خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۰۸۱

پزشکیان در مناظره اول دور دوم انتخابات چه گفت؟

پزشکیان در مناظره اول دور دوم انتخابات چه گفت؟

مناظره مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود پزشکیان در ابتدای این مناظره خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بحث‌هایم را شروع کنم باید بگویم که، یک خبری را از ما در رسانه‌ها پخش کردند که ما بنزین را گران خواهیم کرد، ما بارها گفتیم که این کار را نخواهیم کرد ولی خب متاسفانه این رسانه‌ها کارهایی می‌کنند که خبرها به این شکل منتشر می‌شود اما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد، 

وی افزود: اما در بحث مشارکت باید بگویم مشارکتی که صورت گرفت به نظر بنده برای ما نگران کننده است، قابل قبول نیست در کشور ۶۰ درصد از مجموعه کشور پای صندوق‌های رای نیایند.

وی در ادامه گفت: این مشکل ما مربوط می‌شود به اینکه قسمتی از آن به زنان جامعه مربوط می‌شود که آنها را بازی نمی‌دهیم، اقوام جامعه است که آنها را بازی نمی‌دهیم و وقتی بنده احساس نکنم در یک کشور جایی از اعراب دارم طبیعتاً من نخواهم آمد که بازی کنم.

پزشکیان تصریح کرد: وقتی قرار است حقوق انسان‌ها را نادیده بگیریم و صدای آنها را نخواهیم بشنویم، و خیلی از خواسته‌های آنها را خودمان تصمیم بگیریم و آنها را نادیده بگیریم، خب طبیعی است که آنها بیایم پای صندوق‌های رای و به ما رای بدهند خوب این اتفاقات می‌افتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ستون یک جامعه مردم هستند و وقتی ۶۰ درصد مردم نمی‌آیند ما باید احساس بکنیم که اگر می‌خواهیم در مقابل دشمن بایستیم این مردم هستند که باید بیایند و مردم نسبت به ما یک سری مسایلی دارند و ما اگر می‌خواهیم آن قوام و ثبات را در کشور داشته باشیم باید اقوام را ببینیم همه مذاهب را ببینیم، هر کس را بر اساس شایستگی جایگاهش را در نظر بگیریم.

وی افزود: یک خبر فیکی از قول ما پول دادند و در برخی رسانه‌ها پخش کردند که فلانی پسرش گفته است که سنی‌ها فلان هستند و آقای عبدالحمید در زاهدان حرف‌های بدی ما گفتیم و بی‌احترامی کردیم.

وی در ادامه گفت: این دروغ‌هایی که این‌ها می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و یک عده آدم‌ها این‌ها را پخش می‌کنند خیلی زشت است، در قرآن خداوند می‌گوید می‌خواهید خبر بدهم که شیطان بر چه کسی نازل می‌شود، بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.

پزشکیان تصریح کرد: ما روز به روز پشتوانه اجتماعی مان را از دست می‌دهیم به خاطر رفتارهایمان، به خاطر گرانی به خاطر برخورد با دختران به خاطر برخورد با اینترنت و فیلتر، ما اگر رفتارهایمان را با مردم حل نکنیم مشکلات مان حل نخواهد و با صرفاً گفتن هم درست نمی‌شود.

قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی که مطالب علیه خود را به استدیو آورده بود گفت: اگر من مطالب هوادارن شما علیه خودم را می آوردم سه چهار برابر این بود من رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی ها به من می گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

وی ادامه داد: این تهمت ها که می گویند یک دعوای درون گروهی است آنها که نیامدند رای بدهند نگران پول نبودند محرومین همیشه پای صندوق بودند پشتوانه های انقلاب حقوقشان تامین نیست.

این نامزد انتخابات گفت: سیاست‌های کلی و قانون برنامه وجود دارد در مورد بهداشت و درمان 4 دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند ولی می‌ماند قرار بود کسی بدون صف خدمت نگیرد اما می‌گیرد. وقتی مجری برای خود یک سفره پهن می‌کند و برای مردم خدمت فرق می کند اینگونه مردم به ما باور نمی‌کنند می‌گوییم از مردمیم و در سفره دیگر می‌نشینیم.

