خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۰۸۰

جلیلی در مناظره اول دور دوم انتخابات چه گفت؟

جلیلی در مناظره اول دور دوم انتخابات چه گفت؟

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت:‌ اگر ما امروز قدرت،‌ پیشرفت و موفقیت‌هایی را داریم، این حاصل مشارکت مردم است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اولین مناظره در دور دوم سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.

وی در ابتدا گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و حرکت بزرگ حضرت امام این بود که امروز امروز ما شاهد هستیم و همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند تعیین؛ همین روز جمعه که مردم آمدند و رای دادند همه منتظر بودند نتیجه انتخابات چه چیزی است؛ چون یک چیز از قبل تعیین شده نبود مردم بودند که با آرای خودشان تعیین کننده بودند. همچنان که جمعه آینده نیز دوباره چنین چیزی رقم خواهد خورد و این از افتخارات نظام ما است.

جلیلی ادامه داد:‌ اگر ما امروز قدرت داریم و پیشرفتی داریم و موفقیت‌هایی را داریم وقتی نگاه می‌کنیم، این حاصل مشارکت مردم است؛ وقتی همه مردم در این عرصه حضور پیدا می‌کنند در اینکه مشارکت داده بشوند در اداره که کشور و اینکه در برابر برخی از مشکلات چگونه باید ایستاد_ مهمترین آن دفاع مقدس بود،وقتی به ما حمله شد همین مردم آمدند و کشور را عبور دادند از مشکلات_ همچنان که در عرصه‌های دیگر هم مردم هستند که موفقیت‌ها را شکل می‌دهند. لذا آن چیزی که بنده روی آن تاکید دارم این است که باید این نقش را پاس بداریم؛ اینکه مادر شعارمان گفتیم هر ایرانی نقش پرشکوه و اگر ما می‌گوییم یک جهان فرصت باید نتیجه‌اش یک ایران جهش باشد این راهی ندارد جز با مشارکت مردم و وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند.

وظیفه دولت این است؛ برای هر ایرانی زن مرد جوان شکل‌های مختلف و نوجوان‌های ما احساس کنند متناسب با استعدادی که دارند می‌توانند نقش آفرین باشند.

دولت باید این نقش آفرین را ایجاد کند؛ لذا یکی از برنامه‌های مهم دولت بنده حتماً این خواهد بود که مشارکت مردم حتماً و حتماً روز به روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدی‌تر و موثرتر در اداره کشور باشد؛ چه در اقتصادشان فرهنگش و سیاستش.

اینکه بنده بارها به مردم و عزیزانمان عرض کردم گفتمان دولت سایه این یعنی مشارکت مردم؛ یعنی هر کسی به اندازه وسع خودش باید تلاش کند روند کشور به سمت بهتر شدن پیش برود.

اگر دولت و مجلس سر کار است منتخب مردم هستند؛ دارن کاری انجام می‌دهند ولی اگر کسی احساس کند این کارشان اشکال دارد باید تصحیح بشود مردم باید کمک کنند.

احساس کنم که این کار ناقص است و کمک کنند که این کار تکمیل شود و اگر خوب است کمک کنند آن تقویت شود.

من این را یکی از موفقیت‌های نظام می‌دانم که این بستر را فراهم کرده ولی حتماً باید به سمت مطلوب روز به روز پیش برویم.

وی ادامه داد:‌ ما در همین بحث‌های دولت سایه‌مان یکی از موضوعاتی که انجام می‌دهیم این است که هر موضوع یک وضع موجود دارد و یک وضع مطلوب؛ به وضع موجود نباید اکتفا کرد و باید به سمت مطلوب پیش رفت؛ خود مشارکت مردم یکی از این موضوعات است.

جلیلی تاکید کرد: اتفاقا ما معتقدیم برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد؛ خود مردم بیایند مشارکت کنند و به او برسند.

این نامزد انتخاباتی گفت: باید دید چرا مشارکتمان در انتخابات کم شده است؛ به هر حال باید شما یک برنامه‌ای را داشته باشید که مردم با انگیزه‌ای بیشتر و شوق بیشتر به این عرصه فعال باشند و حرکت کنند.

در ۴۸ ساعت گذشته کلی مطلب علیه من تولید شده که هیچ‌کدام ارتباطی به موضوعات مردم ندارد

وی اظهار داشت: اینکه شما برای هر یک از استعدادهایتان متناسب با آن توانمندی که دارید بستر فراهم کنید یکی از نمونه‌های این موضوع است.

