فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۰۷۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

علی طیب نیا، مشاور عالی رئیس جمهوری کیست؟

علی طیب نیا، مشاور عالی رئیس جمهوری کیست؟

علی طیب نیا از مدیران با سابقه اقتصادی به شمار می‌رود و با کوله‌باری از تجربه به سمت مشاور عالی ریاست جمهوری منصوب شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روزهای گذشته، گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون سمت علی طیب نیا در دولت چهاردهم مطرح می‌شد؛ از معاون اول ریاست جمهوری گرفته تا رئیس سازمان برنامه و بودجه. با این حال، طیب نیا در نهایت با حکم مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، به سمت مشاور عالی رئیس جمهوری منصوب شد. اما طیب نیا کیست و با چه کارنامه‌ای مشاور عالی رئیس جمهور شده است؟

سوابق تحصیلی علی طیب نیا

علی طیب نیا متولد سال 1339 در استان اصفهان است. او مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد و در حال حاضر، عضو هیات علمی این دانشگاه است. او در آزمون ورودی دانشگاه رتبه 16 را کسب کرد و با کسب رتبه اول در آزمون‌های ورودی، به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری راه یافت. او دوره پایان‌نامه خود را نیز در رابطه با بررسی مسئله تورم در ایران در دانشگاه لندن گذراند.

نگاهی به سوابق اجرایی مشاور عالی رئیس جمهوری

طیب نیا از مدیران با سابقه اقتصادی به شمار می‌رود و با کوله‌باری از تجربه به سمت مشاور عالی ریاست جمهوری منصوب شده است. او مسئولیت‌های خود را از سال 1365 و در سمت مشاور اقتصادی نخست وزیری آغاز کرد و در دولت‌های علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. او در سال‌های 1380 تا 1384 نیز به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد.

 طیب نیا در سال‌های 1384 و 1385 معاون اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود. دبیری ستاد مدیریت بحران، عضویت در شورای پول و اعتبار به عنوان کارشناسی خبره در امور پولی و بانکی، دبیری ستاد تنظیم بازار و دبیری هیات امناء حساب ذخیره ارزی از دیگر سوابق او به شمار می‌روند.

عملکرد طیب نیا در سمت وزارت اقتصاد دولت یازدهم

 طیب نیا در سال 1392 و در دولت اول حسن روحانی، موفق شد با کسب 274 را از 284 رای اخذ شده، بالاترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را کسب کند و به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شود. اقتصاد ایران در زمان وزارت کاهش قابل توجه تورم و رشد اقتصادی بالا را تجربه کرد. از همین روی، بسیار از کارشناسان اقتصادی، طیب نیا را بهترین وزیر اقتصاد ایران پس از انقلاب می‌دانند. با این حال، طیب نیا به دلیل اختلاف با برخی از اعضای دولت روحانی، در دولت دوازدهم حضور نداشت.

برای مطالعه بیشتر، صفحه سیاسی در تجارت‌نیوز را دنبال کنید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.