خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۷۰۸

جلیلی در مناظره چهارم چه گفت؟

جلیلی در مناظره چهارم چه گفت؟

مشروح صحبت های سعید جلیلی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ذیل آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی که شامگاه دوشنبه 4 تیرماه با موضوع سیاسی برگزار شد، حضور یافت.

سوالات بخش اول کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:

- پاک‌آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

-سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

-میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

-آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

-رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

جلیلی در نوبت ابتدایی خود طی سخنانی ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: ما وقتی سخن از فرصت‌ها می‌گوییم بخش عمده‌ای از فرصت‌ها در سیاست خارجی است. فرصت این‌گونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم اشتراکاتی دارند و بر اساس آن تعامل دارند، اینجا فرصت شکل می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم در روابط خود با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم و به چه فرصت‌هایی می‌رسیم؟ اولین اشتباه این است که ارتباط‌مان را با دو-سه کشوری بدانیم که اتفاقاً بیشترین دشمنی را با ما دارند.

جلیلی اظهار داشت: باید بدانیم هدف‌مان در اقتصاد چیست؛ ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم، یکی اشتغال و دیگری ارزآوری. اگر این دو کار ابتدای دولت شروع شد، باید مشخص باشد که چه نتایجی خواهد داشت. باید اقتصاد ما در زنجیره‌ی اقتصاد جانمایی شود و بدانیم در کشورهای همسایه چه جایگاهی داریم.

وی با ذکر مثالی افزود: زمانی که کشور روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد، 11 میلیارد دلار صیفی‌جاتش را از آن‌جا وارد می‌کرد؛ آن‌موقع فرصتی برای ما پیش آمد و این فرصتی برای ما بود. زمانی کسانی که امروز ادعاهایی دارند، روابط 6 میلیارد دلاری ما به‌دلیل اینکه ارزآوری برای این افراد مهم نبود، سطح روابط به 200 میلیون دلار رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر سفارت باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور یک ماموریت شده بود و رئیس‌جمهور در هر سفر باید فعالان اقتصادی را با خود همراه ببرد.

جلیلی عنوان کرد: باید هرجا فرصتی وجود دارد، از آن استفاده کنیم. بنده زمانی که معاون وزارت خارجه بودم، آن‌دوران با کشورهای آمریکای لاتین توانستیم صادرات چند میلیارد دلاری داشته باشیم. شهید رئیسی در سریلانکا صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را به رخ کشید.

وی گفت: در عرصه‌های گردشگری، سلامت، آموزش، عرصه فرهنگ و اقتصاد می‌توان برای کشور ایجاد فرصت کرد. ما در منطقه بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و باید روابط اقتصادی با این کشورها در بیشترین وضع باشد.

برخی مسائل کشور را نمی‌فهمند و تجویز می‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره بیان کرد: اگر از اداره کشور سخن می‌گوییم، یکی از ویژ‌گی‌های مهم این است که رئیس‌جمهور باید موضوعات را بشناسد و تصمیمات درست بگیرد. در پزشکی اگر یک تشخیص غلط داده شود، تجویز درست هم نخواهد بود و این‌جا شاید جان یک نفر به خطر بیفتد ولی در حکمرانی تصمیم غلط موجب می‌شود میلیون‌ها نفر از آن ضربه بخورند.

جلیلی عنوان کرد: وفاق ملی وقتی صورت می‌گیرد که تشخیص درست وجود داشته باشد؛ نکات درستی در این زمینه مطرح نمی‌شود.

وی در ادامه خطاب به مصطفی پورمحمدی خاطرنشان کرد: شما موضوعی درباره اف‌ای‌تی‌اف گفتید که آن موضوع درباره اف‌ای‌تی‌اف مطرح نبود. خود اف‌ای‌تی‌اف می‌گوید 41 بند امضا شده و الان اجرا می‌شود ولی شما نمی‌دانید؛ سخنگوی دولت سابق در روزنامه رسمی دولت گفته تحریم و اف‌ای‌تی‌اف مانع خرید واکسن است. میلیون‌ها نفر هم از این ضرر کردند چون مسئله را نمی‌دانید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر اف‌ای‌تی‌اف الان امضا شده و حل شده؟ پس چرا واکسن خریداری شد؟ چون تشخیص و تجویز غلط نداشتیم. درباره برجام می‌گفتند مشکلات حل می‌شود و چرخ اقتصاد و سانترفیوژ می‌چرخد ولی دیدیم که توافق کردند و 15 بار آژانس گفت که تعهدات ایران اجراه شده و بیشتر هم اجرا کردند ولی طرف مقابل کلاً خارج شد و عمل نکرد.