شما نمی‌توانید استعدادها را در یک جا بستر را برایش باز نکنید در آن جایی که لازم است، و بعد شما در انتخابات بگویید شما شرکت کن؛ نمی‌شود موقع انتخابات شما ولو شده در فلان روستا صندوق رای را با هلیکوپتر ببرید که رای بدهند اما در وقت‌های دیگر آنها را رها کنید.

جلیلی در بخش دوم سخنانش بیان کرد: باید اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند مردم را ما نیز ببینیم؛ آنها بیایند در این عرصه‌ها و آنها متقابلاً احساس کنند که با مشارکت خودشان یک حرکت جمعی را با دولت می‌توانند شکل دهند.

وی افزود: اما چرا این مسئله پیش نمی‌آید چون واقعاً خیلی از این‌ها دیده نمی‌شوند؛ شما در همین نظرسنجی‌هایتان اشاره کردید که مردم چه مشکلاتی داشتند و چه نکاتی را بیان می‌کردند؛ اشاره‌ای که برادر من جناب آقای پزشکیان داشتند اتفاقاً اشاراتی است که به جاهاییست که اتفاقاً مردم این‌ها را زیاد بیان نکرده بودند؛ یکی از نکات بنده این است؛ شما می‌فرمایید مردم باید دیده بشوند این حرف درستی است؛ بسیاری از کارگران و محرومان ما و کارگران فصلی و ساختمانی می‌گویند به عنوان مثال ما در این عرصه‌ها نمی‌بینیم شما صحبتی بکنید.

وی ادامه داد: صحبت از زنان فرمودید؛ ما اکنون چند میلیون زن بد سرپرست یا بی‌سرپرست داریم که این‌ها دارند سرپرستی خانواده را انجام می‌دهند؛ این‌ها باید در برنامه شما دیده بشود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد:‌ در برنامه‌های کشور باید دیده بشود که او احساس کند که با این‌ها می‌تواند بهتر پیش برود؛ یا اگر همان که خود مردم در نظرسنجی‌ها بیان کردند که اگر صحبت از گرانی و تورم است او باید ببیند که شما برای این‌ها برنامه دارید. اگر شما آمدید و گفتید و بنده برنامه‌ای ندارم و موضوعی نیست به او می‌گوید وارد چه عرصه‌ای بشود.

وی یادآور شد: مردم در هفته جاری در یک فضای مردم سالاری دینی پای صندوق‌های رأی رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به  حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید؛ آیا این موضوع کمک کننده است باید بگوییم در فلان موضوع فلان راه حل را داریم. اینطور به مردم القا شد که فلانی طالبان است به جای اینکه بگوییم راه حل‌های ارائه شده از سوی وی کافی بوده یا خیر؟

جلیلی ادامه داد: باید فراتر از این‌ها به حل مسئله بپردازیم و نه تنها مشکل را حل کنیم، بلکه فرصتی برای مردم ایجاد کنیم تا احساس رضایت کنند.

وی تصریح کرد:‌ اگر ما صحبت می‌کنیم از اینکه مردم باید بیایند پای کار، مردم باید احساس کنند؛ همان ۶۰ درصدی که ایشان فرمودند باید احساس کنند که آیا مسئله آنها مطرح شد یا نشد.

جلیلی ادامه داد: تازه بگوییم باید برویم مسئله را بررسی کنیم، بعد راه حل‌هایش را پیدا کنیم و بعد ببینیم چه چیزی است؛ خوب این طبیعی است القای ناامیدی می‌کند؛ اما اگر شما آمدید مسئله را درست شناختید به مردم در همین حرف‌هایی که ما دارند می‌شنوند احساس کنند که این مسئله‌اش است و راه حل دارد و می‌تواند کمک کند به این بازنشسته به این کارگر.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد:‌ ما یک بحث شغل داریم یک بحث امنیت شغلی؛ بنده هر شهری که می‌روم یکی از سوالات این است که تکلیف امنیت شغلی ما چیست و ما باید چه کنیم؟ اگر احساس کند که این راه حل برایش پیش نمی‌آید حتماً نمی‌تواند انگیزه لازم را داشته باشد ضمن اینکه بنده معتقدم ما در این زمینه باید فراتر از این کار کنیم، نه تنها بگوییم مسئله شما حل می‌شود بلکه بگوییم فرصتی ایجاد می‌کنیم که تو از همه به کارگیری استعدادت احساس رضایت کنی.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه ای به رقبا و رفقای خود دارید؟» به موضوع اخلاق انتخاباتی اشاره کرد و در این باره گفت: من توصیه که از ابتدای شروع انتخابات داشتم به همه دوستان گفتم که هیچ وقت به خاطر دنیای افرادی مثل من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید و به آنها توصیه کردم حدود فعالیت سیاسی و خط قرمز تقوای الهی را رعایت کنند زیرا همه اینها را باید جواب دهند.  