وی گفت: قانون و برنامه که گوید این کارها را بکنید چرا حل نکردند؟ مشکل مجریان و مسئولات بالاست که عزم و اراده داشته باشند برای حل مشکل مردم آدم های خودشان را فقط نگذارند و اینطور نباشد که افرادی که جزو هیچ دسته ای نیستند را جایی نگذارند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک بار گفتم ما در میان مسئولان رده بالا فرد سنی نداریم اسم سه نفر را آوردند اما کرد بودند ولی سنی نبودند ما این ها را در دانشگاه و مدرسه و استخدام در رده های بالا قرار نمی دهیم مردم از این تنوع چیزی مشاهده نمی کنند. اکثر قدرت دست یک جناح خاص است.

آیا دولت ها به برنامه ای که خودشان نوشتند عمل میکنند؟

وی افزود: الان در دانشگاه تبریز، ما بارها پرسیدم چرا این بچه ها را اخراج کردید؟ وقتی بچه ها را مسموم می کردند بعضی گفتند چرا اینطور می کنید اینها گرفتند و برخی را اخراج کردند!

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما وقتی می گوییم مردم، باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند و اجازه دهیم بپرسند و فریاد بزنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: حرف از برنامه می‌زنند، آیا دولت ها به برنامه ای که خودشان نوشتند عمل میکنند؟ برنامه مینویسند اما کار دیگری میکنند، بیشترین مشکل در جامعه این است که حرف میزنیم اما عمل نمی‌کنیم؛ هیچ فریضه ای از فرایض الهی به اندازه عمل به وعده مورد توجه نبوده است.

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این روند از نظر علمی غیرممکن است که به اهداف برسیم؛ باید صادقانه با مردم حرف بزنیم، اگر با مردم صادق باشیم می‌توانیم روبه جلو حرکت کنیم.

وی گفت: قرار بود بر اساس سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در سال 1404 در منطقه اول شویم؛ اما آیا شده‌ایم؟

پزشکیان در بخش پنچم بیان دیدگاه‌های خود درباره راهکارهای خود برای اعتراضات گفت: برای حل مشکلات راه‌حل علمی و اعتقادی وجود دارد. در مدیریت سه اصل وجود دارد، چه کسی مسئول است، چه چیزی به او ابلاغ شده و چه پاسخی دارد، اگر مدیری به این سه اصل پایبند نباشد مشکل حل نمی‌شود. 

وی افزود: ۹۹ درصد مدیران و حتی خود وزیر هم نمی‌داند قانون برنامه چیست، از کسی که نمی‌داند چه می‌خواهید از او بپرسید؟ مدیر ما مسئولیت خود را انجام نمی‌دهد و کتکش را پرسنل می‌خورد، در دوره‌ای که نایب رئیس مجلس بودم، بانک‌ها پول مردم را خورده بودند و مشخص شد که این گناه حاکمیت بود، صدای اعتراضش را شنیدم با او حرف زدم و پیگیری کردم و به قوه قضائیه تحویل دادم. 

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مملکت زمانی درست می‌شود که باهم دعوا نکنیم و بعد قانون را اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: اعتراض حق مردم است و اصلا اجازه نمی‌خواهد و اگر اجازه اعتراض بدهیم مگر مردم دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟ حرف دانشجو و نخبه را باید شنید، نه اینکه تهمت بزنیم و اخراجش کنیم.

پول فیلترشکن ها به جیب چه کسی می‌رود؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا در موقعیت های خاص محدودیت هایی وجود دارد اما اگر استمرار پیدا کند در مواقع غیر ضرور هم اشکال دارد.

وی افزود: ما در بحث‌های اداری بیمارستانی، بانکی، دانشگاهی به اینترنت احتیاج داریم، ارتباط با دنیا براساس این سیستم است نمیتوانیم بگوییم در یک قفس به دور از دنیا می‌خواهیم زندگی کنیم؛ باید با صاحبان شرکت ها  و این برنامه‌ها  صحبت کنیم و درخصوص جزئیات به توافق برسیم. دولت میتواند بنشیند قرارداد ببند.