جلیلی بیان کرد: تمامی بندهای اف‌ای‌تی‌اف اجرا می‌شود، عوض اینکه طلبکار باشید، کشور و ملت را بدهکار می‌کنید. درباره‌ی کرسنت یک فساد صورت گرفته و اموال کشور با ثمن بخس قراداد شد و باید محکوم شود. در دادگاه گفته شد چرا رئیس‌جمهور فرد محکوم را به‌عنوان وزیر نفت و معرفی کرد.

وی درباره اظهارات پورمحمدی پیرامون نقش جلیلی برای عدم شاکله‌بندی سمن‌ها ادامه داد: انگار خواب‌نما شدید، درباره سمن‌ها به شما چه چیزی گفته‌اند؟ چند سمن ریشه در فرهنگ ملی داشت؟ ما بسیاری از نهادهای مردم‌نهاد داریم که تشکل ندارند و شما بودجه‌های فراوانی به تشکلات صوری دادید، آیا این کار ملی و اجتماعی است؟ مسائل را دقیقا نمی‌دانید و نمی‌توانید تجویز درست داشته باشید. رئیس‌جمهور باید بفهمد که می‌خواهد چه کند.

***

سوالات دور دوم کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات به شرح ذیل است:

-عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟

-سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

-جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟

-عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

-صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

عده‌ای با وعده درباره برجام کشور را به این وضع کشاندند

جلیلی در بخش سوم مناظره درباره سخنان پورمحمدی گفت: به من گفته شد شما برنامه‌های خوبی دارید و به ما بدهید؛ اگر شما برنامه ندارید، به شما بدهیم. بی‌گدار وارد صحنه انتخابات نشوید و اگر می‌خواهید کشور را اداره کنید، باید مسائل را بدانید.

وی بیان کرد: ملت ما بهترین ظرفیت را دارد؛ در چند سال اخیر گفتم که هر دانشگاه یک دولت سایه است، تشکل واقعی این است. نه اینکه شما بگویید دولت سایه چیست؛ ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کمک کرد. اگر رویکرد نداشته باشیم و بگوییم برنامه بدهید که من اجرا کنم درست نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بزرگ‌ترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است که متاسفانه عده‌ای در  8 سال از بین بردند. برجام چه شد؟ دلار 3 تومن به 30 هزار تومان رسید و تحریم‌ها از 700 عدد به 1500 رسید.

جلیلی عنوان کرد: از طرفی سخن از وفاق می‌گویند و از طرف دیگری هیچ‌کسی را هم قبول ندارند. در زمان برجام عده‌ای نوشتند که ظریف "گفت می‌شود و جلیلی گفت نمی‌شود"؛ حالا نتیجه را ببیند که شد یا نشد. خود اوباما در زمان برجام گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام فشارهای ما به بن‌بست رسیده بدبود و خوشبختانه توافق برجام انجام شد.

وی افزود: 8 سال یک جهان فرصت از کشور گرفته شد و کشور معطل ماند و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید و امروز از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید؟ جای متهم در دادگاه است  نه‌ اینکه در تلوزیون مناظره کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بحث ما در اداره‌ی کشور جدی است. از دستورکارهای من به‌عنوان رئیس‌جمهور مبارزه با فساد است؛ وقتی میلیاردها دلار برای چندین سال به کشور می‌رود، مگر می‌شود بی‌تفاوت بود؟ خود آقای روحانی اولین نامه درباره کرسنت را در زمان آقای خاتمی نوشت و گفت که مشکل دارد. شما(آقای پورمحمدی) رئیس سازمان بازرسی بودید، چرا فساد را پیگیری نکردید.

جلیلی افزود: بنده با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم امثال شما صدای‌تان در می‌آید. نباید اجازه داد سرمایه ملت به یغما برود.

وی در ادامه گفت: باید در سیاست خارجه منافع ملت تامین شود نه اینکه به یغما برود. در برجام طرف مقابل خارج شد و اینجا گفتند ما صبر راهبردی داشتیم و کاپ اخلاق گرفتیم؛  بعد گفتند که قرار نبود موضوع اقتصادی باشد و قرار بود امنیت بیاورد ولی دیدیم با این رفتارها، قاسم سلیمانی عزیز را هم شهید کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما امروز در فرصت کم‌نظیری هستیم و می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم و با فناوری و دانشمندان‌مان می‌توانیم پیشرفت کنیم. اگر عقب  بیفتیم، چند دهه عقب خواهیم افتاد.

باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم مناظره گفت: دوستانی که سخن از تحزّب می‌کنند، کار عمیق تحزبی را به زنبیل گذاشتن تعبیر می‌کنند. سه قطعنامه درباره‌ی ایران در پرونده‌ی هسته‌ای در زمان آقای لاریجانی صادر شد و گویا آقای پورمحمدی یادش نیست که عضو آن کمیته بوده است.

جلیلی عنوان کرد: این گذشته‌ای است که تعریف می‌کنند غلط بود؛ دلار 3000 تومان به 30000 تومان رسید و تحریم‌ها برداشته نشد و جالب است که می‌گویند باید این روال باز هم برگردد. ترامپ از توافق خارج شد و دولت وقت ما هم می‌گفت اگر هم خارج شود ما هم هستیم. برجام طلب ملت ایران است و باید این موضوع دنبال شود.

وی بیان کرد: در اوج زمانی که امریکا از توافق خارج نشده بود، کل صادرات ما به 28 کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان بود و چرا نتیجه نگرفت؟ چرا اینانی که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنیم، مشکلات حل نشد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همین افراد الان می‌ترسانند و بلد نیستند. اتفاقاً این مسائل باید مطرح شود و ملت هم انتخاب کند. رشد اقتصادی در دوران برجام و بعد از آن صفر و منفی شد. ما سخن از جهش می‌گوییم که می‌توان موفقیت به‌دست آورد.

جلیلی خاطرنشان کرد: عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوانی دارد؛ در سریلانکا 500 میلیون دلار فرارداد خدمات فنی مهندسی بستیم و با سایر کشورها می‌توانیم این کار را کنیم. بازار صادرات منطقه در پایین‌دست پتروشیمی 115 میلیارد دلار است و چرا این کار انجام نشده است؟

وی ادامه داد: گفته شد در برجام تحریم‌ها در روز اول بالمره لغو می‌شود ولی چه شد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که من دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، آمریکا شرق و غرب کشور ما را اشغال کرده بود و همین‌ها می‌گفتند که باید برویم فلان امتیاز را بدهیم. ولی دیدیم که آمریکا با خفت از شرق و غرب ما خارج شد و با خفت به ما نامه می‌نوشت که ما ده‌ها مشکل داریم. چه کسانی ابتدای جریان سوریه شک داشتند که چه تصمیمی باید بگیرند؟

جلیلی بیان کرد: ما درباره پرونده هسته‌ای هیچ‌وقت اکتفا به گفت‌وگو نکردیم و خنثی کردن تحریم‌ها را دنبال کردیم؛ ده‌ها زیرساخت برای مقابله با تحریم شکل دادیم. باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این راه‌های عملی داریم؛ ما باید تحریم را رفع و خنثی کنیم.

کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است

وی در بخش پایانی مناظره اظهار داشت: با توجه به مباحث این جلسه باید گفت می‌توانیم چهار سال آینده طوری رقم بخورد که فرصت‌ها به‌صورت حداکثری استقاده شود یا دچار مباحث مشکل‌داری شویم که نفعی برای مردم ندارد. کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است؛ ما از حقوق هسته‌ای ملت دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را خنثی و رفع کنیم و تحریم‌کننده هم پشیمان شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با سیاست خارجی ایجاد اشغال و ارزآوری داشت. کشور ما موقعیت خوبی دارد تا در برخی کالاها هاب منطقه شود و به‌عنوان مثال می‌توان برخی کالاها مانند گندم را به کشور آورد و تبدیل به آرد و دوباره صادرات کرد.

جلیلی بیان کرد: ما 11 میلیارد دلار بازار صیفی‌جات در منطقه را داریم که رقیبی هم ندارد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید برای دانشمندان بازار درست کنیم و به مدد اینان می‌توانیم بازارهای دنیا را بگیریم و هم‌چنین کشور را ارتقا داده و قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌ها افزایش دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید در کشور اجماع ایجاد؛ در دوران دبیری شورای امنیت ملی بنده، بیشترین پناه‌ها به دبیرخانه را شاهد بودیم که بین قوای سه‌گانه اجماع ایجاد می‌کرد.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.