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند(شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتما اکر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.  

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتما محکوم شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی اوقات افرادی ممکن است رفتاری غلط انجام دهند اما مشکل ما این است که اگر خودمان یا ستادهایمان و افرادی که مسئولیت رسمی دارند در عرصه ها بد اخلاقی انجام دهند حتما مضموم است و باید جلوی آن گرفته شود.  

وی اضافه کرد: مهم ترین موضوع این است که الان یک فرصتی است که میلیون ها نفر دارند ما را تماشا می‌کنند و می‌ببینند مشکل چیست. همانطور که دکتر پزشکیان اشاره کردند مشکل آمریکا نیست و بعضی وقت‌ها مشکل خود ما هستیم زیرا خیلی وقت‌ها خیلی از موضوعات را ما انجام ندادیم و مردم آن را پای آمریکا نمی گذارند.  

جلیلی اظهار داشت: اشاره کردند به برنامه ششم؛ چرا اجرا نشد و برنامه ششم زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بود و اتفاقا هم مجلس و دولت دست کسانی بود که حداقل در نگاه با ما متفاوت بود و به دولت تدبیر و امید و به مجلس نیز مجلس امید می گفتند. سوال اینجاست چرا این برنامه اجرا نشد.  

وی توضیح داد: در اینجا باید اینها را بحث کنیم که اگر به قول آقای دکتر پزشکیان این برنامه خوبی بوده و می توانسته کمک کند چرا اجرا نشده است. اگر شما در جایگاهی مثل مجلس که نقش نظارتی دارد و اینکه باید اجرای برنامه ها را دنبال کند، برنامه مثل کارنامه دانش آموز است و نمی توان آخر سال آمد که قبول نشده ای. پدر دلسوز کسی است که هر شب دنبال کند که فرزندش درس می خواند تا آخر سال مردود نشود.

جلیلی اظهار داشت: کار مجلس و نهادها اتفاقا نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصا در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقا همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند اینطور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.  

وی مطرح کرد: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و موثر باشد و بر آن کار کند.  مثلا موضوع حقوق اهل سنت یکی از بحث های بسیار خوب است. اهل سنت و اقوام ما حقی دارند. چه رای به من بدهند چه ندهند.   

وی با بیان اینکه وظیفه دولت و نظام این است که حق را انجام دهند اگر شایسته سالاری و حقوق سیاسی و مشارکت در بحث های مختلف است، افزود: این خیلی رفتار بدی است که موضوع حقوق اقوام به معامله تبدیل شود؛ اگر این حل است که باید همواره باشد و نباید حقوق مردم وارد معاملات شود. باید تعامل شود که اقوام ما مثل همه مردم ایران ایفای نقش کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شعار ما که بر اساس باور، رویکرد و توصیف و برآورد ما از صحنه است، هر ایرانی یک نقش پرشکوه شامل همه ایرانیان است و زن و مرد و اقوام و مذاهب مختلف باید در آن نقش ایفا کنند.

جلیلی در جواب اظهارات پزشکیان در خصوص موضوع تعارض منافع گفت: نکات خوبی آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که باید توضیح بدهم؛ تعارض منافع یعنی اگر کسی منافعی داشته باشد روی یک موضوعی حتما جواب نمی‌دهد، من همین امروز صبح در جمع فعالین اقتصادی شرکت داشتم؛ یکی از حضار پیشنهاد داشت که یک بار وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی انتخاب کنید که صریحا مخالفت کردم چون بخش خصوصی در این بخش منافعی دارد و باید زمینه برای فعالیت آنها ایجاد شود که کارهایشان به نحو احسن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید صدای جوانان و دانشجویان شنیده شود، افزود: در حوادث سال 1401 من تقریبا از مهرماه که شروع شد بنا داشتم هفته ای یک بار در دانشگاه حضور پیدا کنم یا بعضی وقت های دو هفته یک دانشگاه حضور پیدا کنم، جلساتم یکی دو ساعت نبود و سه تا چهار ساعت طول می کشید. یادم هست که در دانشگاه یزد از ساعت یک شروع کردم و تا ساعت 6 و 7 طول کشید در استان های مخلتف موضوعاتی مطرح شد و شما باید بروید با مردم و با همان دانشجویان صحبت کنید.

