان دسترسی به سایتهای مستهجن راحت نیست و آنجاها باید برخورد کرد.در حوزه دسترسی به سایت‌های مستجهن باید با قاطعیت برخورد کنیم اما در برخی حوزه‌ها با عقلانیت برخورد نکردیم که موجب مردم آزاری شده است.

قاضی‌زاده اظهار داشت: بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است؛  برای اینکار مدل‌هایی هم در داخل و خارج کشور هست. باید در این ماجرا خود خانواده‌ها درگیر شوند و خود آنها این کنترل را انجام دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم و هم در حوزه تولید محتوا و هم در حوزه پهنای باند فعال شویم. در این حوزه دولت سیزدهم کارهای خوبی در حوزه فضایی صورت داده که باید دنبال شود.

بیشترین فیلترینگ در دوره پورمحمدی بوده است

علیرضا زاکانی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد! موضوع فیلترینگ از صیانت، متفاوت است. همین آقایانی که درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا بی پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: اولین اشکال به دوستانی که در این جلسه درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند. بعدها دوستانی که در ستادهای آقایان هستند در فیلترینگ برای مردم مزاحمت ایجاد کردند. دولت باید دنبال کند تا سرورها قاعده‌مند به داخل ایران بیاید و دیگر فیلتری وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تقویت ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌ها یک اصل است، افزود: در خارج از کشور باید متعهد به قوانین کشور باشند. موضوع صیانت و فیلترینگ در صحبت‌های دوستان خلط شده است. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه مردم وجود دارد.

زاکانی ادامه داد: بنده در سال 1381 برای 1250 مجموعه دانشگاهی سخنرانی داشتم گفتم که این موضوع یک موهبت است. زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند آنها انقلاب را انحصار قرار می‌دهند و این بهترین فرصت است که پیام خود را برسانیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: ما در شهرداری تهران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، کدام از یک دوستان در مجموعه‌های خود از آن استفاده می‌کنند؟

وی گفت: در دولت آقای رییسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده و سرعت اینترنت قرار است تا 50 برابر بالاتر برود. از آمریکایی حداقل یه چیزی یاد بگیریم که به تیک تاک که رسیدند محکم ایستادند.

زاکانی اظهار کرد: ناظر به موضوع حجاب‌بان باید بگویم که برادر عزیزم آقای پزشکیان فرمودند امیرالمونین می‌فرمایند که دروغ را جدی و شوخی نگوئید. اگر حرفتان جدی بود توبه کنید چون دروغ است. اگر شوخی کردید که در آن دنیا مواخذه خواهید شد و حق ندارید شوخی نکنید. عناصر ستاد شما،‌ شمارا به قعر چاه می‌برند.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: حجاب را جز با گفتگو و احترام و جز با زمینه رعایت قوانین از مسیر درست نمی‌شود، صیانت کرد. یک تشکری از آقای پورمحمدی کنم چرا که بیشترین فیلترینگ در زمان خود ایشان در دهه 90 صورت گرفته است و خود ایشان هم مسئول بوده است!

 در بخش دوم از مرحله دوم، هر کاندیدا در 4 دقیقه وقت داشت تا سخنان دیگر نامزدها را نقد کند.

آقای قالیباف 4 سال رییس مجلس بودید خیلی حرف های قشنگی زدید

مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: زمان زیادی گذشته است و ما نیز فقط ارائه مشکلات و حجم کاربران زیاد پیام رسان‌های خارجی و دغدغه‌ها را  می‌کنیم. جناب آقای قالیباف شما 4 سال رئیس مجلس بودید خیلی حرفهای قشنگی زدید و دغدغه‌های شمارا قبول دارم، چرا نگذاشتید پیگیری کنیم؟

وی گفت: امروز برای ملت تعیین‌کننده است. داستان VPN گردش مالی آن 50 درصد کل گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما می‌نشینیم و می‌گوییم که این عیب بزرگی است!

پورمحمدی با طرح این پرسش که دولت شهید رییسی در 3 سال گذشته چه اقدامی را در این بخش انجام داد؟ تاکید کرد: دولت یازدهم،‌ دوازدهم و سیزدهم در کم کاری در این عرصه مهم مقصر می‌دانم. مسئله بسیار جدی است. مسئله پیام‌رسان مسئله مهمی برای کشور است که از جهات مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: خود بنده در این جهت 20 سال پیش درگیر بودم. در مرکز اسناد،‌ بر روی بانک بزرگ اطلاعات جامع کشور در موضوع هوش مصنوعی خوب عمل کردیم و  جزء 4 تا برنامه پیشتاز شناخته شدیم.