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: پول فیلترشکن ها به جیب چه کسی می‌رود؟ چه بلایی سر کسانی که از فضای مجازی کسب و کار داشتند امد؟ از زندگی ساقط شدند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در مواقعی که نیاز است از فیلتر شکن استفاده کنیم همه دنیا اینطور است اما ایران در مواقع عادی از فیلتر شکن استفاده میکند و مردم برای آن پول می‌دهند و بیشتر از اینترنت حتی برای ان هزینه می‌کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: الان که خبری نیست برای چی فیلتر است همه چی؟ دانشگاه‌ها، بیمارستان،ها بانک‌ها به مشکل خوردند؛ باید مردم در این فضا راحت زندگی و درامد کسب کنند دنیایی از فرصت ها و امکانات در این فضا وجود دارد.

باید از تخصص هریک از متخصصان باید در جای خود استفاده شود

وی افزود: کجای دنیا دراین مسئله مثل ما عمل می‌کند؟ ما کاری می‌کنیم که مردم از زندگی ساقط شوند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ماشینی که ۲۰ هزار دلار است در داخل ایران ۱۰۰ هزار دلار می فروشند؛ مرزها را باز کنید 

وی افزود: نباید از چرخه تولید در دنیا بیرون بیایم از چرخه تکنولوژی در حال خروج هستیم؛ نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز را  خودمان تولید می‌کنیم؛ اینکه کشوری خودش همه چیز را تولید کند، دوره‌اش گذشته است. 

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص دارد، که می‌توان از آن‌ها نظر گرفت.

وی افزود: دید ما حق و عدالت است، در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم. قرار نیست به مادری که بچه‌اش در حال مرگ است درمان را دریغ کنیم و یا کودکی که در مدرسه‌ای دورافتاده درس خوانده مجبور به رقابت با پولدارها شود. 

پزشکیان اظهار داشت: در سیاست‌های کلی باید دید از کدام تخصص برای کدام هدف باید استفاده کنیم؛ ما اقتصاد دارو، بیمارستان و انواع دیگر داریم و باید از تخصص هریک از متخصصان باید در جای خود استفاده شود. این به دید ما برمی‌گردد. 

وی افزود: ایران پر از مربی است اما می‌توان از خارج برای بالا بردن مربی استفاده کرد اینکه آن مربی چقدر بتواند کمک کند مهم است.

مشکل ما الان اختلافات است

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سیاست خارجی باید بستر بازار را برای معامله‌گران ما پیدا کند. اقتصاد صنعت با اقتصاد کشاورزی فرق دارد.  در سیاست خارجی برای هدف خاصی باید کارشناس خاصی داشت. 

وی ادامه داد: سیاست‌های رهبری و امام نه شرقی و غربی است و هر جا مصلحت و عزت و حکمت ایجاب کند اقدام خواهیم کرد. برای تصمیم‌گیری ابزار علمی و تجربی و کارشناسی وجود دارد. 

پزشکیان گفت: با حرف من نمی‌توان دل و روده کسی را بیرون ریخت و باید به دیدگاه علمی و کارشناسی و تجربه بین‌المللی و شواهد تصمیم گرفت؛ قرار نیست با حرف من مملکت در چاله ای بیافتد که نتواند بیرون بیاید.

وی اظهار داشت: استراتژیک پلنینگ فقط در درون سازمان می تواند باشد، اینطور که نمی توان برنامه نوشت. یک نفر بیاید درباره همه چیز بگوید برنامه دارم صرفا کپی پیست کردن است؛ امکان ندارد کسی برنامه بنویسد اما داخل آن سازمان نباشد؛ مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل ما آدمهایی است که علم، مهارت و انگیزه را ندارد.

پزشکیان ادامه داد: مشکل ما الان اختلافات است، با fatf در زمان یک دولت موافقت می شود، اما در زمان دولت دیگر مخالفت می شود ‌

وی افزود: بدون سیاست خارجی‌ می‌شود زندگی کرد اما زندگی‌بخور نمیر می‌توانیم داشته باشم، اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید ارتباطات خود را افزایش دهیم؛ اگر می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هرچه ارتباطمان را بیشتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. اول از همسایه‌ها شروع کنیم و بعد هرچه توانستیم جلوتر می‌رویم.

در زمان شهید رئیسی این تحریم‌ها به ۲۵۰۰ رسید

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل تعامل نکند، با توانمندی های خودمان زندگی می کنیم و مشکلات را حل میکنیم ولی از تمدن دور خواهیم ماند.