جلیلی افزود: مطلبی مطرح شده بود که جوانان امروز نسلی هستند که زبان مشترک نداریم که من گفتم این اشتباه است با این مردم و دانشجویان در آن شرایط چالشی و پرتنش بودم و وقتی 6 تا 7 ساعت صحبت می کردیم می دیدم که هم شما و او هم حرف شما را می فهمید بله ممکن است نسبت به برخی حرف ها قانع کننده نباشد؛ اما این فضا را ما باید شکل بدهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در همان ایام در موضوع کارگران، شرکت هپکو،ماشین سازی تبریز، هفت تپه، آذر آب وروود کردم و من در هپکو یادم است که کارگری می خواست خودکشی کند که می گفت حرف من رو بشنوید ما چند ماه حقوق نگرفتیم و این کار انجام نمی شود همان زمان هایی بود که دولت و مجلس اتفاقا دوستانی بودند که از رقبای ما محسوب می‌شدند و این موضوعات انجام نمی شد اما اکنون خوشحالم که همان کارگر امسال که به اراک رفتم من را بغل کرد و گفت در دولت شهید رییسی این کار انجام شد و اینجاست که نشاط ایجاد  می شود.

جلیلی اضافه کرد: اگر مباحث را خدا نکرده ناقص مطرح کنیم و یک بخش را ببنیم و بخش اصلی گم شود؛ ببنید وقتی در هشت سال شما رشد منفی و صفر داشته باشید و متوسط رشد هفت دهم درصد باشد این یعنی رکود یعنی عدم اشتغال یعنی همین دانشجوی شما و میلیون ها دانشجوی که می گویند آینده شغلی ما چه می شود؟ دانش آموخته هایی داریم که می گویند که درس خواندیم و  بهترین وقت عمرمان را گذاشتیم چی می شود باید همه نقش فعال ایفا کنند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که مردم، دانشجویان، کشاورزان و ... براساس اصول قانون اساسی چگونه اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و «چه سازکارو کار اجرایی برای شنیده شدن اعتراضات دارید؟»، گفت: شنیده شدن صدای مردم از افتخارات نظام و اندیشه دینی ما است که اگر وظیفه ای برای دولت تعیین می کند نمی گوید دولت باید فقط آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: تک تک مردم باید این امکان را داشته باشند که موضوع را دنبال کنند، بحث امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی و بزرگ است و باید اول دولت و کارگزاران شروع کنیم، بحث دولت سایه ما اصلا بر همین مبنا است و هر فردی در حد خودش باشد مسائل را دنبال کند اگر اشکالی دید اعتراض کند و بگوید که این کار خطا است و به نتیجه نمی رسد.

جلیلی افزود: پزشکیان بحث درستی مطرح می کند که می گوید باید رفت در میان مردم، من دهها ساعت در دولت رفیقان آقای پزشکیان در دانشگاه ها حضور پیدا کردم، مشاهده کردم که سئوالات دانشجویان به گونه ای بود که وقتی پاسخ مناسب می دادیم قانع می شدند.

جلیلی گفت: من در دولت روحانی هم همواره در دانشگاه ها حضور داشتم و با دانشجویان گفت وگو می کردم.

وی خطاب به پزشکیان گفت: مسائلی که از سر دلسوزی مطرح می کنید کافی نیست، همه باید به قانون عمل کنند چرا که قانون لازم الاجرا است. 

جلیلی ادامه داد: در برنامه  هفتم رشد هشت درصدی آمده است، این که خود به خود اتفاق نمی افتد باید ریز شد در حوزه های مختلف آن را پیگیری کرد و باید ماموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه ها، به دانشگاه ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و ... در موضوع خاص کشور مثلا ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.

