فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۲۷۱

تصمیمات دولت چهاردهم در ۲ هفته ابتدایی شروع به کار چقدر خرج داشت؟

تصمیمات دولت چهاردهم در ۲ هفته ابتدایی شروع به کار چقدر خرج داشت؟

تا پنج‌شنبه گذشته، دو هفته‌ای از آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم گذشت. در این مدت رئیس جمهور و دیگر اعضای هیات دولت دست به اقداماتی و وعده هایی دادند. در این گزارش نگاهی انداختیم به هزینه این اقدامات.

به گزارش تجارت نیوز،

 اعضای هیات دولت در دو هفته ابتدایی فعالیت خود تصمیم‌هایی گرفتند که در این گزارش قصد داریم هزینه‌های برخی از آنها را برآورد کنیم.

تصمیمات دولت در بخش کشاورزی

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در حوزه کشاورزی از پرداخت مطالبات گندمکاران خبر داده و گفته، بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد پرداخت بدهی دولت به گندمکاران تأمین و مصوب شده و کار در مرحله اجراست.

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اظهار کرده، پولی که برای گندمکاران در قانون پیش‌بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت.

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور خبر داد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که پس از پرداخت 26 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران، میزان پرداختی معوقات کشاورزان به ۱۲۰ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان رسید و تاکنون ۵۸ درصد از پول گندمکاران پرداخت شده است.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، برآورد اولیه از تکالیفی که بر عهده بخش کشاورزی یا وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده، نشان می‌دهد که حدود ۱۰۷۰ همت منابع نیاز است تا به خودکفایی 90 درصدی در کالاهای اساسی محقق شود.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تنها دغدغه این بخش را پرداخت مطالبات کشاورزان به‌ویژه کلزاکاران گلستان اعلام کرده است.

این در حالیست که تنها 45 درصد از مطالبات کلزاکاران برای سال 1403 پرداخت شده و از آنجا که امسال اولین سالی است که بخش خصوصی خرید تضمینی کلزا را بر عهده گرفته، هنوز 1937 میلیارد تومان از پول کلزاکاران در دست بخش خصوصی است و پرداخت نشده است.

پزشکیان همچنین فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد تا بر اساس آن تمام وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی نسبت به در اختیار قرار دادن تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری اقدام کنند.

برنامه دولت برای پرداخت یارانه

محمدجعفر قائم پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داده که یارانه حتما ادامه خواهد یافت.

طبق لایحه بودجه 1403، دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی کرده و این رقم نسبت به سال 1402 تغییری نکرده است.

اقدامات دولت چهاردهم برای پرستاران

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین اقدامات این وزارتخانه را بعد از تصدی بر صندلی وزارت حل فوری مشکلات حوزه دارو و مطالبات پرستاران اعلام کرد.

وزیر بهداشت در اول شهریور خبر داده که با دستور و پیگیری رئیس جمهور مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه‌ها در اسرع وقت پرداخت و مشکل انباشت مطالبات جامعه پرستاری ظرف دو هفته آینده برطرف می‌شود.

با این حال هنوز مطالبات پرستاران بعد از دو هفته به طور کامل پرداخت نشده و تنها رقم ناچیزی از این مطالبات به حساب تعدادی از پرستاران واریز شده است.

ظفرقندی همین طور از اجازه برداشت سهمی از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات دارو خبر داده و اعلام کرده که برای تامین نقدینگی بخش داروسازی، 5 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وزیر بهداشت تاکید کرده که از حدود ۲۳ همتی که قرار بوده برای دارو پرداخت شود، ۱۳ همت آن پرداخت شده است.

وزیر بهداشت همین طور از ابلاغ کاهش تعرفه گمرکی به یک درصد خبر داده است.

براساس قانون بودجه 1403، با تصویب جزء ۲ بند «الف» تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، حقوق گمرکی واردات شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آنها به یک درصد کاهش پیدا کرد.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هم از پرداخت مطالبات سه ماه داروخانه‌های سرپایی با دستور رییس جمهور خبر داده و گفته که ۴۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده و منتظر تخصیص منابع در مرحله بعد برای مطالبات داروخانه‌های بیمارستانی هستیم.

