خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۷۰۹

زاکانی در مناظره چهارم چه گفت؟

زاکانی در مناظره چهارم چه گفت؟

مشروح صحبت های علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ذیل آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «سیاسی»  آغاز شد.

در ابتدای این برنامه سوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح ذیل بیان شد:

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: ما در یک کتابی با عنوان "سیاست خارجی" ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خود را ترسیم کردیم و با چارچوب مشخص مبتنی بر قدرت داخلی و انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی منطقه‌ای و جهانی ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کرده و جایگاه جدیدی را برای ایران درعرصه منطقه وجهان ثبت کنیم.

وی تصریح کرد: مبانی سیاست خارجی سه چیز است، یکی رهنمودهای مقام معظم رهبری است. مفروضات ما این است که دوران گذار است و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی است و جهان در حال تغییر است و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی برای قدرت در عرصه جهانی داشت.

زاکانی اظهار کرد: 5 گام را نیز تعریف کردیم که در ابتدا ارتقای کرامت انسانی است یعنی بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان است. امروز زمانی که از آزادسازی قدس صحبت می‌کنیم در آمریکا نیز خریدار دارد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: نکته دیگر ارتقای منزلت تصویر جهانی ایران است، این حصاری که در ایران کشیدند و سیاه نمایی‌ها باید شکسته شوند و بهترین پیام آور برای در این بخش ایرانیان خارج از کشور هستند.

وی گفت: محور سوم فعالیت سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت است. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به زعم دشمنان در منطقه غرب آسیا ایران قدرت برتر است به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد‌: نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و داخلی خود باید استفاده و دیگران را به خود وابسته کنیم.

زاکانی با اشاره به ظرفیت‌های درون کشور خاطرنشان کرد:‌  36 کشور به ایران در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار به ایران وابستگی دارند و این برای ایران قدرت تولید می‌کند. زمانی که در جهان و در قدرت‌های نوظهور ارتباطات کارهایی از جمله حضور در بریکس و شانگهای که آروزی یک عده‌ای بود در دولت شهید رییسی به ثمر رسید، فرصت‌های جدیدی خلق می‌شود.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول در وزارت خارجه و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان دارد که اتفاق بیافتد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: موقعیت ژئوپولوتیک ایران در جهان باید منزلت یابی جدیدی شود و این فرصت‌ها، فرصتی نیست که بشود آن را از دست داد. با ایده محوری و منزلت‌جویی باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.

آقای روحانی قرار بود که پاسپورت را به عزت ایرانی بازگرداند

زاکانی در بخش دوم سخنانش با اشاره به اینکه بسیاری از مواردی که مطرح می‌شود از بی برنامگی است و ما را نیز مجبور می‌کنید حرفهایی بزنیم که خجالت بکشید، تاکید کرد: آقای روحانی قرار بود که پاسپورت را به عزت ایرانی بازگردند اما 64 دانشجو ما از نروژ اخراج شدند. بانوان ایرانی را در استانبول زدند و کودک ایرانی را درفرودگاه آمریکا دستبند زدند و بنزین هواپیمای ظریف وزیر خارجه وقت را نیز ندادند!

وی با بیان اینکه مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکلات خود را حل کنیم، ادامه داد: مشکل ما جریان تحریف است و تا جریان تحریف شکست نخورد. جریان تحریم نیز خنثی نمی‌شود. نمونه بارز آن واکسن کرونا است که نامه آقای ظریف به آقای رییسی است، چرا به مردم خلاف می‌گویید؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ مردم می‌فهمند و خوب نیست.

آقای پزشکیان گزارش برجام را نخوانده بود و اظهارنظر کرد!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با برجام اشاره کرد و گفت:‌ کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام بود و آقای پزشکیان در کمیسیون بودند که برجام را نخوانده بودند و اظهارنظر می‌کردند و آنجا صادفانه گفتند که برجام را نخواندم و ما گفتیم که وقتی نخواندید چرا اظهار نظر می‌کنید؟!

زاکانی تصریح کرد: این گزارش را در مجلس خواندیم و نکات مثبت و خسارت بار را گفتیم. بند به بند این گزارش امروز نشان دهنده این امر است که گزارش ما درست است. مذاکره را رهبری میخواستند و در دیدار دانشجویان نیز گفتند که خطوط قرمز رعایت نشد. چرا واقعیت‌های تاریخ را تحریف می‌کنیم. گزارشات سه ماه، شش ماه و نه ماهه آقای ظریف را به مجلس بخوانید.

کرسنت دست پخت آقایان خاتمی، روحانی و زنگنه است

وی افزود: به مردم خلاف گفتند که همه تحریم برداشته می‌شود و بعدها وندی شرمن خندید و گفت که شما انگلیسی بلد نیستید! برجام نیاز به نقد کردن داشت و بهتر از هرکسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد و ما وظایف خود را انجام دادیم و آنها انجام ندادند. ما 7.5 برابر افزایش فروش نفت داشتیم و پول‌‌های بلوکه شده آزاد شدند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره قرارداد چین تصریح کرد: در موضوع چین در تحریم 13 میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و 2 میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و ضمانت‌نامه آن در دست بنده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه در موضوع کرسنت خیانت بزرگی صورت گرفته است، گفت: مشکل آقای پورمحمدی این است که sfo زمانی که اسناد را از دفتر یزدان پناه درآورد ایشان در مجموعه خودش بایگانی کرد! کرسنت دست پخت آقایان،‌ خاتمی، روحانی و زنگنه است. بنده در مجلس سخنرانی داشتم و ایشان هم در پایان صحن داشتند من را نگاه می‌کردند و در سخنرانی هم گفتم خیانت بزرگی است.