به صورت کلی مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است

جلیلی در ادامه مباحث مطرح شده در مناظره رو در رو در رابطه با صحبت‌های پزشکیان در رابطه با اعتراض‌ها ادامه داد: اتفاقاً موضوع خوبی را بیان کردند و مردم می‌خواهند روز جمعه انتخاب کنند و سوال اصلی این است که پس رئیس جمهور در این رابطه چه نقشی باید ایفا کند و چه کاره است اگر به قول آقای دکتر وزیر و مدیر کل و غیر قانون را اشراف ندارند و به تبع آن اجرا نمی‌کنند حالا مردم می‌خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که دیگر وزیری را بر روی کار بیاورد که برنامه را بخواند و به آن منتظم باشد و قدرت اجرای آن را هم داشته باشد همچنین رئیس جمهوری باشد که بتواند ماهانه و در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید که برنامه‌ها تا چه حد پیش رفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حرف من این است که اگر در برنامه کشور مثل برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی را قانون کرده است این موضوع به خودی خود انجام نمی‌شود بلکه وزرای مختلف نظیر کشاورزی علوم و صنعت باید به آن اشراف داشته باشند. تفکیک هر کسی بداند که برای تحقق این رشد چه فعالیتی را باید انجام دهد.

جلیلی در رابطه با فضای مجازی و این موضوع که پیش از این گفته بودید به دنبال مسئولیت در فضای مجازی هستید تفاوت آن را با محدودیت بیان کنید، افزود: از مسائلی که ما در مورد رفاه مردم صحبت می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و مهمترین نکاتی که باید دولت برای آن برنامه داشته باشد همین فضای مجازی است.

وی گفت: به صورت کلی مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است و گاهی هم مسئله این است که استفاده شایسته از اینترنت هم نیازمند داشتن سرعت مناسب است و سرعت اینترنت موبایل را باید حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را تا ۵۰ برابر افزایش سرعت دهیم و این بر اساس محاسبات مطرح می‌کنم و معتقدم برای آنکه از هر چیزی که بخواهیم استفاده حداکثری داشته باشیم نظیر آزادی باید برای آن موارد تعیین کنیم مانند آنکه در جاده هم برای میزان سرعت قاعده وضع می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: در عرصه‌های مختلف اگر ما مسئولیت پذیری را البته طبق قانون و نه به شکل سلیقه‌ای اجرا کنیم و قانون مان هم مرتب تغییر نکند. حتماً کمک می‌کند و همین فضای مجازی یکی از افتخارات ما خواهد بود.

جلیلی، گفت: من امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم می‌گفتم که بسیاری از کارها را خودمان انجام می‌دهیم کافیست که دولت مانع ایجاد نکند و دولت باید در بحث تنظیم گری ورود کند. کافیست دسر رو برای مردم فراهم کنید و در واقع ادارات و وزارتخانه‌های ما باید پناهگاه مردم باشند این‌طور نباشد که مردم بگویند که حالا این هفت خان را چگونه رد بکنیم و یا خدا نکند که کار ما به اداره‌ها بیفتد.

وی در رابطه با موضوع فضای مجازی گفت: باید در این رابطه برنامه مشخص داشته باشیم و به مردم بگوییم که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم و نگاه ما این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده باشیم یا مصرف کننده نگاهمان به سکوهای خارجی باشد یا داخلی و منظور من این نیست که اصلاً از سکوی خارجی استفاده نکنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بحث من این است که چرا پول اینترنت که از مردم گرفته می‌شود و محتوا تولید کرده‌اند این پول به مردم پرداخت نمی‌شود و صحبت من این است که باید ۱۰ درصد از این پول به مردم پرداخت شود و این خودش فرصت زیادی ایجاد می‌کند و منبع درآمد و اشتغال برای مردم می‌شود که به تولید محتوا پرداخته باشند.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که به موضوع تولید داخلی به خودرو ساخت داخل اشاره کرد در رابطه با فضای مجازی و سکوهای داخلی، گفت: باید این چرخه باز بشود و همه باشد اما باید برای تولید کننده داخلی جایگاه درست و آن را جانمایی کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقاً نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصاً در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می‌کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقاً همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند این‌طور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.

باید برای آن برنامه داشته باشیم

جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی‌رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و موثر باشد و بر آن کار کند.

وی در ادامه در مورد فضای مجازی گفت: اگر گفته می‌شود فضای مجازی یک فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم بگوییم که چه برنامه‌ای داریم.

جلیلی افزود: یک‌نگاه این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده؟ نگاهمان به سکوهای خارجی باشد نه اینکه از سکوی خارجی استفاده نکنیم.