وی گفت: من در آن زمان گفتم در حوزه پیام رسان شراکت کرده و  بومی‌سازی کنیم. ما از پیام‌رسان‌های ایرانی تعریف کردیم اما ما نفی نمی‌کنیم. دولت‌ها باید استراتژی روشن داشته باشند و این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم.

پورمحمدی گفت: وقتی قرار است 6 پیام‌رسان درست کنیم، 30 تا کارخانه خودروسازی درست می‌کنیم یا 50 تا لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و ناهنجار درست می‌کنیم  و قدرت رقابت و توان ملی از ما گرفته می‌شود که اینها مسائل مهم کشور است.

 آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کردید؟

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: به نظر بنده، وقتی حرف از مدیریت و مدیر قوی زده می‌شود نمونه‌های متعددی می‌توان گفت مثلا در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم، افزود: امروز همه سیاستهای کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ 50 درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای 70 درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می‌یابیم.

قالیباف ادامه داد: چرا پیام‌رسانها سرورها را داخل کشور نمی‌آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی، معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌کنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم، تصریح کرد: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می‌شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

قالیباف بیان داشت: در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

 نظرسنجی بگذارید ببینید مردم از سرعت اینترنت راضی هستند؟

مسعود پزشکیان گفت: ما اخلاق را در گفت‌وگوها و رفتارهای‌مان رعایت نمی‌کنیم و با مردم هم متاسفانه همین برخورد را داریم. ما الان باندهای اینترنتی را وسیع می‌کنیم ولی در هر 5 متر یک مانع برای آن می‌گذاریم. این موانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

وی افزود: ما اگر بستر را آماده می‌کنیم نباید موانع برای آن درست کنیم که این موانع موجب عدم دسترسی آسان مردم شود. اگر ما بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب نمانیم لازمه آن این است که با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم. البته با در نظر گرفتن آن محدودیت‌های امنیتی  باید کاری کنیم که دانشمندان ما که در این رشته تلاش می‌کنند از مملکت خارج نشوند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بیشترین افراد دانشمندی که بستر کار برای آنها آماده نیست آرام آرام در حال مهاجرت از کشور هستند در حالی که ما فقط در حال انداختن گناه به گردن هم هستیم ولی واقعیت این است که ما بسترها را برای کار در اینترنت آماده نکردیم و اگر هم آماده کردیم به قدری محدودیت بر سر راه نخبگان در این فضا قرار دادیم که همه مردم ناراضی هستند.

پزشکیان با بیان اینکه بیایید نظرسنجی از مردم انجام دهیم ببینیم راضی هستند یا نه؟ اوضاع خوب است یا نه؟،‌گفت: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه اینکه اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است. من اگر به قدرت برسم بستر را برای کسانی که در فضای مجازی کار می‌کنند آماده خواهم کرد.

 باید سهم فضای مجازی در تولید را افزایش داد

سعید جلیلی بیان کرد: امروز فضای مجازی مثل فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و ابعاد مخلتف دارد. دولت باید استفاده حداکثری از فرصت‌ها کرده و تهدیدها را به به صفر برساند. باید حقوق داده‌های مردم حفظ شود و در فضای مجازی مثل فضای واقعی جلوی کلاهبرداری و هرزه‌نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر درباره حقی سخن می‌گوییم، باید به آن پایدار بود و آزادی چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی همراه با مسئولیت‌پذیری باشد. به‌جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه و قانونی شکل بگیرد؛ برای سکوهای داخلی و خارجی.

جلیلی گفت: گزارش‌هایی که در این جلسه داده می‌شود، باید واقعی باشد و خوب است عدد مطرح شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای خردادماه 1402 می‌گوید آمار تراکنش‌ها 250 درصد و تعداد تراکنش‌ها نیز 40 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: در تمام این سال‌ها چند درصد شبکه ملی اطلاعات کار شده بود؟ این میزان در 3 سال گذشته به 60 درصد رشد رسیده است. دولت برای خانواده‌های شهری فیبر نوری داده و روستاهای بالای 20 خانوار اینترنت دارند و این زحماتی است که دولت شهید رئیسی انجام داده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مجلس در برنامه هفتم جدیت داشت تا فیبر نوری با سرعت ادامه یابد و موانع قانونی آن را رفع کردند. فرصت‌های فضای مجازی باید استفاده شود؛ 8 درصد از تولید ناخالص ملی از این عرصه است و این باید به بالای 20 درصد برسد.