***

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات در بخش دوم:

عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می‌شود؟

سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین‌المللی یا میان این دو؟

عباس عراقچی: خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم‌ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه‌های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین‌الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می‌شود؟

در دوره آقای خاتمی بزرگ‌ترین خیانت‌های نفتی به کشور شد

 زاکانی در بخش سوم سخنانش خطاب به پزشکیان بیان کرد:‌ ما خدمت آقای پزشکیان یک کارنامه‌ای داریم که 100 درصد درست است و من تحملی داشتم که 2 طرف را در کمیسیون  برجام دعوت کردیم. در این جلسه آقایان ظریف، پزشکیان، عراقچی، صالحی و شمخانی حضور داشتند و حرف همه را شنیدیدم. از دانشگاه‌ها حقوقدان نیز از دو طرف در جلسه حضور داشتند و نهایتا جمع بندی کردیم و 100 درصد درست از آب درآمده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: نکته دوم ناظر به آتش زدن گفتند که بنده هیچوقت همچین حرفی نزدم. من درباره سفارت کسی را تایید نکردم.

زاکانی گفت: مردم عزیز برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی دنبال می‌کنند که رای بگیریند که درست نیست. گزارشات آقای ظریف به مجلس بوده است. همه تشخیص ما که تشخیص کارشناسان بود، همه درست بود.

وی تصریح کرد: ناظر به احزاب که آقای پورمحمدی گفتند، بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با 270 شعبه در  وزارت کشور راه‌انداختم. بزرگترین تشکل دانشجویی را سالها اداره کردم و کار با تشکل و سامان‌دهی را بلد هستم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: ناظر به حوزه سیاست خارجی در این 33 ماه در شهرداری عمل کردیم و در بروکسل موفقیت‌های جدی در عرصه جهانی و چین ایجاد کردیم.

آماده مناظره با خاتمی، روحانی و زنگنه هستم

زاکانی در ارتباط با کرسنت اضافه کرد: ناظر به حوزه کرسنت واقعا تعجب کردم و این موضع از آقای پورمحمدی بعید بود! در دوره آقای خاتمی و وزارت پزشکیان بزرگترین خیانت‌های نفتی در کشور شد که شامل توتال، استات‌اویل و کرسنت بود. یک گزارشی تحت عنوان زالو تهیه کردیم که دیروز گفتیم فیلم آن را بارگذاری کنند تا معلوم شود چه کسی سیاهی بر چهر‌ه‌اش باید بنشیند.

وی ادامه داد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی (زنگنه) هم نشسته بود و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می‌خوریم در حالی که در مرز پیروزی بودیم. آقای روحانی گفتند دو ماه را تحمل نمی‌کند و زنگنه گفت دو هفته ای حل می‌کنم 53 میلیارد دلار عدم النفع،‌ 2.5 میلیارد دلار خسارت اول،‌ 18 میلیارد دلار طلب دوم بود و من تعجب کردم چطور رویتان می‌شود راجب این موضوع صحبت کنید؟

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بنده حاضرم با آقایان خاتمی، زنگنه و روحانی فردا مناظره کرده و بگویم چه جنایتی در کشور اتفاق افتاده است. بارها سر این موضوع به دادگاه رفتم و از حق مردم دفاع کردم. 

در یارانه طلا مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم

زاکانی در بخش چهارم سخنانش با بیان اینکه هیچ راهی نداریم  جزء اینکه مشارکت کنیم و هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم، بیان کرد: باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم و اقوام را در مقابل یکدیگر قرار ندهیم و همه ایرانیان با هرسلیقه ای عزیزند.

وی با اشاره به اینکه ما قصد دیوارکشی نداریم اما دوستان علاقه دارند دیوار بکشند، افزود: ملت ما از رفع تبعیض خوششان می‌آید به جز زالوصفتانی که در این دو دهه با آنها مبارزه کردم. باید ملت را بر سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم. در بعد مسکن در بعد استیجاری و صاحب‌خانه شدن بسته جدی داریم. در 33 ماه تجربه‌ای داریم که 203 هزار واحد مسکن را شروع کردیم.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ در یارانه طلا مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم که حقشان است. در معیشت و سلامت و حوزه‌های مختلف مردم را شریک می‌کنیم. حرفهای تفرقه انگیز نزنیم و علاوه افزایش قدرت اقتصادی باید انسجام ملی را تقویت کرد.

ما هم دنبال برجام هستیم

زاکانی گفت: باید زیرساخت‌های کشور را طوری تقویت کنیم که افتخار آفرین باشد و ظرفیت‌های آن نیز در کشور وجود دارد. دریا، خشکی، معدن،‌ صحرا، نفت و گاز و دریا .... همگی ظرفیت است.

وی با بیان اینکه کسی جلوی برجام را نگرفته است، اضافه کرد: اتفاقا ما دنبال اجرای برجام هستیم چرا که سهم خود را انجام دادیم و آنها باید سهم خودشان را انجام بدهند و آنها برجام را آتش زدند و خیانت کردند. خودشان نیز گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ به اعتقاد بنده آنچه که به مردم کمک می‌کند شفافیت است. مردم باید وارد حریم مسئولین شوند.

زاکانی با طرح این پرسش چرا مردم را دسته بندی و ناامید می‌کنیم؟ اضافه کرد: ما ظرفیت داخل، منطقه‌ای و جهانی داریم و دنیا در حال تغییر است و قدرت‌های منطقه‌ای در عرصه جهانی و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است. بریکس و شانگهای آرزوی دولت قبل بود که دولت شهید رییسی به ثمر نشاند.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.