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه با اینکه پایگاه حزبی ندارد و به محفل‌های جناحی علاقه ندارید آیا این به این معناست که شما با کار تشکیلاتی مخالفید و فرایند تصمیم‌سازی و دولت آینده شما چه خواهد بود گفت: برای اداره کشور این‌طور نیست که کسی علامه دهر باشد راهش این است که جلسات کارشناسی و بحث‌های مختلف برگزار شود و در آنها به تصمیم برسیم.

وی، ادامه داد: دانشگاه فرق می‌کند ما از مقام رئیس جمهور صحبت می‌کنیم و این با رئیس دانشگاه تفاوت دارد که بگوید این نظر را قبول داشته باشد یا نه و رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد و در موضوعات مختلف باید کارهای کارشناسی را پیش از ورود به عرصه ریاست جمهوری انجام داده باشد از نظام سلامت گرفته تا سیاست خارجی لازم است نگاه‌های مختلف را شنیده باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: می‌گویند که شما به گرده‌های سیاسی علاقه ندارید در این رابطه در تمام دنیا افرادی وجود دارند که مسائل را پیگیری می‌کنند و در مورد آن تصمیم گیری می‌کنند و حرف من این است که در این گرده‌ها آنچه که به مصلحت کشور است خروجی نخواهد داد به حرف من این است که محدود به یک گعده و محفل نباشند و همه مردم باید مشارکت کنند.

جلیلی افزود: می‌شود که بر اساس چند لابی و دوست و رفیق صحبت کرد و باید رئیس جمهور بتواند در مقام اجرا تصمیم بگیرد و برای اینکه موفق باشد باید بتواند به موضوع اشراف داشته باشد و بتواند تصمیم صحیح و به موقع را در لحظه اتخاذ کند اما اگر دچار تزلزل و تردید شود و بگوید که حالا باید بگوییم که بررسی شود حتماً زمان را از دست خواهیم داد و خیلی از فرصت‌ها و زمان ۸۰ میلیون نفر از دست می‌رود.

وی ادامه داد: سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌ها است باید در لحظه از این فرصت‌ها استفاده کرد این مهم است که نسبت به آن اشراف داشته باشیم و این نسبت به همه مسائل نظیر نظام سلامت دیگر مسائل کشور وقتی که رئیس جمهور به موضوع اشراف داشته باشد دیگر کارشکنی‌ها نمی‌تواند اخلال ایجاد کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: رئیس جمهور علاوه بر اینکه به موضوع اشراف دارد باید به سنگ‌اندازی‌ها و مقاومت‌ها نیز اشراف داشته باشد. من دیروز در بازار با ۲۲ سنت که در سال‌های گذشته جلسه داشته‌ام به ۱۷ موضوع رسیدم که مانع تولید است و بسیاری از آنها به تصمیم‌های غلط دولت و وظایف دولت مربوط می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود که خواهید دید چه میزان شغل و منبع درآمد برای مردم ایجاد خواهد شد. اینکه شما امکان اشتغال را فراهم کنید و صنعت فضایی را پر رونق‌تر کنیم و ان‌شاءالله ما برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به خارج فضا وارد می‌کنیم.

در ادامه این مناظره جلیلی با اشاره به برنامه دولت مطبوع خود در حوزه سیاست خارجی و خنثی سازی تحریم‌ها، گفت: بحث سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است. سیاست خارجی دو سه تا کشور نیست. این اشتباه بود که روابط کشور با چند کشور و قدرتی منحصر شد که بیشترین اختلاف وجود دارد.

جلیلی با بیان اینکه فرصت‌ها از نقاط اشتراک به دست می‌آید، گفت: می‌گفتند اگر به ما اجازه بدهید برجام را انجام دهیم هم چرخ سانترفویوژ می چرخد و هم چرخ اقتصاد، مگر این کار را نکردند؟

وی گفت: آژانس بین المللی ۱۵ بار در گزارش نوشت که ایران همه تعهدات را انجام داده است. اما طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد. سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها ست. ملت خودمان را زود متهم نکنیم و طرف مقابل را تبرعه.