جلیلی خاطر نشان کرد: یکی از این فرصت‌ها همین میزان است که باید رشد کند. هر ایرانی نباید فقط مصرف‌کننده باشد و باید تولیدکننده‌ی محتوا باشد و می‌تواند 10 درصد از سهم اینترنت را به آن فرد داد.

وی ادامه داد: عدالت در فضای مجازی باید مد نظر باشد؛ این عرصه‌ها مهم است و باید نگاه مثبتی به آن داشته باشیم.

دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: مردم که این صحبت‌های ما را می‌شنوند با خودشان می‌گویند انگار اینها فرزندان ما را فرزندان خود نمی‌دانند. هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام می‌دهیم باید برای فرزندان مردم هم انجام دهیم. ما قرار است خادم این مردم باشیم تا آنها آرام زندگی کنند. به نظرم برخی صحبت‌ها از سر بی مسئولیتی است.

وی ادامه داد: ما باید سرعت توسعه امکانات را افزایش دهیم. دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به آمار مراجعه کنند و ببینند در این 2 سال و 10 ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است. یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرم‌های خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حساب‌های ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟ مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرم‌های خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی‌کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

وی تاکید کرد: باید باید با توسعه روابط با کشورهای همپیمان خودمان پلتفرم‌های بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. در دولت سیزدهم اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است و ما چندین ماهواره برای این کار به فضا پرتاب کرده‌ایم. اگر اقدامی نکنیم دیگران شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل می‌کنند. لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

نمی گذارم آقای پزشکیان و پورمحمدی سر مردم کلاه بگذارید

علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی و هماهنگی ستادهایشان برای ارائه مطالب، گفت: من اجازه نمی‌دهم که سر مردم کلاه بگذارید. بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: بنده یک جوان در دفاع مقدس بودم و وظیفه خود را انجام دادم و در دوره دانشجویی نیز نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد.

زاکانی به پزشکیان و پورمحمدی اظهار کرد: امروز نیز نمی‌گذارم که شما کلاه بر سر مردم بگذارید؟ هرکدام از ما یک رئیس جمهور بالقوه هستیم  این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

وی گفت: شما هم هنر داشته باشید و برنامه ارائه کنید، چرا تخریب می‌کنید؟ آقای پزشکیان شما نیازی نیست به بنده پاسخگو باشید چرا که شما زیاد قرآن و احادیث می‌خوانید و پایبند هستید و آدم ارزشی هستید. اما کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس نیز سرتان کلاه می‌گذاشتند.

زاکانی خطاب به پزشکیان ادامه داد: بنده تا آخر می‌مانم و اجازه نمی‌دهم که شماها رئیس جمهور شوید! و اگر مردم انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نوع مواجه، مواجه غلط و زشتی است. شما با حقایق بسیار سطحی برخورد می‌کنید و دائما در سطح مطالبه‌گری هستید. بنده برنامه ارائه می‌کنم در حوزه فضای مجازی و اینترنت در شهرداری کار پیشرویی انجام می‌دهیم و با دولت شهید رییسی تفاهم کردیم.

وی ادامه داد: بنده حاضر هستم برای شما دو بزرگوار تور بگذارم شهر را ببینید.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: اگر کسی قرار است راجب فیلترینگ صحبت کند قطعا آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که ایشان و دوستان ایشان بزرگترین عامل فیلتر در وزارت کشور بودند.

زاکانی گفت: بنده دو دهه است حرف میزنم و ده‌ها بار دادگاه رفتم و هر بار سربلند بیرون آمدم. نمی‌گذارم حق مردم را کسی بخورد و نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود.

وی اظهار کرد: کاری که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد اما دولت شهید رییسی زیرساخت‌ها را توسعه داد و حالا او بدهکار است چون دست انداز درست کرده است؟ اصطلاح دست انداز تعبیر دوستان شماست.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: من به دوستان حاضر در جلسه می‌گویم که ناراحت نباشید با یکدیگر گفتگو کنیم، امروز نیز موضوع فرهنگی است و شب عید نیز است.

