فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۷۸۲

افشاگری یک نماینده از لابی های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان/پای شهرداری ها در میان است؟

افشاگری یک نماینده از لابی های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان/پای شهرداری ها در میان است؟

اخیراً سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به توضیح جزئیات طرح ساماندهی اتباع خارجی در کشور پرداخته و از عزم مجلس برای ساماندهی این اتباع خارجی روایت کرده است. موضوعی که صباغیان دیگر عضو این کمیسیون تایید نمی کند و خبر می دهد بررسی این طرح در کمیسیون فعلا متوقف شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی از نقش پیمانکاران و ذی‌نفعان در تصویب نشدن طرح ساماندهی اتباع خارجی تا به امروز می‌گوید و مشخصاً بر نقش شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران مرتبط با شهرداری در تصویب نشدن طرح مذکور تاکید می‌کند.

در ادامه گفتگو با محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای صباغیان! طرح ساماندهی اتباع خارجی در مجلس یازدهم مطرح شد اما به تصویب نرسید و مجدداً در مجلس دوازدهم مطرح شد، با توجه به اینکه شما در هر دو مجلس حضور دارید علت تصویب نشدن طرح مذکور چیست؟

یکسری از طرح‌ها وجود دارند که مخالفان جدی دارد، به این ترتیب که یکسری افراد ذینفع هستند که اگر این اتباع ساماندهی شوند، آنها نمی‌توانند از وضعیت موجود و آب گل‌آلود استفاده کنند و اتباع را به کار گیرند. علاوه بر این دولت قبل ابتدا برای ساماندهی اتباع لایحه نداد اما بعد از مدتی داد که شکل جامع و کاملی نداشت، لذا با طرحی ادغام شد.

نهایتاً در قالب طرح عنوان شد ولی در مجلس قبل به سرانجام نرسید، بنابراین در مجلس دوازدهم مطرح شد که متاسفانه مجدداً دولت اعلام کرده که من لایحه می‌دهم و لایحه قبلی را پس می‌گیرد. در حقیقت طرح ساماندهی اتباع خارجی لایحه‌ای از دولت قبل است اما این دولت می‌خواهد لایحه جدید بدهد، بنابراین فعلاً در کمیسیون متوقف است.

اما مجدداً تاکید می‌کنم شرکت‌ها و پیمانکارانی که می‌خواهند کارگر ساده، بدون بیمه و با حقوق پایین داشته باشند، لابی می‌کنند و اتباع که اکثریت از طرف افغانستان به صورت کارگری می‌آیند، وارد کشور می‌شوند.

متاسفانه ضعف‌هایی که در مرزها داریم و نظارت جدی صورت نمی‌گیرد، باعث شده که این اتباع وارد کشور شوند و ما مشکل اتباع را داشته باشیم. در نتیجه دولت و آقای مومنی، وزیر کشور خیلی جدی گفته با اتباع غیرمجاز برخورد می‌کنند که باید ببینیم چه می‌شود.

*به شرکت‌های ذینفع از حضور غیرقانونی اتباع اشاره کردید، در خبرها مشاهده می‌کنیم  که معمولاً شهرداری‌ها از اتباع غیرمجاز به عنوان کارگر استفاده می‌کنند، آیا غیر از شهرداری‌ها سازمان‌ها و یا نهادهای دیگر بابت حضور اتباع غیرقانونی ذینفع هستند؟

شهرداری خودش این کار را انجام نمی‌دهد بلکه این کار را به شرکت‌ها می‌دهد و آن شرکت‌ها از این افراد در شهرداری استفاده می‌کنند. بهرحال این مورد متوجه بخش خصوصی است.

*اگر لایحه جدید دولت درباره اتباع به مجلس ارائه شود، لایحه در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد و یا اینکه در کنار آن طرح ساماندهی اتباع نیز پیگیری می‌شود؟

طرح ساماندهی اتباع خارجی فعلا متوقف است و باید ببینیم دولت چه اقدامی انجام می‌دهد.

*دولت برای ارائه لایحه مربوط به اتباع خارجی زمانی را به مجلس ارائه کرده است؟

ظرف دو سه هفته گذشته این اتفاق افتاده است.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.