جلیلی در ادامه در پاسخ پزشکیان در رابطه با مسائل بین‌المللی و ارتباط با دنیا و fatf همچنین برجام، گفت: اینکه شما می‌گوید یک چیزی بگویید و یک چیزی بگیرید این‌طور نبود بلکه ما امروز در برجام طلبکاریم و ما چیزهای بسیاری دادیم و چیزی نگرفته‌ایم و راه حل آن این است که ما نباید معطل آنها شویم. کاری باید انجام دهیم این است که با طلبکاری به آنها بگوییم که ما ده‌ها کار را انجام دادیم و شما از برجام هم خارج شدید و این دیپلماسی و سیاست نیست که همه چیزمان را بدهیم و طرف مقابل که خارج شود چیزی نگوییم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بعد از حدود ۹ سال این موضوع روشن می‌شود که ابزار فشار او تحریم‌ها است و خود غرب اذعان داشت که تحریم‌ها نقطه آخر بود و این عین صحبت‌های اوباما است. وقتی که ترامپ از برجام خارج شد من گفتم که حماقت او بود و این در شرایطی بود که مردم ما فهمیده است که چگونه با این حربه تحریم مقابله کند.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که اشاره به وجود مشکل در قشر کارگر جامعه و وجود تحریم‌ها داشت افزود: من بر روی تشخیص شما اشکال می‌گیرم برای همین تجویزتان غلط است چرا که ما در موضوع تحریم‌ها قدرتمند وارد شده‌ایم. من همان زمان هم در کمیسیون برجام به شما گفتم که اینجا ننوشته است که تحریم‌ها لغو می‌شود بلکه نوشته است ۸ سال دیگر و بعد از ۸ سال هم اتفاقی که رخ داد این بود که سه کشور اروپایی اطلاعیه دادند که تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم.

وی گفت: امروز اهرم تحریم را که غرب می‌خواست علیه ما به کار بگیرد حتماً از آن خارج می‌شویم و یک راه این است که از طرف مقابل بخواهیم تعهدات خود را انجام دهد همانطور که شهید رئیسی تحریم‌ها را خنثی کرد و آنها گفته بودند ۲۰۰ هزار بشکه هم نمی‌توانیم بفروشیم اما امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشیم باید معطل آنها نمانیم.

بحث خنثی کردن تحریم یک بحث است و ما باید او را از تحریم کردنش پشیمان کنیم

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بحث خنثی کردن تحریم یک بحث است و ما باید او را از تحریم کردنش پشیمان کنیم با اهرم‌های اقتصادی و با رویکردهایی که داریم امروز در بسیاری از عرصه‌ها این موضوع شکل می‌گیرد و چرا آنها در برخی از عرصه‌ها کوتاه می‌آیند چرا که می‌بینند که ما در حال پیشرفت هستیم و این را به سخره نگیریم که سلیمانی تهدیدها را از دل تهدیدها به وجود می‌آورد و می‌توانیم به سراغ قابلیت‌های دیگرمان برویم راه انداختن اقتصاد تعامل گسترده با جهان است.

جلیلی، گفت: در سریلانکا ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی را راه اندازی کردیم. این کاری بود که شهید رئیسی انجام داد.

جلیلی گفت: ایران فراتر از تعهداتش اقداماتی را انجام داد اما نتیجه اش چه بود؟ طرف مقابل خارج شد و بر تحریم‌ها افزوده شد و ۸۰۰ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم افزایش یافت.

وی گفت: اینکه دنیا را در چند کشور منحصر کنیم اشتباه است. هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور توجه کند و از نقاط و اشتراکات فرصت کسب کنیم. از اختلافات کشورهای دیگر با یکدیگر هم فرصت ایجاد کنیم. مثلاً روسیه با اروپا دچار اختلاف شده لذا امروز با کنار رفتن اروپا باید بازار برای روسیه ایجاد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما (پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آنها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم.

وی‌گفت: در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می‌فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.

جلیلی در بخش جمع‌بندی عنوان کرد: آقای پزشکیان من و شما امروز مدعی رئیس جمهور بودن هستیم و باید برنامه‌هایمان را از قبل آماده می‌کردیم و زمان نداریم. برنامه من در حوزه نقدینگی کشاورزی و بانک با مطالعات قبلی آماده است. شما هم باید همه این برنامه‌هایتان را از قبل نوشته باشید و نه اینکه بخواهید معطل بمانید. شما در برخی از موضوعات حتی درست هم تشخیص نمی‌دهید همانطور که ۸ سال دولت قبلی هم می‌گفت حالا باید بررسی شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ‌ برنامه ما fatf این است که این موضوع را دنبال کنیم و باید راه‌های دیگر را به موازات آن ادامه دهیم و اگر طرف مقابل تعهدی را انجام نداد ما نباید رو به قبله بایستیم. باید راه‌ها را پیدا کنیم اما باید جهش را پیدا کنیم و فقط معطوف به فروش نفت نباشیم و این جمع‌بندی نظر کارشناسان متعدد است و نتیجه حضور در نقاط مختلف کشور است.