وی تاکید کرد: آقای پورمحمدی بگویند که در سالهای 1392 تا 1396 نقش وی در پیام‌رسان‌های خارجی و فیلترینگ آنها چه بوده است؟ یا ایشان از گذشته خود توبه کرده که بعید می‌دانم یا به چیزی رسیده است.

هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی وجود ندارد

مصطفی پورمحمدی گفت: کشور ما یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی داریم و انقلاب ما نیز انقلاب فرهنگی است. در 45 سال نیز شاهد تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر بودیم و قله‌های زیادی را فتح کردیم و باید قبول کنیم که دستاوردهای ما قابل توجه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست اما نوعش متفاوت است، سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. کشورها یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی در کشورها دارند برخی سیاست صریح و مستقیم و برخی نیز سیاست صریح و غیرمستقیم است.

پورمحمدی افزود: آنجایی که سیاست مستقیم و صریح است با امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود اما برخی سیاست‌ها غیرصریح و غیرمستقیم است که معمولا دولت‌ها به تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند که فکر می‌کنم نوع رفتار دوم هوشمندانه‌تر، موفق‌تر و حاشیه‌های کمتری دارد و من مدافع این نوع سیاستگذاری هستم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان است که هم در مقام تولید و هم در مقام استفاده است به خصوص در پهنه سرزمینی که این موضوع اهمیت زیادی دارد.

پورمحمدی اظهار کرد: در همه جای ایران این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع‌شده و با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا بدهیم و از توانشان بیشترین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شهید رییسی یک پروژه‌ بزرگی را آغاز کردند که تحت عنوان هنر برای همه بود که فکر بسیار جالبی بود البته توفیق نشد که به پایان برسد و باید ادامه پیدا کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: یکی از بحث‌هایی که در هنر مهم است تمرکززدایی است البته تمرکززدایی در همه بخش‌ها باید انجام شود اما فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد و بسترهای موجود در کشور نیز یک ظرفیت‌های فوق‌العاده دارد.

پورمحمدی ادامه داد: ضمانت و تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و  صحه صدر و پذیرش سلیقه‌ها  ایجاد امنیت پایدار بای تضمین شود. فرهنگ امنیتی یا امنیتی فرهنگی مهم است. من معتقد هستم امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: وقتی بیان می‌کنم که فضای مجازی فضای زندگی است؛ این موضع مهم است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: 5 نکته کاربردی را می‌توانم در زمینه فضای مجازی بگویم: ابتدا باید از پلتفرم های داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ....

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: دوم کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست. سوم در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه.

قالیباف تصریح کرد: چهارم نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده‌ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. پنجم حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

وی افزود: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. همچنین در تولید محتوا به شدت عقب هستیم که باید دولت علیرغم مهیا ساختن زیرساختها باید در تولید محتوا حمایتگر باشد تا تولیدات خوبی ساخته شود.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است، بیان داشت: باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

قالیباف تاکید کرد: عدالت فرهنگی یکی از چالش های فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

کنایه پزشکیان به زاکانی؛ یا جای مردم نشسته یا جای خدا!

مسعود پزشکیان اظهار داشت: در رابطه با بحث سینما و هنر مشکلاتی داریم و باید موانع برداشته شود. امسال 17 فیلم‌ بلند ایران که در فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی بود  یا خارجی و در خودِ ایران مجوزهای لازم برای ساخت این فیلم‌ها داده نشد. این موانع است که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند. طبیعتا باید اینها اصلاح شود و ما از حضور این عزیزان استفاده کنیم. همه اصغر فرهادی را می‌شناسند که در دنیا چه اعتباری برای او قائل هستند.

وی افزود: واحدهای مسکونی مهر یا واحدهای مسکونی که در زمان آقای دکتر احمدی نژاد ساخته شد، هیچ یک از زیرساخت‌های فرهنگی آن از جمله مسجد، مدرسه، کتابخانه، جاهای تفریحی آن دیده نشد و فقط مسکن ساخته شد و هیچ پیوست فرهنگی نداشت و طبیعتا در جایی که پیوست فرهنگی دیده نشود مشکلات دیگری در آن جامعه اتفاق می‌افتد که ارزیابی‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مشکلات فرهنگی و خانوادگی در مناطق خیلی بیشتر از جاهایی است که این پیوست‌های فرهنگی در آن دیده شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتاب‌ها است. تا ما نتوانیم قدرت خرید کتاب را برای مردم افزایش دهیم، استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌‌کند. البته ما باید از مدارس شروع کنیم و هم به شکل فردی و هم به شکل تیمی مطالبی را طراحی کنیم و روش‌هایی را درست کنیم که بچه‌ها از مدرسه کتابخوانی را بیاموزند.