وی افزود: می‌دانید الان چقدر به خاطر FATF و برجام ضرر می‌کنیم؟ ده هزار میلیارد روزانه ضرر می‌کنیم. عده‌ای هم کاسب تحریم هستند؛ ما بر اساس سیاستهای کلی که همان عزت و حکمت و مصلحت است در سیاست خارجی جلو خواهیم رفت.الان ترکیه و چین و عراق هم پول ما را  نمی‌دهند.

پزشکیان در ادامه مناظره گفت: مسئله روشن است همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی نفت استخراج شده ۱۸ درصد است و این به معنای نابودی سرمایه نسل‌های آینده است.

وی گفت: نفت را ارزان می‌فروشیم و دست کسی می‌دهیم که نفت رو برده و پول را خورده است و ۳ میلیارد دلار را برنگردانده است؛ بازارها را از دست دادیم و قطر گاز را صادر می‌کند و بازار را گرفته است. 

پزشکیان اظهار داشت: اگر دولت‌های قبل بد بودند زمان آقای رئیسی چرا انجام نشد. در زمان شهید رئیسی این تحریم‌ها به ۲۵۰۰ رسید؛ در مجلس هم با برجام مخالف بودند و من از آقای دکتر پرسیدم اگر برجام را قبول نکنیم می‌خواهیم چه کنیم؟ 

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ سال گذشته است و باید دید ضرر و منفعت آن باید مشخص شود. در این شرایط سرمایه‌های آینده گم و گور می‌شوند. 

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قرار نیست ما هر وقت حرف بزنیم و مداکره کنیم و بعد محکوم شویم؛ روش حل مساله این است که چگونه گفت‌وگو را به نتیجه برسیم، شهید سلیمانی موی دماغ آمریکا در منطقه بود.

با مشورت متوجه مسائل مختلف می‌شویم

وی افزود: به تاجران و دانشگاهیان ما ویزا نمی‌دهند چرا ترکیه و چین پول ما را نمی‌دهد؟ چرا قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند و سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ اف ‌ای تی اف مثل فیفاست و اگر به آن نپیوندیم بازی‌مان نمی‌دهند ممکن است در ۱۰ جا بازی بدهند اما در جهان نمی‌دهند.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول باید در داخل همگرایی پیدا کنیم و هزینه‌های سوءمدیریت را مدیریت کنیم و به دنیا ثابت کنیم که می‌توانیم بایستیم و بعد  معامله کنیم؛ اگر با هم دعوا نکنیم می‌توانیم با عزت مصلحت و حکمت پیش برویم. روزی گفته می‌شد که تحریم نعمت است اما اکنون بد شده است.

وی افزود: پول چاپ کردیم و در دولت شهید رییسی نقدینگی افزایش یافت.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اول باید اختلافات را حل کنیم و بعد به علم و نظرات کارشناسی اعتبار دهیم.

وی ادامه داد: با مشورت متوجه مسائل مختلف می‌شویم باید کارشناس‌ها را جمع کنیم و از آنها مشورت بگیریم. اگر نظر این کارشناس ها را گوش دهیم می‌توانیم مسیر درست را تشخیص دهیم.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: وضع امروز مملکت نتیجه تصمیم های ماست، چرا هر مذاکره ای می‌رویم بعدش قطعنامه علیه ما صادر می‌شود؟ یعنی ما نمی‌توانیم کسی را قانع کنیم؟

وی ادامه داد: پولی که الان داریم بی ارزش شدهد است، استاد دانشگاه ما با حقوق ۴۰۰ دلاری معلوم است اینجا نمی‌ماند و در خارج که به او ۶۰۰۰ هزار دلار می‌دهند توجه می‌کند.همه اقشار از این دست مشکل‌ها دارند.

مسعود پزشکیان در جمع‌بندی سخنان خود در مناظره گفت: حرف‌های شما جهت‌گیری است نه برنامه؛ برنامه از نظر علمی روش و مسیر و صاحبان فرایند دارد. روش نوشتن برنامه از نظر علمی مشخص شده است. 