جلیلی افزود: من با اصناف مختلف جلسه داشته‌ام و جمع‌بندی و راه حل‌هایی که بیان می‌کنم نتیجه نظر کارشناسان بسیاری است که برنامه‌هایی که ارائه می‌دهم کارشناسی شده است. اقتصاد ایران باید در دنیا جانمایی پیدا کند و باید تلاش کنیم و روز به روز فرصت‌های جدید را کشف کنیم و آنها را اجرایی کنیم برنامه من این است که باید اولویت‌ها را بشناسم به هر سفارت ما یک سکوی صادراتی شود.

وی گفت: شهید رئیسی را خدا رحمت کند که به پاکستان رفت و آنجا ۷۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. ما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی‌بندیم و منافع و حقوق ملت را با قوت دنبال می‌کنیم و باید برای آن فکر داشته باشیم و این‌ها را از قبل اندیشیده باشیم و برنامه‌هایمان را از قبل نوشته باشیم نه مثل شما که می‌گویید این برنامه‌ها را رها کنید. شما چون برنامه‌ای برای عمل ندارید حتماً از دیگران عقب می‌مانید در کشاورزی و سیاست خارجی هم اگر مطالعه نداشته باشید و بررسی نداشته باشید حتماً کشور ۴ سال عقب می‌ماند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بر موضوعی که می‌خواهم تاکید کنم این است که ۶ قطعنامه سازمان ملل که صادر شد سه مورد آن در زمان آقای لاریجانی و زمانی که آقای ظریف در سازمان ملل نماینده بوده‌اند صادر شده است باید ببینید که عمده قطعنامه‌ها در زمان کدام دولت صادر شده است و بررسی کنید این دولت مسیری را که دنبال کرده است با چه رفتار غلطی طرف مقابل را به طمع قطعنامه صادر کردند انداخته است.

جلیلی، گفت: مهمتر از خطای صورت گرفته این است که یک خطا مجدد تکرار شود و مجدد ملت به همان خطا گرفتار شوند.

جلیلی پاسخ به پزشکیان که گفت شما برنامه ندارید و روش برنامه نوشتن این نیست، برنامه شما علمی نیست و اگر برنامه دارید بگویید که خرید راهبردی در بهداشت و درمان چیست گفت: شما آیا برنامه دارید. همانطور که شما گفتید می‌خواهید سیاست‌های کلی نظام را دنبال کنید و رشد ۸ درصدی در آن پیش بینی شده است. و اینکه شما می‌گویید قیمت خانه و گوشت و خودرو چند است به این دلیل است که ۸ سال رشد نداشتیم و رشد اقتصادی ما صفر شد.

وی در پاسخ به این سوال پزشکیان که پرسید شما کدام کار اجرایی را عمل کرده‌اید و درست از آب درآمده است و چرا در دولت شهید رئیسی در سایه بودید و به آفتاب نیامدید، شما یک بنگاه را اداره نکردید و حالا می‌خواهید مملکت را اداره کنید افزود: تدابیر درست و تصمیم‌های صحیح و به موقع در زمانی که آمریکا در شرق و غرب ما کشورها را اشغال کرده بود. تدابیر به فرصت تبدیل شد. ویژگی من این بوده است که از پایین‌ترین سطح از کارشناسی تا معاونت و رئیس اداره و مدیر کل در مراحل مختلف در مدت ۱۸ سال در اداره آمریکا در وزارت امور خارجه بودم و همان زمان میلیاردها دلار قرارداد با آمریکای لاتین منعقد می‌شد.

جلیلی در واکنش به این صحبت پزشکیان که گفت من همین امروز از انتخابات کناره‌گیری می‌کنم اگر شما بگویید که ۸ درصد رشد را موفق اجرا می‌کنید اما اگر نکردید اعدام شوید، گفت: مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه کسی وعده الکی می‌دهد و چه کسی می‌خواهد ۸ درصد برنامه را محقق کند و من مطالعه نکردم اما اگر دولتی معتقد باشد که این ۸ درصد بر روی محاسبه و کتاب ایجاد می‌شود یک جهان فرصت دارد و می‌تواند یک ایران جهش داشته باشد. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد و باید دولت نقاط قوت را بشناسد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.