پزشکیان گفت:  اگر مردم به ما رای دادند قطعا به فیلم و فیلم‌سازان کمک می‌کنیم و موانعی که بر سر راه کارگردانان و هنرمندان و هنرپیشه‌ها است را برمی‌داریم و نمی‌ نگذاریم که تعدادی از اینها از مملکت خارج شوند.

وی خطاب به زاکانی که گفته بود نمی‌گذارد او رای بیاورد، گفت: آقای زاکانی گفت من نمی‌گذارم که شما رئیس‌جمهور شوید. پاسخ من این است که شما یا جای خدا نشسته‌اید یا جای مردم. این یک رقابتی است که مردم جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد.

 باید برای عرصه فرهنگی نقشه‌ی مناسبی داشته باشیم

سعید جلیلی بیان کرد: از افتخارات کشور ما این است که تاریخ ما مملو از تولیدات فرهنگی است. امروز هم به‌مدد انقلاب اسلامی در 45 سال گذشته زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دشمن می‌کوشد جلوی این را بگیرد و همان‌قدر که آمریکا سعی می‌کند پیشرفت هسته‌ای و صنایع ما را جلوگیری کند، در زمینه‌های هنری هم این کار را صورت می‌دهد. در فیلم‌های غرب می‌بینیم که علیه ایران و ملت ماست.

وی عنوان کرد: دشمن چون نتواسنته از این زیرساخت‌های خوب ما جلوگیری کند، می‌خواهد نرم‌افزار و امیدبخشی و موفقیت‌های ما را جلوگیری کند. در چندسال اخیر دیدم ما یک کارگردانی داریم که فیلم‌های خوبی می‌سازد، آقای احمدرضا معتمدی. او کتابی درباره فلسفه‌ی فیلم نوشته که چند فیلسوف بر آن مقدمه نوشته‌اند و کتاب عمیقی هم بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: هم‌چنین کارگردان سریال آتش و باد می‌گفت شش‌سال مطالعه تاریخی برای این انجام داده‌ام. ما زیرساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم و باید نقشه کلان داشته باشیم.

جلیلی گفت: باید مشخص باشد که چه نقشه‌ای برای این عرصه داریم و کودکان، روستا، تاریخ و سایر موضوعات در این نقشه دیده شوند. دولت باید بداند چه نقشه‌ی کلانی دارد  و مدیر فرهنگی باید شایستگی فرهنگی داشته باشد. مدیر فرهنگی باید کسی باشد که در بین اهل هنر و مولد کار فرهنگی شناخته شده باشد و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند.

وی افزود: اگر مدیر فرهنگی تولیدکننده‌ی فرهنگی نیست حداقل مصرف‌کننده‌ی فرهنگی حرفه‌ای باشد و فرهنگ را بشناسد.

 باید به فعالیت هنرمندان جهت دهیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: دولت ما باید نقش پیشرانی خودش را در تولیدات فرهنگی ایفا کند و باید حوزه فرهنگ مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرند.

وی افزود: امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان است. مصری‌ها سریالی مثل حشاشین می‌سازند و تاریخ ما را آنگونه که می‌خواهند روایت می‌کنند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که در عرضه فرهنگ خودمان انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده عنوان کرد: حتما از آثار بزرگ و فاخر حمایت می‌کنیم. ما یک تاریخ پرشکوه داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم. رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند چون اسطوره ندارند. قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند. دیگران قهرمان ندارند و می‌خواهند برای خودشان قهرمان بسازند ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من مطمئن هستیم اگر آثار فاخر تولید کنیم در خارج کشور هم بیننده پیدا می‌کند. ایران فرهنگی بزرگ از غرب چین تا شمال آفریقا را در بر می گیرد و نباید بین خودمان و آنها دیوار بکشیم. باید جاده فرهنگی ابریشم را راه اندزی کنیم و هویت خودمان را که مورد هجوم غرب قرار گرفته با تیکه بر هنرمندان به جهان و منطقه عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: ما توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم و حتما اگر تلاش کنیم و می توانیم میراث ایرانی را هم به جهان عرضه کنیم. باید فضا را باز کنیم و دولت باید با تزریق منابع به فعالیت‌های هنرمندان جهت دهد.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.