طبق اظهارات محمدی، مبلغ پرداخت شده بابت تسویه بدهی تامین اجتماعی به داروخانه‌های سرپایی در سال ۱۴۰۲، مطالبات طرح دارویار در فروردین و اردیبهشت، مطالبات مربوط به شیرخشک تمامی داروخانه‌های سرپایی بابت بیمه سلامت و اسنادی که بیمه سلامت تا پایان خرداد ماه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کرده، بوده است.

اقدامات دولت برای رفع کمبود معلم در سال تحصیلی جدید

 علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش از بازنشسته شدن ۷۰ هزار معلم تا پایان شهریور امسال خبر داده و گفته، پس از ابلاغیه شورای عالی آموزش و پرورش مجوز جذب 70 هزار معلم بازنشسته صادر شد که فعلا حدود 30 هزار نفر از معلمان بازنشسته برای استمرار خدمت ثبت‌نام کرده‌اند.

علی فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش نیز از بکارگیری تمام معلمان خرید خدمات که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ سر کلاس بودند، خبر داده، از سویی قرار است تا پایان شهریور 80 هزار نیرو وارد وزارت آموزش و پرورش شوند.

اظهارات سخنگوی آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، برای سال تحصیلی جدید با کمبود 176 هزار معلم مواجه هستیم.  

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش هم از بازسازی و افتتاح ۱۷۰۰مدرسه و ۹ هزار کلاس درس تا آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده است.

پیگیری برای پرداخت یارانه 13 هزار مددجو

احمدی میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به قطع یارانه حدود 13 هزار نفر از مددجویان، از رایزنی‌های خود با سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه این افراد خبر داد.

پرداخت 900 میلیارد تومان وام به ایثارگران

صندوق قرض الحسنه شاهد یکی از نهادهای وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران توانست در هفته دولت ضمن بالغ بر 900 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به ۱۱ هزار و ۶۱۸ عضو خود پرداخت کند.

دستور وزیر اقتصاد برای پرداخت تسهیلات تبصره 18

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از نظام بانکی خواست اولویت را به وام ازدواج دهند و بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان به متقاضیان پرداخت شود.

وزیر اقتصاد خطاب به نظام بانکی اظهار کرده که پرداخت تسهیلات تبصره 18 باید از سوی شبکه بانکی مورد توجه قرار گیرد و بانک‌ها تفاهم‌نامه برای تسریع در پرداخت این تسهیلات منعقد کنند.

براساس قانون 1403، منابع مالی برای تبصره 18 که در قانون 1403 به تبصره 2 منتقل شده 31 هزار میلیارد تومان است که علاوه بر مانده سال‌های قبل از محل ردیف ذی‌ربط مندرج در جدول شماره (۹) این قانون توسط خزانه‌داری کل کشور به‌صورت حداقل ماهانه یک دوازدهم پرداخت می‌شود.

همچنین باقی‌مانده مبلغ مندرج در ردیف (۲۶) مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در سقف منابع و مصارف بودجه به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه‌داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است مبالغ این جزء را رأساً و بدون سازوکار ابلاغ و تخصیص اعتبار، حداقل به‌صورت ماهانه یک‌دوازدهم و حداکثر تا پایان آذر سال ۱۴۰۳ به حساب مذکور واریز کند.

بر این اساس تسهیلات اشتغال‌زایی تبصره (۱۸) در سال 1402 به مددجویان ۱۲ نهاد حمایتی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.

تخصیص ۵۰ همت جدید به اعتبار تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی خبر داده که از یکشنبه 11 شهریور، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری امسال تخصیص داده می‌شود.

بر اساس قانون، میزان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز جهت تسهیل و تسریع در پرداخت به متقاضیان به اعتبار اولیه اضافه شد.

شبکه بانکی در ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه ۱۵ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.