وی افزود: هرچقدر هم قوی باشید نمی‌توانید به تنهایی برای هر وزارتخانه برنامه بنویسید، یا نمی‌دانید که برنامه چیست یا برای شما کپی پیست کردند. چارچوب علمی ندارد. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: علم یک روش مشخص و علمی دارد، یک سری کلمات پشت هم به معنای برنامه نیست؛ همه ما ادعای مسلمانی داریم، بر اساس توان و مهارت چیزی بنویسم که اجرا شود، با این روند امکان رشد هست درصدی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: قیمت اقلام مصرفی مردم در طول سه سال گذشته از چند به چند رسیده است، واقعیت این است که زندگی مردم نمی‌چرخد شما می‌توانید بیاستید اما مردم نمی‌توانند.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بین تئوری و عمل خیلی فاصله است و شما بگویید کجا را اداره کردید؟ چرا در زمان دولت شهید رئیسی از آفتاب بیرون نیامدید؟

وی افزود: کسی که یک اداره را مدیریت نکرده او را به ریاست سازمان بگذاریم؛ بنده عضو هیچ دسته و گروهی نیستم و براساس دستور حکومت علی به میدان آمده‌ایم. اگر حکومت جمهوری اسلامی بخواهد اصلاح شود باید حکومت امام علی را انجام دهم. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم این حرف‌ها تئوری است و ۴۵ سال است این حرف‌ها را می‌زنیم اما ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: حرف شما در تئوری است. منابع مملکت در حال نابودی است. شما ۲۰ سال در سایه بودید و دوستان شما کسانی بودند که سفارت عربستان را اشغال کردند و آنها در ستاد شما مشغول هستند؛ من حاضرم از رقابت کناره‌گیری کنم به شرطی که ایشان رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اگر نتوانست اعدامش کنید. 

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: وقتی آتش‌به‌اختیاران وارد شدند من که کاره‌ای نبودم؛ اینکه ما باید بحث هسته‌ای را داشته باشیم یک موضوع است و اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم چیز دیگری است.

مسعود پزشکیان در جمع‌بندی سخنان خود در مناظره گفت: حرف‌های شما جهت‌گیری است نه برنامه؛ برنامه از نظر علمی روش و مسیر و صاحبان فرایند دارد. روش نوشتن برنامه از نظر علمی مشخص شده است. 

وی افزود: هرچقدر هم قوی باشید نمی‌توانید به تنهایی برای هر وزارتخانه برنامه بنویسید، یا نمی‌دانید که برنامه چیست یا برای شما کپی پیست کردند. چارچوب علمی ندارد. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: علم یک روش مشخص و علمی دارد، یک سری کلمات پشت هم به معنای برنامه نیست؛ همه ما ادعای مسلمانی داریم، بر اساس توان و مهارت چیزی بنویسم که اجرا شود، با این روند امکان رشد هست درصدی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: قیمت اقلام مصرفی مردم در طول سه سال گذشته از چند به چند رسیده است، واقعیت این است که زندگی مردم نمی‌چرخد شما می‌توانید بیاستید اما مردم نمی‌توانند.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بین تئوری و عمل خیلی فاصله است و شما بگویید کجا را اداره کردید؟ چرا در زمان دولت شهید رئیسی از آفتاب بیرون نیامدید؟

وی افزود: کسی که یک اداره را مدیریت نکرده او را به ریاست سازمان بگذاریم؛ بنده عضو هیچ دسته و گروهی نیستم و براساس دستور حکومت علی به میدان آمده‌ایم. اگر حکومت جمهوری اسلامی بخواهد اصلاح شود باید حکومت امام علی را انجام دهم. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم این حرف‌ها تئوری است و ۴۵ سال است این حرف‌ها را می‌زنیم اما ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: حرف شما در تئوری است. منابع مملکت در حال نابودی است. شما ۲۰ سال در سایه بودید و دوستان شما کسانی بودند که سفارت عربستان را اشغال کردند و آنها در ستاد شما مشغول هستند؛ من حاضرم از رقابت کناره‌گیری کنم به شرطی که ایشان رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اگر نتوانست اعدامش کنید. 

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: وقتی آتش‌به‌اختیاران وارد شدند من که کاره‌ای نبودم؛ اینکه ما باید بحث هسته‌ای را داشته باشیم یک موضوع است و اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم چیز دیگری است.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.